Awas niat Jahat Media!!

Bismillahirrahmanirrahim.. Ana tertarik dengan fenomena politik yang berlaku sekarang.. Setelah berzaman PAS menganjurkan muktamar tahunan dengan begitu lancar tanpa sebarang liputan meluas, tiba-tiba kini menjadi bahan berita utama media arus perdana sama ada media elektronik ataupun media cetak..

Persoalannya, mengapa baru sekarang baru nak terhegeh2 membuat liputan, belumpun muktamar berlangsung, sudah macam2 berita dikeluarkan. Ana melihat ini sebagai satu petanda tidak sihat dan berniat jahat untuk melaga-lagakan Ahli dan Pimpinan dalam PAS.

Serta ingin menunjukkan dalam PAS sama seperti Parti Kebangsaan yang paling tersohor di negara ini dengan Rasuah, Perebutan Kuasa, Pergaduhan dan yang sewaktu dengannya. semua dia lah.. Ini suatu taktik kotor Pihak lawan untuk menjatuhkan maruah PAS. Hakikatnya perkara tersebut tidak berlaku dalam PAS. Setiap ahli yang bertanding adalah untuk memberikan khidmat mereka bukan untuk mengejar politik kebendaan, kekayaan dan sebagainya.

Semua rakyat Malaysia sudah tahu, bahawa perjuangan PAS konsisten.. Tidak pernah ada mana2 ADUN ataupun Ahli Parlimen PAS yang melompat parti. Seperti yang berlaku di Kelantan. Walaupun dengan hanya majoriti satu kerusi, tapi Kerajaan PAS Kelantan tetap utuh. Malah kewibawaan Kerajaan PAS Kelantan semakin terserlah apabila menang bersih (majoriti besar) dalam PRU lepas.

Ana masih teringat semasa ana dan Ayah ana dalam perjalanan pulang dari PRK P059 Bukit Gantang. Waktu penjumlahan undi sedang berjalan. Kami ambil keputusan untuk pulang awal kerana esok hari bekerja. Kami menaiki teksi seorang pemandu berbangsa India di stesen Bas Ipoh. Perbualannya seperti berikut :

Ayah : Nak pergi Terminal BAs Ekspress. Berapa ringgit?

Pemandu : RM13

Ayah : Mahalnya.. Kurang sikit tak bleh ke?

Pemandu : Tak bolehla encik, sebab bukan satu tempat jer saya nak pegi (Sbb ada 2org penumpang lain)

Ayah : Oklah.

MAsa naik kereta tu, baru je bergerak sikit pemandu tu cakap.

Pemandu : ayyo.. PR kalah la di Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

(Sohih dia ni mesti DAP or PKR)

Ayah Ana : Eh, manede kita menang apa.

Pemandu : Eh, betul ke? Tak percayalah.

Ayah : Iye.. Saya baru balik dari Bukit Gantang la. Maklumat yang terbaru kita dapat, Di Bukit Gantang kita dapat majoriti 2ribu lebih. Bukit Selambau juga kita menang.

Pemandu : Ayyo, betul ka?

Ayah : Betul la.

Pemandu :(Dia terus call kawan dia, tapi dia cakap dalam bahasa tamil la) Yang ana faham dia ada sebut Bukit Gantang dan Bukit Selambau, Seronok betul dia cakap telefon, bersemangat) Haha. Maklumlah dapat berita terbaru, Panas lagi, Sapa tak seronok kalau dia dapat tau berita yang sohih lebih dulu dari orang lain)

Kami duduk diam, lucu mendengar dan melihat gelagat Uncle ni.
Abis jer cakap telefon..

Pemandu : Waa.. Manyak senang hati la kita menang. Padan muka itu Sami Bellu.. Tarak guna punya orang. Biar malu itu punya orang.

Ayah : Wa.. you manyak marah sama itu sami..

Pemandu : Memanglah..

Ayah : Satu kali tipu, boleh la.. Rakyat dah cerdik sekarang. Dah bukak mata luas2...
banyak kali tipu, rakyat marah..

Pemandu : Betul2..

Ayah : Diorang perintah 50 Tahun! Apa pasal bilaa pilihanraya baru nak tengok rakyat? Baru nak bagi bantuan? Kondem PR perintah setahun tak bawak apa2 perubahan!! Manyak jahat punya orang.. Dia perintah 50 Tahun apa diorang buat?
Kita patutnya dapat pendidikan percuma dan banyak lagi.. Negara kita kaya. Tapi apsal rakyat susah?

Pemandu : Iya, betul2.. Kita pun ada anak kicik sekolah, kita yang rasa susah nak cari duit untuk mereka. Diorang (Em Ai See dan sekutunya) apa tau?

Ada lagi la perbualan, ana pun dah tak ingat. sbb penat masa tu. Tak makan lagi.

Sampai kat terminal Bas jer..

Pemandu : You manyak baik punya orang. Saya cukup senang hati dapat cakap dengan you. haha.. tergelak besar dia. Ayyo.. seronok aa.. kita menang.

Ayah pun keluarkan duit nak bayar tambang. Mula2 ayah bagi sekeping note RM10, sementara cari duit seringit2..

Dia amik RM10 pastu dia cakap, RM1 lagi cukup.. (haha, Tadi kata tak boleh kurang?)
Saya manyak senang hati malam ni.. Ok, tenkiu aa.. kami bersalaman dan terus pergi cari tiket..

Nampak, pemandu teksi pun marah.. Diorang tau perkembangan semasa. Diorang ni cerdik walaupun bawak teksi.

Ini ker teksi yang ana naik? hehe.. lu fikirlah sendiri..

MEDIA JANGAN CUBA MEMPERBODOHKAN MINDA RAKYAT MALAYSIA!!

0 komen mengomen :: Awas niat Jahat Media!!

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers