Kereta Untuk Di Jual..

Lelong.. lelong.. lelong.. 2 singgit.. 2singgit.. 2singgit..
Nak jual? Ntah ler.. tanya la tuan kereta nih..Ni orang punyer.. aku saje jer tunjuk kat korang. hehe.. Sebab ternampak kereta ni baru nih..


Yg ni baru punyer.. korang nak veli pegi la kedai.. haha..

Ok, dah terlanjur cerita pasal kereta nih. aku ada satu cerita.

Kisahnya bermula begini. Pada zaman jepun dahulu ada sepasang suami dan isteri. Si Suami bernama Mitsu(sebab suka makan mi dan minum susu), manakala si isteri bernama Oka.. (Mungkin ringkasan daripada hokage,hehe)

Pada suatu hari mereka bertemu di atas sebuah gunung. Sedang melayan fikiran masing-masing. Tanpa disangka sedang mereka berkhayal perkara yang sama. Masing-masing inginkan suatu alat yang membolehkan mereka bergerak tanpa penat berjalan. Lalu masing2 melemparkan batu ke bawah. Maka terfikirlah bahawa benda bulat boleh bergerak laju walaupun melanggar apa saja yang ada didepan mereka. masin2 kagum.

Oleh kerana zaman jepun dulu menggunakan tandu, maka mereka pun terfikirlah untuk memasang batu pada tandu masing2. Namun oleh kerana batu berat. Si Mitsu pun duduk termenung ditepi kaki lima, sambil menggaru telinga.. Si Oka yg melihat kejadian tersebut kagum. Akhirnya dia mendapat suatu idea. Kebetulan la pulak. Atuknya seorang tukang kayu. Maka timbilah idea untuk membuat tayar daripada kayu. Hingga terhasilnya sebuah kereta. Mula2 kereta kuda. sampailah berkembang ke hari ini. Oleh kerana kereta mereka dahulu hasil usaha atuk Oka. Maka diletak la cermin mata dihadapan kereta tersebut. Konon2nya dapat mengelakkan berlaku kemalangan. Oleh kerana mereka jatuh cinta kerana minat yang sama.

Lalu digabunglah nama Mitsu & Oka menjadi Mitsuoka. Maka adapun kereta mereka itu dibina atas dasar cinta. Diberikan nama MItsuoka. Dan untuk tidak melupakan jasa atuknya. Diletak la spek mata yang sama seperti yg dipakai atuk Oka. Sebab tu kereta mitsuoka masih mengekalkan lampu yg seperti cermin mata orang tua. hehe.. sekian.

semua cerita ini hanya rekaan semat-mata. Jangan ada yang percaya sudah.. hahaha..

2 komen mengomen :: Kereta Untuk Di Jual..

  1. hmm..cantik gak keta warna merah tu..comel :)

  2. This comment has been removed by the author.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers