Apabila Allah tarik nikmat dia..

Booom!! Bergegar satu bandaraya Warisan Pesisir Air, Bandaraya Kuala Terengganu.. Menandakan waktu masghrib/berbuka telah memunculkan dirinya.. Bermakna semua ummat islam yg berpuasa sudah boleh berbuka. Cukup unik, hanya disini aku dapat merasai pengalamn bedilan/bunyi bunga api berdentum untuk menandakan waktu berbuka atau bersahur.

Kalau zaman dahulu, bedil/meriam sebenar digunakan untuk memberitahu waktu berbuka dan bersahur. Namun, meriam tu dah takde. Mungkin dah uzur dan memerlukan kos yg tinggi berbanding dengan bunga api. Namun dah cukup membingitkan telinga dan jasad.


Aku sekadar menelan beberapa biji kurma. Harini bersendirian lagi berbuka. Hehe.. Biasa la tu. Orang bujang.. Hihi..

Semalam berbuka dengan Abg Amiruddin, baru balik dari Jordan. Hajat nak blanje dia makan kambing. Aleh2 kambing yg kejar kitorang.. Haha.. Terpaksa la makan dekat restoran Pertom.. Haha.. Korang tau tak pertom tu ape? Persatuan Tomyam Malaysia. Tak silap aku la.. Huhu.. Tapi tomyan dia, tomyam bawang. Banyak bawang drpada menda len..

Kempunan nak makan kambing bakar. Takpe la kan abg amir. Lalu kami mengoder Tomyam n kailan ikan masin jer untuk dijadikan lauk. Sedak syok sembang2 nampak la ada pokok kaktus kat sebelah. Masing2 dah tengok lain macam jer. Aku pun cakap la, eh korang ni lapar sangat ker? Takkan kaktus tu pun nak wat ulam jugak? hehe.. Sabaar2.


Usai solat maghrib, dan solat terawih di Masjid Zainal Abdin. Aku mencari2 restoran yang sesuai untuk memakankan diri. Akhirnya, restoran kuala ibai menjadi pilihan hati.

Aku menghirup kuah mee hong kong yang dipesan 5minit td.. Terasa kepanasan yang meggelegak.. Terkedu sebentar kerana lidah terasa pedih kerana kepanasan.

Jus campuran buah naga dengan honeydew. warna ungu membuatkan ianya nampak lebih mengiurkan, lalu dihirup sedikit demi sedikit, untuk menghilangkan rasa pedih lidah. Lega sedikit..

Dalam keseorangan melayan blues sambil menikmati hidangan dihadapan seorang diri. Teringat kembali firman Allah taala yang mafhumnya, "minuman didalam neraka itu berupa air nanah yang menggelegak panas, makanannya pula dari buah2 yang berduri"

Ya Allah, moga2 aku tidak termasuk dalam golongan ini. Rasa sedih bercampur takut mengenangkan bagaimana keadaan aku di alam akhirat nanti.? Sedih kerana amalan yang sedikit, dan dosa dan maksiat kepada Allah yang menggunung tinggi. Takut kerana pedihnya azab Allah di hari akhirat nanti.

Baru menghirup kuah mee yang baru masak itu sudah membuatkan kita merasa azab. bagaimana agaknya di akhirat kelak.. Bagaimana nasib aku? Aku mencuba sekali lagi menghirup kuah tersebut.. Aduh!! nak terluah keluar balik rasa mee yg dimakan... Ini baru didunia. Baru kuah, belum apinya lagi.. Namun aku tahan jua bg memberi inzar kepada diri, bagaimana azab diakhirat nnt.

Cuba bayangkan kita di akhirat nanti.. Apakah nasib kita disana?

Selesai jer makan, aku terus balik ke rumah aku yang sangat besar ni. Sunyi sepi.. Bertemankan tikus2 kecil, serta bunyi2an yang bermacam2. Sabo je la.

Terus aku menghidupkan komputer, setelah memberi salam kepada penghuni2 ghaib yang ada disini.

Lepas log in YM, ku lihat sekali lalu siapa yang menhidupkan malam dihadapan komputer. Hehe..

Lantas menekan sesorang yang bernama "tuutt" rahsia.. Demi menjaga keselamatan dan nama baik beliau...

Lepas bertanya khabar sedikit. Dia menimbul satu isu yg cukup sedih didengar. Sekolah lamaku kini tidak seperti dulu..

Rokok menjadi perkara kecil.. Bermakna ada sesuatu yang lebih parah daripada itu.. Bukan aku nak mengata orang yang merokok. Cuma dalam sekolah, ia merupakan satu masalah disiplin. Dan sudah dikira cukup berat. Kalau ia merupakan masalah kecil, bermakna ada lagi masalah disiplin yang lagi berat.

Mengapa ini berlaku? Bagaimana sekolah yang begitu diagung2kan, walhal ianya hanya retorik dan publisiti bg menaikkan nama golongan tertentu. Aku malu untuk mengaku bahawa aku pelajar sekolah itu.. walaupun berdegar2 di media, sebuah sekolah yang bakal melahirkan golongan yang profesional dan islamic. Namun hakikat tidak seperti yang digambarkan...


akhirnya, perbualan kami terhenti disitu.. Tidak dapat meneruskan lagi perbincangan kerana masa sudah kelewatan. apa yang termampu setakat ini hanya berdoa, agar Allah memelihara mereka.

Itulah najitah, apabila niat untuk sesuatu perkara itu terpesong maka Allah tarik kembali nikmat yang diberi. Nauzubillahiminzalik..

Sebenarnya, aku nak bgtau.. Mee yang aku makan tu tak habis, walaupun sedap. Tetapi apabila Allah tarik nikmat rasa sedap dan rasa lapar. Maka mee yang dimakan tidak habis.. Astaghfirullahalazim. Bagaimana agaknya nasib saudara2 kita di afrika, palestine dan negara2 islam lain.

2 komen mengomen :: Apabila Allah tarik nikmat dia..

  1. mee kari, tom yam, kambing. wahhh, sabar je la bro, 3 jam setgh je lg. hehe gurau...

    tgh mkn2 pun boleh memberikan keinsafan tentang azab neraka. mmg peka dgn apa dirasai. bagus! =)

  2. huhu.. sabar la ni. Kalo tak sabar dah lama aku makan. Hehe..

    Hurm.. tula, setiap apa yg kita buat pasti ada kaitan dgn hidup kita. Bukan saje2.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers