Dimana perasaan kasih sayang manusia?

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua ummat islam, dan tidak lupa kpd yang bukan islam. Moga2 dalam keadaan sihat sejahtera, bahagia hendaknya..

Aku sering tertanya2, dimanakah sifat perikemanusiaan seorang manusia? Sampai sanggup membuang anak yang dilahirkan? Sanggup membunuh anak sendiri? Sanggup membuat shabat, rakan dan masyarakat sekeliling hanya untuk mendapatkan sesuap nasi, kepuasan nafsu dan sebagainya?

Dimana silapnya? Sedangkan Allah juga menyatakan dengan jelas tujuan manusia dicipta, iaitu sebagai khalifah di bumi. Hakikat ini dapat dilihat dalam firman-Nya yang bermaksud : "Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi." (Surah al-Baqarah, ayat 30)

Tidak lain tidak bukan manusia lupa tujuan dan matlamat ia diciptakan. irman-Nya, bermaksud:
"Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu (Allah)." (Surah az-Zarriyat, ayat 56).

Inilah natijah apabila manusia bertindak, melakukan sesuatu mengikut hawa nafsu. Sombong dan bongkak dengan merasakan dialah yang paling hebat di muka bumi. Itulah sifat manusia.

Maka, sama2lah kita renung kembali.. Dimana dan kenapa manusia diciptakan. Aku sekadar muhasabah diri.

0 komen mengomen :: Dimana perasaan kasih sayang manusia?

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers