Handsetku tetrtinggal di jakarta..

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Semoga semua berpuasa.

Alhamdulillah, subuh tadi aku selamat tiba di Kajang, Jakarta. Setelah lama diperantauan. Huhu..

Namun terima kasih aku ucapkan kepada driver bas kerana mengejutkan aku dengan kejutan elektrik, setelah tido melintang didalam bas tidak sedarkan diri walaupun sudah berkali2 dinasihatin agar tidak tidur semasa memandu di tempat memandu.. Hehe..

Namun semalam setelah berbuka puasa bersama2 Bukhari UIA PJ dan Syed di rumah Ust Mizan.. Kami sama2 bersolat terawih sambil diganggu oleh dua makhluk halus bernama Bashir dan Irfan.. Hua3.. Masing2 buat perangai masing2, rukuk sujud dengan cara mereka sendiri. Sujud mereka meniarap, namun yg pasti dahi mereka mencecah sejadah.. Rukuk mereka seolah2 mereka sujud.. Haha..

Budak2, biasa lah.. Lepastu main lari2.. Pastu solat balik.. Sabor je la. Mujur aku tak ketawa dlm semayang.. Huhu..

Setelah usai solat terawih, kami duduk moreh2 sambil menoreh.. Walaupun hari sudah gelap..

Aku yg dari tadi duk ushar jam.. Mengira bilakah bas sikalku akan melepas.. Sebab tiket dh beli, kul 10mlm.. Mereka bertiga masih rilek2 dan sengaja bersembang lama-lama agar aku lewat menaiki bas.. Hehe..

Setelh berusrah sambil minum2 kul 9.30 kami bertolak ke Stesen bas, oleh kerana aku yg memandu seperti pemandu F1, kami sampai tepat pada waktunya..

Tiba2 handfon Syed mengegarkan kereta seperti gempa bumi.. Maka barulah aku tahu bahawa handsetku tertinggal di rumah ust mizan... Hua3.. Nasib2..


Oh.. handfoneku..

Sedih terkenangkan handsetku tinggal keseorangan di plak menghecaskan dirinya.. Namun alhamdulillah, zahani bg pinjam publicpon dia. Dapat jugak aku mengecall ayah menyatakan kepulanganku usahlah disambut dengan linangan air mata. Cukuplah sekadar karpet kuning dan pulut kuning.. Hehe..

Dengan membawa beban dua orang yg bernama aiman dan zahani yg tidak mahu membawa barang mereka menaiki kapaltebang di kemudian hari, terpaksalah aku memikulnya seorang diri. Wahaha.. Nasib baik ada cukai.. Hihi..

Namun aku masih menanti apakah handpon ku akan dapat kembali dlm keadaan selamat.. Sedikit sebanyak menjejaskan kehidupan seharianku kerana tidak dapat menghubungi individu tertentu.
1.Jubah dan Cincin Sheikh yg belum ku ambil..
2. Rumah yang belum ku siapkan mengecat..
3. Temu janji yang perlu ku tempuhi esok(isnin)
4. Perancangan untuk menziarah rakan2 bersama Muzani dan Abu Jihad mungkin tidak dapat ditunaikan.
5. Belum membayar dan mengambil biskut conflakes di stesen KTM kajang..

Semalam, dalam perjalanan ke Kajang, terserempak aku dengan makhluk bernama Muaz yang seolah2 nyamuk aedes, kerana memakai baju berbelang2 putih hitam, bak seorang banduan..

Oleh kerana handset tidak dapat dihubungi, sampai di chendor baru aku sedar yang kami satu bas.. huhu.. Budak ni junior aku.. Dia duduk kat bawah bas, aku duk kat ateh, mmg le tak nampak.. Akhirnya, lepas makan dan minum setelah membuang air, kami duduk di kerusi hadapan bersama memandangkan kerusi disitu kosong setelah bertanyakan drebar..

Muadz turun kat Putra, setelah aku tersedar dia berdengkur begitu kuat.. Hehe.. gurau jer..

InsyaAllah kami berjumpa malam ni untuk menghantar juniorku merangkap kawan beliau bernama Kamal Abdullah yang ingin melepas ke Jordan. InsyaAllah ketemu disana.

Dalam perjalan sempat juga kami berfikir dan memikir bilakah malam lailatulqadar.. Nampak malam itu tenang dan aman.. Getus hatiku, perghh.. ruginya takdapat nak beribadah andai malam ini malam lailatulqadar.. Kerana masaku banyak habis mentidurkan diri dalam bas mcm budak tecik sambil menghisap botol susu.. hehe..

Namun apa aku mampu buat seperti hadith yg diriwatkan oleh Sayyidatina Aishah andai berjumpa malam lailatulqadar, berdoalah "Allahumma innaka afuwun kareem tuhibbul afwa fa'fu anna"

Kepada sahabat2 yg menghubungi aku, haraf maaf kerana handfonku tertinggal.. Kerana lepas solat semalam kami minum2 diluar rumah, lupa akan handset yg dicas didalam rumah oleh kerana mahu mengejar bas yang tidak setia menunggu.. huhu..

1 komen mengomen :: Handsetku tetrtinggal di jakarta..

  1. huhuhu
    patutla tepon x balas...sms x angkat(aik pelik jer bunyinyer)...risau dibuatnya..huhuhu

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers