Monolog kepada diri...

Ehem2.. Dah nak raya upenye ye..

Aku pun tak tau la mengapa semenjak 2sajak ni.. Semacam hilang idea, mungkin Allah dah hijab aku ni drpd dpt hidayah dan ilham untuk terus menulis.. Nampaknya kena tukar tagline aku, amin tiada apa..

Teringat plak lagu arwah Ust Asri Rabbani, kali terakhir aku jumpa dia, dia mengalunkan lagu Mana Milik Kita? sewaktu KonvoFestival di USIM N9.

Memang tepat lirik tersebut.. "Mana milik kita? Tidak ada milik kita.. Semua yang ada Allah yang punya.."

Cukup menggetarkan jiwa bila benar2 menghayati bait2 nasyid tersebut.. apa yg kita ada? Kereta? Tu Allah bg pinjam jer.. Mata, telinga, tangan, kaki dan sebagainya, kita punya ker?

Dulu aku selalu jugak sebut dan dengar orang sebut. Nak bila orang tegur kesalahan kita. "Eh, engko sibuk apsal? Ni hal aku, hidup aku, tangan aku, duit aku!" dan macam2 lagilah.

Langsung tidak sedar kita telah sombong dan bongkak mengatakan itu semua kita punya. Padahal kita ni kosong, bodoh, miskin, papa kedana.. Kalau bukan kerana Allah bagi nikmat, bagi pinjam semua yang ada disekeliling kita, pasti kita merana.. Yang miskin harta tu pun masih jugak Allah beri nikmat, boleh menghirup udara, oksigen. Boleh melihat dan sebagainya. Cuma kurang dalam bab harta..

Allahuakbar!! Ar-rahmannya Allah..

Sentuh bab tegur menegur.. Mereka yang ditegur atau yang menegur kadangkala lupa diri. Mereka rasa mereka je yang betul. Bercakap atas hawa nafsu.. Langsung tiada dalil dan hujah yang ampuh untuk menundukkan hati masing2. Tidak mahu mengakui kelemahan dan kesalahan yang dilakukan, juga tidak mahu mengakui kita juga sering melakukan kesilapan.

Sering disebut dalam usrah. Kepada yang menegur jangan rasa bangga, rasa kita lebih baik dari orang lain. Mungkin dalam bab yang ditegur kita tidak lakukan. Tapi dalam bab lain cuba fikirkan? Adakah kita sempurna? Maksum dan sebagainya..

Kepada yang ditegur, jangan kecil hati andai terkena pada diri. Sedarlah dan ucapkan syukur kepada Allah kerana Allah masih sayangkan mereka dengan memperingati mereka melalui perantaraan manusia. Dan sesungguhnya itu lebih baik daripada Allah menimpakan bala ke atas kita, menegur kita dengan kematian, wabak penyakit dan sebagainya.. Alhamdulillah.. Redha dengan apa yang ditegur.. Aku pun selalu ditegur, selalu dicaci atas kesalahanku.. Aku sedar aku siapa, namun sifat manusia/insan.. Sering lupa..

Sebab itu Allah memperingatkan manusia "Fazakkir, fa inna zikra tanfaul mukminin" yang bermaksud "Peringatilah, sesungguhnya memperingati itu memberi manfaat kepada orang yang beriman"

Kepada yang ditegur, jangan cepat naik angin.. Sesungguhnya teguran itu untuk kebaikan kita.. Bukan untuk menjatuhkan kita. "Sesungguhnya Allah menimpakan bala' keatas satu kaum itu sekaligus, bukan ke atas pelakunya sahaja" sebagai inzar atau peringatan daripada Allah bahawa Allah bukan hanya menjatuhkan hukuman keatas orang yang melakukan kemungkaran, tetapi seluruh ummat yang ada disekitarnya kerana yang baik tidak menegur yang melakukan keburukan.

Sebab itu Allah berfirman lagi didalam al-Quran " Kuntum khaira ummatin ukhrijat linnas, takmuruna bil ma'ruf, wa tanhauna anil mungkar" Kalian adalah ummat yang terbaik dikeluarkan dikalangan manusia, menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran" Namun persoalannya, ummat yang disebut Allah didalam al-quran itu adakah kita? Sudahkah kita melaksanakan apa yang diperintah oleh Allah menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran?

Ini ada sesetengah daripada kita hanya mengambil sebahagian ayat tersebut dalam ucapan-ucapan mereka "Kuntum khaira ummatin ukhrijat linnas.." lalu disandarkan kepada mereka. "Kita adalah umat yang terbaik dikalangan manusia" Setakat itu sahaja mereka mentafsirkan atau mengambil ayat itu. Namun hakikatnya ummat yang terbaik itu adalah ummat yang menyuruhkan kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Benar iman seseorang itu tidak diukur dengan cara berpakaian, penampilan dan sebagainya. Ada orang kata "Biar luar jahat, tapi hati baik"

Biar hitam diluar, tapi putih didalam" Pernahkah mereka terfikir kisah Luqman al-hakim yang dijelaskan oleh Allah dalam al-Quran?

Nabi s.a.w. pernah bersabda "Fi jasad mudgrah, iza solahat, solahat jasadu kulluh, iza fasadat, fasadat jasadu kullu, ia wahiya qalbu" Pada jasad/badan manusia itu ada seketul daging, jika sekiranya daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota tubuhnya, jika jahat, maka jahatlah seluruhnya, dan ketahuilah bahawa ia adalah hati"

Nah, jelas bukan hadith ini? Luaran itu mencerminkan dalaman kita yang sebenarnya.

Teringat pulak aku seorang kawan ni, dalam enak kami bertaaruf atau berkenal2lan..

Sempat dia melontarkan kata-kata bahawa dia seorang yang tidak suka memakai kopiah, atau kesimpulannya dia tidak mahu berimej islami. Dengan alasan bahawa, mudah untuknya bergaul dengan berbagai lapisan masyarakat.

Dalam al-Quran Allah ada berfirman "Sesungguhnya kita adalah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam" Jadi, mengapa malu untuk berimek dengan imej islam? Mengapa malu untuk berkata saya seorang islam? Mengapa malu untuk berkopiah padahal ia adalah sunat.

Kita kata kita cinta kepada Nabi. Mahu syafaat nabi.. Namun perkara yang mudah sebegitu kita tidak lakukan. Walaupun lihat memakai kopiah itu, hanya meletakkan kain atau kopiah di atas kepala benda kecil, namun adakah kita yakin dengan tidak memakai kopiah itu amalan kita sudah mencukupi untuk membawa kita kepada syurga?

"sesiapa yang melakukan sebesar zarah pun kebaikan, akan dibalas oleh oleh dengan kebaikan, begitu juga dengan kejahatan" Maka, jangan memandang enteng perkara-perkara yang kecil walaupun sebesar zarrah.. Kerana ia penentu adakah kita menjadi ahli syurga atau neraka..

0 komen mengomen :: Monolog kepada diri...

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers