Selamat Tinggal Malaysia


Sebelum melepas ke Mesir di Klia.
Dari Kiri Afiy, Aiman, Zahani, Ulwan,Dz, Hakim, Hamdi, Kamal dan Ust Kacak.. Haha..

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah, setinggi kesyukuran aku panjatkan kepada Allah kerana masih menghidupkan aku dan memelihara aku sampai aku berjaya sampai dan memijakkan kaki dibumi anbiya' ardul kinanah. Mesir.

Setelah mengharungi 25jam perjalanan dari Malaysia ke Bahrain, dari Bahrain ke Kaherah.

Pada hari Khamis, 27hb 9 2009, tepat jam 11.30 pagi kami melepaskan diri menaiki Jet Airways atas tiket Gulf Air. Menuju ke Bahrain.

SEBELUM MELEPAS KE MESIR

Rabu(raya ke-4)
Aku masih berada di Muar, Johor. Berhari raya. Perancangan ingin pulang ke Kajang pada hari raya ke-3, namun Allah lebih mengetahui. Masih ramai saudara mara yang belum kami sekeluarga ziarahi, terpaksa ditangguhkan ke raya yang ke-4.

Aku masih lagi belum membuat persiapan untuk ke mesir. Seolah2 tak kisah langsung, ditambah pula dengan reunion yang akan diadakan esok(raya ke-5) di Terengganu. Tapi jam 4 petang tu aku masih ada kat johor. Tiket belum beli lagi dan sebagainya. Aku bertawakkal dan berserah pada Allah. Huhu...

Fadhil dah sibuk bertanya adakah aku dapat hadir ke reunion esok, sebab aku menjadi ceti halal dalam menjayakan reunion ini. Dan maklumlah orang penting kena ada. Ditambah dengan perasaan kesianan aku kepada beliau yang telah banyak betungkus lumus bagi menjayakan program ini.

Ibu dan Kakak2 aku dh bising bilamana aku sebut nak ke Terengganu. Sbb setelah menelipon syarikat bas ekspress, bas untuk pulang ke Kajang semula dah habis untuk perjalanan Khamis, jumaat sabtu dan ahad. Huhu.. Aku dah gelisah macam cacing kepanasan. Hua3..

Macamana la program esok. Akhirnya kami sekeluarga tiba di Kajang waktu maghrib, setelah berbincang ayah setuju membenarkan aku ke Terengganu memandang tiket ke seremban masih ada. Alhamdulillah, akhirnya aku telepon Abg Zahani untuk mencarikan aku tiket ke Kajang jika ada. Dan alhamdulillah masih ada. '

Lalu kami sekeluarga membuka pintu kereta dihadapan restoran Sate Hj Samuri di Bandar Baru Bangi. Oleh kerana gaji aku baru masuk, maka aku belanja makan sate Kajang Hj Samuri. Wah3..
Setelah itu ayah terus bergegas ke hentian kajang untuk membelikan aku tiket ke Terengganu, menggunakan duit raya yang aku dapat. Maka akhirnya aku sampai jua ke Terengganu.

Fuh.. Macam ape jer, mcm org bisnes plak.. Pagi di Johor, Petang di Seremban, Malam Di Selangor, Esok pagi dah ada kat TErengganu.. Takpelah, buat kali terakhir aku sanggup ke sana untuk berjumpa sahabat2 dan guru2 sebelum berlepas ke mesir. Dan Alhamdulillah, usaha kami(Aku, Fadhil, Shida, Che wan dan beberapa org sahabat lg) tidak sia2 kerana kehadiran reunion kali ini cukup memuaskan iaitu hampir 80orang bekas Student KOSTAQ BEsut bersama guru2. Antara mereka yang dapat hadir (Ust Abd Zaman, Ust Azhar Sulaiman, Ust Saiful Azhar, Cg. Aziah, Tce Mawati, Tce Herdawati, Dan Ustzah Hanisah)

Alhamdulillah, program berjalan dengan penuh meriah dan dipenuhi dengan ilmu2 dan amanat daripada guru2 yang kami sayangi.

Habis program tu, aku dh takde arah tuju.. Ha3.. Yela, aku datang semata2 nak hadir dan uruskan program ni jer. Dh habis maknanya dah takde la kerja aku.. Maka aku pun merempat la disurau kampung Muzani di Losong.

Sampai la waktu maghrib, maka aku pun terus menyiapkan diri untuk kembali ke Kajang, oleh kerana barang2 yg ingin dibawa belum siap.

Sampai kat rumah, pagi tu aku dengan ayah terus ke PAsar Kajang, entah betul ke namanya taktau.. Yang pasti pasar dengan bandar kajang. Beli la ikan bilis, udang kering dan banyak jugak lah..
Sape lagi hensem??
Hafiy, Dz atau aku..? Hehe..
Pemenangnya mestilah yang kanan sekali.. kui3..

Senang kata, nak g mesir ni lebih banyak bawak makanan daripada benda lain.. Huhu..

Seharian aku menyiapkan barang2 untuk dibawa..

Esoknya plak, baru nak terhengeh2 cari barang keperluan seperti kuali, periuk api! Eh, periuk belanga.. Dapur gas dan sebagainya.. Hehe..

Seharian aku duk merayap sorang2 cari barang.. Pastu ade plak orang jemput pergi raya rumah mereka. Nak tak nak aku balun jer.. Haha.. Tak sia2.. Dapat jugak duit raya... Hehe... Tengahari tu aku makan tengahari dengan Hafiy di CFS Matriks Uia Nilai.. Hafiy belanja.. Tenkiu2..


Malam tu plak pegi raya.. Sejam aku bersembang dgn tuan rumah tu, tak sedorkan diri bahwa esok aku dah nak bertolak ke Mesir, dah la cincin sheikh rohim aku tak hambik lagi dekat putrajaya.. Budak2 ganu ni dah bising duk dekat KLIA, tak makan lagi.. Pukul 11 baru aku blah dengan sopan santun dari rumah tuan rumah tersebut.. Huhu.. Sedap gak air oren minum malam2..

Aku yang dah penat seharian cari barang, terus ke Putrajaya, yela dah orang mintak tolong, maka aku tolonglah apa yang tgerdaya. Mujur malam ni tak sesat macam selalu. PAdahal dah keberapa belas kali aku datang. Tetap sesat jugak.. Kui3..

Lepas amik cincin tu, aku terus racing ke KLIA, nak tengok sahabat2 adakah masih hidup dan ok.. Sampai jer kat situ, aku yang malas nak jalan naik la kereta ape tah dia panggil. Org len dah tengok semacam, Jeles la tu tengok aku naik2 sorang2.. haha..

Sekali tengok beg aiman plak koyak.. Terpaksa cari bagasi lain. Setelah mengcalling my father and mother. Masih ada beg yang besar dirumah. Muat untuk menyumbat aiman kat dalam tu.. Fuh.. Mujur..

Ayah dah mula mengcall sebab roadtax kereta angsa ku akan mampus lepas kul 12tengahmalam. Namun aku selamber dan bertawakkal kepada Allah. andai jpj atau polis nak tahan tu semua dalam perancangan Allah. Dan Alhamdulillah kami selamat sampai dirumah..

Hajat nak jumpa kawan2 di uia nilai buat kali terakhir tak kesampaian.. Mintak maaf yer. InsyaAllah panjang umur kita akan bertemu lagi. Itulah manisnya ukhuwwah yang terbina antara kami.. Berat rasanya nak tinggalkan Malaysia..

Namun demi menuntut ilmu, aku tabahkan hati.. Hanya untuk seketika.. InsyaAllah pulangku sebagai orang yang berilmu..

Pukul 8pagi aku dah tiba di KLIA dan ramai sahabat2 yang sudah datang menunggu lebih awal seperti Kamal, Zahani, Ulwan dan Ustzh Syazwani yang sudah tiba malam tadi dari terengganu dan bermalam di KLIA. Mintak maaf sebab tak dapat nak sediakan penginapan..

Tepat jam 9.30 pagi kami chek in dan melaporkan diri di kaunter Gulf Air bagi mengisi dan menghumban bagasi2 kami ke dalam kapal tobang..

Pukul 10 kami berkumpul di pintu penerbangan antarabangsa, dan sebelum tu mendengar taklimat dan kata2 nasihat daripada Sheikh Kabir Ust Abd Rahman merangkap ayah kepada Muzani. Kemudian bacaan doa sebelum kami berangkat.. Setelah bersalam2salaman tanpa disedari air mata gugur bercucuran. Entah kenapa, perasaan ini sukar untuk dibendung terutama bila mencium pipi ayah dan ibu.. Terasa pilu dan berat untuk melepaskan pelukan tersebut..

Namun aku kuatkan semangat insyaAllah, pergiku ini bukan kerana lain. Hanya untuk menuntut ilmu demi manggapai redha ilahi. Bukan untuk selembar atau segulung ijazah. Andai itu yang dicita.. Maka tersasarlah matlamat bahawa belajar bukan untuk diamal tetapi untuk mendapat gelaran dan sijil..


Bergambar kenangan dengan Ust Mizan

Adeh, kepala aku pun dah pening ni.. Kita sambung lain kali la plak.. Kisah perjalanan di Bahrain dan dugaan yang kami tempuhi sebelum tiba di bumi anbiya' ni..

Gambar2 belum sempat aku upload dan copy lg dari kamera. Gambar2 yang ni aku rembat dari Facebook Afiy..
Gambar2 lain insyaAllah akan menyusul selepas ini..

Wallahua'lam.

11 komen mengomen :: Selamat Tinggal Malaysia

  1. yes..i'm the first
    punyalah lama menanti post terbaru, akhirnya kuar gak..huhu..belum baca lagi ni, cuma excited nak jadi org first komen..hehe

  2. alhamdulillah
    selamat sampai ke sana
    pandai2 la bawak diri ye

  3. tahniah. dah sampai Mesir ye. seronok ye. moge selamat belajar dan niat tak terpesong hendaknye.

    seronoknye reunion. takde gambar ke? uploadla

  4. This comment has been removed by the author.
  5. Bukan sebarangan orang Syeikh Rohim pilih utk dibawakan jubah n cincinnya..fuuhh..

    Tak ajak pi minum air oren..

  6. Salam ziarah, buat sekian lama.....

  7. selamat berjuang sahabatku..
    semoga Allah berkatimu..
    kutiplah sebanyak ilmu yang mampu di bumi anbia'..
    doakan kami semua dapat ikut jejak langkahmu..i'allah..

  8. bagus2!

    sampai situ nanti jgn nakal2 ye?? =)

  9. tahniah..akhrnya sampai jugak anta kat bumi anbiya 2 ek..pape pun gud luck..salam perjuangan ^_^

  10. lawa betul layout terbaru dia...warna hijau pulak tu..x aci betul..isk3..
    tapi ruang untuk chatbox x ada lagi..huhu..terpaksa tulis kat sini..he..

  11. tahniah amin~

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers