Kenyataan Media : Isu Babi, Mahadhir hina Islam dan bukan Islam

Kenyataan Media : Isu Babi, Mahadhir hina Islam dan bukan Islam

Berikut ini adalah kenyataan Media saya merujuk kepada kenyataan Mahadhir yang disiarkan dalan mStar yang saya perturunkan dibawah sebagai rujukan bersama sebelum saya memberikan jawapan :-

DUNGUN: Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata keadaan negara akan menjadi malap dan buruk sekiranya pentadbiran kerajaan berpindah daripada Barisan Nasional kepada pembangkang kerana kebanyakan pemimpin pembangkang sanggup menukar pendirian semata-mata untuk mendapat populariti dan sokongan rakyat.

Katanya ada juga dalam kalangan mereka sanggup menghalalkan sesuatu yang dulunya mereka anggap haram semata-mata untuk memuaskan hati musuh yang kini menjadi rakan dalam pakatan pembangkang.

"Dulu Pas kata kerjasama dengan bukan Islam akan jadi kafir, sekarang bukan sahaja mereka bekerjasama dengan bukan Islam, tapi dia kata ternak babi pun tak apa, tapi orang Islam tak boleh makan babi.

"Dia (Pas) ambil tafsiran dalam Al-Quran kata (orang Islam) tak boleh makan babi, dia tak kata tak boleh ternak (babi).

"Kalau dah ambil tafsiran macam tu, maknanya kita boleh ternak, kita boleh jual babi, kita boleh masak babi, tapi jangan makan, pasal nak setuju jugak dengan orang ini, kita sanggup tukar pendirian kita sama sekali," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Kenyataan saya ialah :

1. Saya sangat terkejut dan rasa terhina dengan kenyataan Mahadhir diatas kerana pada anggapan saya kenyataannya tersebut adalah kenyataan yang menambah banyakkan koleksi kenyataannya yang menghina Islam sebelum dari ini.

2. Kenyataannya tanpa merujuk kepada nama mana-mana pemimpin PAS adalah pembohonganya sendiri dan saya anggap khayalan beliau sendiri. Malah saya yakin mana ada pemimpin PAS yang membuat kenyataan sedemikian melainkan itu adalah sikap biadab dan pembohongan beliau yang saya anggap sudah terlalu"nyanyuk". Siapa yang tidak kenal dengan sikap Mahadhir yang sangap pandai berbohong dan memutar belit fakta. Antaranya dia suatu masa pernah mengatakan Anwar menumbuk dirinya sendiri sedangkan mahkamah ternyata membuktikan Anwar ditumbuk oleh Rahim Noor.

3. Mahadhir sekaligus menghina Islam dan Al Quran dengan keceluparan mulutnya mengatakan

"Dulu Pas kata kerjasama dengan bukan Islam akan jadi kafir, sekarang bukan sahaja mereka bekerjasama dengan bukan Islam, tapi dia kata ternak babi pun tak apa, tapi orang Islam tak boleh makan babi.

"Dia (Pas) ambil tafsiran dalam Al-Quran kata (orang Islam) tak boleh makan babi, dia tak kata tak boleh ternak (babi).

"Kalau dah ambil tafsiran macam tu, maknanya kita boleh ternak, kita boleh jual babi, kita boleh masak babi, tapi jangan makan, pasal nak setuju jugak dengan orang ini, kita sanggup tukar pendirian kita sama sekali,"

4. Tidak pernah pemimpin atau pengikut PAS mengeluarkan kenyataan berkerjasama dengan orang bukan Islam menjadi kafir. Ini adalah kenyataan "hang" sendiri wahai Mahadhir. malah Islam mengajar semangat setiakawan dan toleransi agama yang tinggi sehingga Nabi Muhammad dibantu dengan kerjasama seorang Yahudi bukan Islam penunjuk jalan dalam peristiwa hijrah.

5. Kenyataan berkaitan makan babi dengan ternak babi oleh beliau sangat mengelirukan malah menghina ajaran Islam. Sesungguhnya Islam yang dijadikan landasan perjuangan oleh PAS tidak pernah menghalang orang non muslim untuk makan apa lagi menternak babi, itulah prinsip asas yang dipegang oleh umat Islam kecuali Mahadhir. Islam membenarkan ajaran agama lain diamalkan dengan bebas sebagaimana dalam surah Al Kaafirun Allah berfirman yang bermaksud "bagi kamu agama kamu , dan bagi kami agama kami" sangat jelas menjadi pegangan kita.

6. Islam tidak pernah mengajar penganutnya menternak babi TAPI membenarkan dan tidak ada hak sama sekali menghalang orang non muslim menternak babi walaupun sebanyak mana berdasarkan keperluan mereka. Ia adalah makanan dan hak mereka yang tidak boleh diganggu oleh PAS atau siapa saja. Prinsipnya jelas. namun kenapa Mahadhir sangat celupar, berbohong dan mengeluarkan kenyataan yang mempersendakan Islam dan ditakuti boleh merosakkan aqidahnya.

Menternak dan makan babi bukan isu yang sebenarnya, Isu yang menjadi heboh sebenarnya berkaitan pencemaran yang dikaitkan oleh binatang tersebut. Kita kenalah adil, apapun binatang yang diternaak kalau mendatangkan pencemaran ianya adalah salah disegi undang-undang yang sedia ada.

7. Kalau beginilah sikap Mahadhir saya yakin inilah masanya kita mesti menghukum Mahadhir dan BN di Bagan Pinang dan saya mencabar beliau turun berkempen disana dan mengulangi kenyataan diatas. Inilah sikap sebenar UMNO yang tidak habis-habis menghina Islam demi untuk meneruskan cengkaman kuasa yang dimilikinya. Demi kemenangan BN Mahadhir jelas sekali menghina Islam.

7. Saya meminta mufti dan jawatankuasa fatwa untuk memberikan reaksi segera kepada kenyataan Mahadhir yang sekali lagi mempersendakan Islam.

8. Untuk Mahadhir saya doakan semuga dia berikan hidayah oleh Allah dipenghujung usianya dan dipanggil oleh Allah sebagai seorang yang beriman.

Kenyataan Media/6 Okt 2009

DRS. KHALIL IDHAM LIM.
Ketua Penerangan PAS Perak/
ADUN Titi Serong.

0 komen mengomen :: Kenyataan Media : Isu Babi, Mahadhir hina Islam dan bukan Islam

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers