Kuliah pertamaku..

Bismillahirrahmanirrahim,

Asrama Darul Iman seperti biasa, permulaan hari pastinya bertemu dan berkunjung ke rumah Allah. Dengan kudrat dan kekuatan yang Allah berikan, kaki melangkah lesu menuruni anak tangga dari tingkat 5 ke tingkat dua. Kedinginan angin pagi yang semakin mendekati musim sejuk mengelus lembut melewati jubah maghribi ini. Bertemankan rida' hitam yang dibeli semasa berkunjung ke Khan Khalili sedikit sebanyak memanaskan tubuhku yang kurus melidi.


Teringat kembali pengalaman semasa ke Attabah minggu lepas, tujuan untuk mencari beg sandang bagi mengisi dan menggendong kitab2 kuliah. Dari situ aku belajar akan gaya hidup masyarakat disini. Semua perkara perlu dilakukan dengan pantas, berlari2 mengejar bas. Berjalan kena melangkah lebih deras sudah menjadi adat disini. Siapa lambat pasti terkandas.
Aku, Kamal, Muzani, Jihad, Ulwan, Zahani, Hakim dan Aiman. Muka2 baru yang sedang belajar memahami selok belok hidup di Mesir. Andai ditinggalkan ditengah kota ini sendirian pasti haru jadinya.

Melewati tepian jalan berhadapan Universiti Al-Azhar, kami singgah sebentar di Maktabah Darul Salam, bagi mencari kitab Sohih Bukhari, namun stok telah tiada. Perjalanan diteruskan ke Attabah. al-Husain sekadar dilalui namun tiada barang dibeli.

Kami melangkah lebih pantas, musyrif kami Ust Faris dan Ust Syukri mengejar detik2 emas mereka disini, langsung tidak mempedulikan kami yang terkedek2 dibelakang. Mujur juga aku jenis yang berjalan pantas. Langkahku tidak kalah dengan langkah mereka.

Setelah perjalanan yang melelahkan kami lalui, lorong2 kotor dan sempit, jalan2 yang sibuk dengan kenderaan kami redahi, akhirnya tiba juga kami di Attabah. Sebuah tempat yang menjual barang2 aksesori seperti beg dan pakaian dan bermacam2 jenis barangan lagi seperti langsir, saratoga, perkakasan memasak, kasut dan sebagainya dengan harga yang murah.

"Bikam ya ammu?" tanyaku pada seorang penjual beg sambil menunjukkan beg sandang yang tergantung dihadapan kedainya.
"Isyrinn" balasnya basa basi. LE20 Genih(Junaih) matawang mesir sudah dikira murah. Namun bagi seorang pelajar pastinya mahukan harga yang lebih murah.
"aiwah, mumkin hamsataayar ya ammu?" (LE15 boleh pakcik?)
"Lak!2" (Takboleh2) sambil menunjukkan sekeping kotak yang tergantung dihadapan pintu kedainya yang tertulis "La yumkin al fisol" (Tidak boleh minta kurang) huhu.. Sedikit geram..
Kami terus meinggalkan kedai tersebut untuk melihat dikedai2 lain andai ada beg2 yang lebih menarik dan dijual pada harga yang murah.

Sepanjang perjalananku melewati lorong yang sempit dan dipenuhi barang2 dagangan arab. Ramai yang menyapa, "Malizi, taal" (wahai malaysian, kemari) "Ya sodiki" (Wahai sahabatku) "Ya Ustaz"(korang dah tau, hehe) "Ya tolibul azhar"(Wahai pelajar al-azhar) dan bermacam2 cara dan bahasa untuk menarik kami membeli barangan mereka.

Namun jawapan yang diberikan hanya "Maalish"( Maaf) atau "Khalli"(Takpe). Akhirnya kami bersetuju untuk membeli beg sandang dikedai ammu tadi. Dengan harga LE20. Dalam keriuhan membeli itu, tiada satu pun yang berkenan dihati aku untuk membelinya. kerana kualiti beg2 mesir jika dibandingkan dengan beg yang dijual di Malaysia jauh bezanya.

Selesai membeli beg masing2, kami menuju ke kedai menjual jubah. Terletak di atas Mahattah Sayyidina Aisyah(Stesen Bas Sayyidina Aishah) tak silap aku. Rambang mata jugak nak pilih. Kalau boleh nak beli semua. huhu.. sebab semua cantik2 dan aku memang jenis yang suka mengenakan jubah. Akhirnya aku memilih jubah musim sejuk, warna coklat muda berjalur. Sesuai untuk musim sejuk nanti. dengan harga LE90. Mujur duit yang dibawa sedikit, kalau tak mungkin habis untuk membeli 2,3 helai jubah lain.

Sempat juga berkenalan dengan salah seorang peniaga kedai tersebut. "Mahmoud" fasih berbahasa arab fushah. Cukup menggembirakan hati kami. Layanan mesra pelanggan membuatkan kami lama disitu. Setelah puas memborong, kami berjalan pulang. Hari yang memenatkan. Disini, setiap tempat pasti ada kedai asir(Kedai jus buah2han). Sudah menjadi kemestian untuk singgah sebentar bagi melegakan tekak yang kehausan dimamah terik mentari dan debu2 kota kaherah. Menghirup segelas asir asob(air tebu) cukup menyegarkan. Urat2 yang tadinya terasa kendur segar kembali. Arghh.. Alhamdulillah. Pekat dan asli. Tamar Hind(Jus Asam jawa) juga menjadi kegemaran masyarakat disini.

Alhamdulillah, Allah masih memberi hidayah dan rahmatnya untuk aku meneruskan hidup dibumi anbiya' ini. Entahkan bila agaknya ia tiba-tiba akan terhenti? Mungkihkah disini? Andai disini aku berharap pemergianku dalam khusnul khatimah.

Pagi ini aku ketiduran, tiada daya untuk bertalaqqi dengan Syeikh Yusri. Subuh tadi diimami oleh Ust Ahmad Muzani hafizahullah. usai saja bacaan doa, aku merebahkan diri di satu sudut di surau Darul Iman.

Tersedar dari kekhusyukan pagi, jam sudah menunjukkan pukul 7 pagi. Hajat untuk menghabiskan sisa puasa 6 yang berbaki 2hari lagi. Jadi tidak perlu memikirkan sarapan pagi ni.
Kaki melangkah lagi mendaki tangga menuju ke tingkat lima. Melewati bilik2 senior, akhirnya aku tiba di bilik 501. Bilikku betul2 berada dibawah "sutuh" bumbung bangunan.

Biasanya aku akan ke sutuh untuk melihat keriuhan Hayyu Asyir dikala petang. Kerana masa inilah ramai remaja dan muda mudi bermain bola di Suq Sayyarah(Pasar kereta) dan di gelanggang di tengah2 Rumah Terengganu, Selangor, Pahang, Kedah dan Sarawak. Sambil tergelak sendirian melihat gelagat pemandu2 mesir yang sesuka hati memandu dijalanan.

Jam 9.30 Ulwan tergesa2 masuk kedalam bilik.

"Eh, min tak nak g kuliah ke? orang semua dah tunggu kat bawah.."
"Ha.. takde orang bagitau pun nak pergi pukul berapa?"

huhu.. terkejut sebab kuliah bermula jam 2petang. Tapi biasanya pelajar2 disini pergi di awal dan berehat2 di Masjid Al-Azhar . Kerana masa banyak diambil untuk menunggu dan menaiki bas. Berjalan kaki sejauh 1kilometer sudah menjadi kebiasaan. Bas2 yang melewati kami bagaikan tin Sardin. Penuh dengan manusia, sampai terpaksa berpaut ditangga bas.

Aku, Ust Abdullah Amir, Ust Tarmizi(Senior) dan Ust Mu'iz dan Ust al-Qori(Senior) sengaja mengambil bas untuk ke Mahattah, berbanding naik di Suq Sayyarah kerana disana bas untuk ke azhar sudah sardin. Jika di mahattah, bas masih kosong dan kami tidak perlu berkejar dan berdiri selama sejam sebelum sampai ke Al-Azhar.

Sampai di Al-Ahzar kami menunggu sahabat2 lain yang masih dalam perjalan. Ada yang menaiki bas untuk ke Hayyu Sabi'(7) sebelum menaiki tremco untuk sampai ke Azhar. Ada yang menaiki terus bas bernombor 80 jika tidak mahu bertukar2 bas seperti yang kami naiki tadi.

Selepas solat zohor di Masjid Al-Azhar, melewati "ruwah al-atrak" (Anjung al-atrak) kami bergegas menuju ke dewan Kuliah, bangunan Dirasat Syariah Wal-Qanun dan Kuliah Syariah Islamiah yang betul2 terletak dihadapan pintu pagar. Membuatkan kami tidak perlu berjalan jauh untuk sampai ke Dewan kuliah, berbanding Dirasat Usuluddin dan Lughah.

Berlegar2 seperti semut dicelahan dinasor. Kami tercari2 dimanakah dewan kuliah kami petang ini? Madah "Tarikh Tasyrik Al-Islami" Ramai juga yang tercari2 seperti kami kerana mereka juga pelajar tahun satu. MAsih belum 'masak' dengan selok belok bangunan disini. Setelah turun naik beberapa kali, dan bertanyakan manusia2 yang kami jumpai. Akhirnya kami berjaya menemukan dewan kuliah kami di tingkat 3.

Sebelum sampai tadi terkejut juga aku bila melewati salah satu dewan kuliah yang terdapat disitu. Penuh dengan pelajar arab. Kelas bising bagaikan pasar ikan. "MasyaAllah. Ini ke kelas aku? Bisik dalam hati. Teruknya... " Namun itulah yang perlu aku hadapi. Sesuai dengan gelaran Ardul Kinanah (bumi sumpahan) dan bermacam2 gelaran lain. Apa yang aku bisikkan pada hati. Sabar, sabar dan sabar.

Namun alhamdulilah, bukan kelas itu yang kami perlu duduki. Dewan yang kami masuki hampir penuh, mujur juga aku ambil keputusan untuk ke kuliah dari MAsjid td 10minit lebih awal. Kalau tak, mungkin kami terpaksa berdiri. Setelah menunggu hampir sejam, Dr pensyarah tidak juga kelihatan.

Sempat juga aku bertaaruf dengan kenalan baru yang duduk disebelahku. Fasih berbahasa arab. Seorang indonesia. Namanya Ahmad Syauqi. Seronok juga bersembang dengan beliau. Sudah datasng ke Mesir sejak Disember lalu. Dan telah menghadiri Kelas Khas, pada hemat aku kelas itu mungkin dianjurkan sendiri oleh Pelajar2 Indonesia. Patutlah dapat bertutur dengan baik dalam bahasa arab. Berbelit juga aku nak bertutur. Antara kenalan baru lain, nama Basri, asal dari Pattani. Sudah 4tahun di Mesir, namun masih di tahun pertama pengajian.

Katanya, semua urusan untuk kesini diuruskan sendiri. Tidak ada langsung institusi yang membantu memudah cara berbeza dengan Malaysia. Ada institusi atau badan yang menguruskan. Hanya sediakan duit dan dokumen2 yang diperlukan.

MasyaAllah, macam2 cabaran semata2 untuk menuntut ilmu disini. Ada seorang warga Britain, juga sekuliah. KAtanya tidak tahan dengan suasana kelas yang bising dengan perangai2 arab, juga kelewatan pensyarah. Terus dia keluar setelah hampir sejam menunggu. Kami juga kahirnya ambil keputusan untuk ke Maktabah, membeli kitab2 madah untuk kuliah.

Kuliah pertama kami adalah sabar. Sabar dengan kerenah pelajar2 arab. Sabar dengan kerenah pentadbirand an sebagainya. Ramai juga sahabat yang merungut terlalu lama menunggu bas, terlalu itu dan ini. Apa yang aku mampu katakan. SABAR..

Mungkinkah hari esok sama seperti hari ini? Ya Allah, permudahkanlah urusanku. Kuatkan aku. Campakkan dan suburkanlah sifat sabar dalam hatiku. Moga2 musafir ilmuku ini mendapat redha-MU... Berilah aku kefahaman dalam agama-Mu.. aminn..

0 komen mengomen :: Kuliah pertamaku..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers