Penat mencari Jubah dan Kitab

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t.

Buat Ibunda dan Ayahanda dan keluarga. Moga sentiasa dalam keadaan sihat dan ceria. Anakanda disini sihat2 sahaja.

Baiklah, pagi tadi selepas bersarapan aku and the geng diketuai oleh Ust Faris (senior) dan Ust Syukri menuju ke Husain. Kami naik bas menuju ke Saidatina Aishah berhampiran kubur tak silap. Kemudian menaiki termco ke "madrasah" tagline bg pelajar2 yang mahu ke Universiti Al-Azhar berdekatan dengan Masjid Jaafar.

Setelah 2 kali bertukar kenderaan kami sampai di masjid Azhar yang memakan masa hampir 40minit atau lebih.

Destinasi pertama kami adalah Masjid Al-Azhar, untuk mendengar/bertalaqqi dengan Syeikh Yusri Hafizahullah. Yang membahaskan Kitab Sohih Bukhari. Walaupun tidak faham sepenuhnya, aku seboleh mungkin cuba memahamkan apa yang diperkatakan oleh Syeikh. Dan Alhamdulillah syeikh bertutur dalam bahasa arab fushah. lebih mudah difhami. Dan suatu yang baru bagi kami bertalaqqi di Anjung Al-Atrak (orang2 Turki). Dan InsyaAllah aku cuba sedaya mungkin untuk terus istiqamah dalam usaha mencari redha ilahi.

Kedatangan kami tepat atau beriringan dengan kedatangan sheikh Yusri. Alhamdulillah. Dapatlah duduk lebih hampir dengan Sheikh. Kelihatan didepan Sut Nazrul sudah sedia membawakan kitab untuk sheikh. Aku kagum dengan kesungguhan Ustaz Nazrul. Moga2 aku akan dapat menjadi sepertinya satu hari nanti.

Setelah selesai talaqqi dengan shiekh, tepat masuk waktu zohor. Kami solat berjamaah. Kebetulan usai solat td, aku bertemu dengan rakan2 pinjaman Yayasan seperti Ust Bukhari, Ust Abd Muiz, Ust Syakir dan beberapa orang lagi.


Kemudian tanap berlengah masa, kami menuju ke Maktabah(Perpustakan) Darul Salam untuk mencari kitab2 untuk talaqqi bersama Syeikh2 dan juga sebagai kitab untuk kuliah nanti. Namun kitab yang dicari tiada, tuan kedai kata jika nak kitab2 tersebut boleh dapatkan di Drul Salam cawangan Hayyu Sabi' (Syeksyen 7)

Setelah menghilangkan dahaga dengan air 'asir asob'(air tebu) kami meneruskan perjalanan ke Atabah, suatu kawasan pasar seperti kedai payang di terengganu yang menjual beg2 dan peralatan yang seangkatan dengannya.

Oklah, bersambung. Dah masuk waktu maghrib.. wasalam.

Moga berjumpa lagi.

1 komen mengomen :: Penat mencari Jubah dan Kitab

  1. Mabruk 'alaik..
    Penuh dengan semangat dan cita-cita yang tinggi dalam menuntut ilmu Allah Taala..
    Moga istiqamah dalam amalan dan sentiasa mendapat rahmat dan berkat dariNya..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers