Penutupan Kutub Sittah..


Majlis Pembacaan Kutub Sittah Semakin Rancak


Kaherah, 19 Oktober - Setelah dua hari berlangsung, Majlis Pembacaan Kutub Sittah anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir dilihat semakin rancak berlangsung. Majlis pada hari ketiga bermula lebih awal iaitu sekitar jam 9.05 pagi dengan alunan bacaan ayat-ayat suci al Quran daripada Ustaz Salman Ali Rejab dari Shoubra.


Pembacaan hadis Sahih Bukhari pada hari ini dimulakan oleh al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid al Hasani bermula pada Kitab al Jumuah. Semasa waktu rehat, majlis diserikan dengan persembahan Qasihan daripada peserta negeri Selangor. Turut membacakan hadis pada hari ini adalah al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani dan Syeikh Dr. Usamah Mahmud al-Azhari.

Pembacaan hadis daripada Kitab Sahih Bukhari yang dimulakan pada hadis yang ke 875 pada Kitab al Jumuah sehingga hadis yang ke 1465 pada Kitab al-Zakat dengan jumlah pembacaan pada hari ini adalah sebanyak 591 buah hadis.

Majlis diakhiri dengan slot muhadhoroh bersama al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani. Antara yang menarik sesi tersebut, al-Allamah Syeikh Muhammad menceritakan tentang kisah hidup beliau dalam mendalami ilmu hadis, menegaskan tentang peri penting ilmu hadis dan beliau juga amat mengharapkan agar majlis pembacaan hadis-hadis Rasulullah dapat diteruskan pada masa akan datang. Beberapa cadangan yang dilontarkan oleh al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani adalah mengadakan majlis pembacaan hadis pada setiap minggu dan mengkhatamkan kitab hadis sahih pada setiap kali dalam bulan Ramadhan.

Tuan Pengarah Kutub Sittah


-------------------------------------------------------------------------------------------------

Rangkuman Berita Akhawat

Bermula seawal jam 7 pagi sesi pendaftaran telah dibuka kepada semua mahasiswi. Seramai 273 orang peserta termasuk peserta dari negara jiran iaitu Brunei dan Singapore telah menghadiri untuk bersama-sama menjayakan program ini.
Sepanjang majlis berlangsung, pihak PMRAM mengambil langkah inisiatif dengan mengadakan jualan sepanjang program ini berjalan. Jualan ini juga bertujuan untuk menambahkan lagi dana ekonomi PMRAM yang sedia ada.


Penampilan istimewa di pihak akhawat adalah isteri kepada Syeikh Dr. Usamah Mahmud al-Azhari telah mengambil kesempatan untuk beramah mesra dengan para peserta. Beliau juga sempat mentashihkan bacaan al-Quran dikalangan beberapa orang peserta. Sejurus selepas itu, beliau memberikan sedikit kalam taujihat kepada para peserta.


Satu kemalangan kecil telah berlaku sepanjang program ini berjalan. Seorang pemimpin HEWI PMRAM dan salah seorang AJK Unit Jamuan terkena curahan air panas kerana jag yang dipegangnya pecah. Salah seorang peserta dari pelajar Perubatan Zagazig telah merawat kedua-dua mereka tersebut.

Untuk Makluman kepada semua peserta yang mengikuti program ini, pihak Unit Fotografi dan Dokumentari telah membuka kaunter perkhidmatan untuk tempahan gambar-gambar kenangan sepanjang program.


dipetik dari Laman kutub Sittah PMRAM

0 komen mengomen :: Penutupan Kutub Sittah..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers