Sambungan Imtihan Qobul..

Haih.. dan berenti susah betul aku nak sambung posting terkini..

Apapun aku mintak korang doa yang terbaik buat aku, masuk harini da dua hari aku sakit Click Me~ perut, keracunan, Click Me~ kejap2 gi bilik air, pastu Click Me~ muntah-muntah, Click Mesampai tak larat dah nak bangun.. Click MeSolat pun duduk jer.. Alhamdulillah harini dah sihat sikit, sedih tak dapat g kuliah harini..

Dan kepada mereka-mereka yang ingat terikh lahir aku dan ucapkan Selamat Hari Lahir terima kasih Click Me~ aku ucapkan, terutama dekat Kak Aishah (UIA) belum sampai tarikh dah ucap, kpd Kak Ngah yang mmg setiap tahun ucap on time, tenkiu, i luv it, hehe.. hadiah takde ke? haha... Kpd Ibu tercinta, sayang kat ibu.. Click Me walaupun anakmu menyambut hari lahir dalam keadaan sakit, kau tidak putus-putus memberi semangat dan doa kepadaku.. dan kepada sahabat-sahabat yang cukup mengambil berat, Ust Muzani belikan nasi goreng, Ust Abu Jihad yang menyumbang ubat-ubatan, (aku minum air asob mu lam peti tau kul 2.30 pagi td, hehe), Ust-ust lain yang tidak kurang sebagai pemerhati. Ust Ubai (Exco Kebajikan yang telah memberikan ubat sakit perut dan jus jambu batu) dan mereka-mereka yang beri aku macam-macam petua dan ubat yang perlu diminum... haih.. Click Me




Mungkin Allah nak uji aku, sejauh mana aku menghayati dan menghargai nikmat sihat dan umur yang Allah berikan kat aku. Moga2 sakit ni menjadi kafarah dosa2 aku yang banyak tidak terkira. Click Me

Cerita pasal Imtihan Qobul, buat pertama kalinya kami student baru dikejutkan dengan silibus atau peraturan baru Universiti Al-azhar, semua pelajar baru yang ingin mengikuti kuliah ditahun satu diwajibkan mengambil peperiksaan kemasukan atau Imtihan Qobul. Maka melompat masing-masing cam kucing terkejut. Click Me arghh!!!

Maka pimpinan Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu (KPT) terutama YDP dan Exco Pendidkan seboleh mungkin ingin mengelakkan kami daripada menduduki imtihan tersebut, dan sebagai langkah berjaga-jaga, diadakan kelas intensif nahu. Click Me~Bimbingan Ust Abdullah Haris kerana bimbang kami tidak biasa dengan soalan-soalan al-azhar.

Setelah perbincangan oleh Kedutaan dan PMRAM, pelajar Malaysia dikecualikan buat sementara waktu, dan perbincangan Click Me~ antara pensyarah al-azhar masih berlangsung sekarang ini samaada pelajar Malaysia perlu mengambil Imtihan Qobul atau sebaliknya.

Aku gabra gile, Click Me pucat muka Click Me bila dapat berita Imtihan Qobul ni, dah la bab nahu ni aku fail sket.. wawawa.. Sebagai langkah siap sedia aku menyuruh Ust Nafizol a.k.a Tok Imam untuk membuat kelas nahu. Click Me~ (dan mmg dalam perancangan awal aku nak perkemaskan penguasaan nahu bila sampai sini, tapi Imtihan Qobul lebih mendahului menguji aku) huhu..

Program yang telah dianjurkan PMRAM terpaksa dibatalkan kerana Imtihan Qobul ni, dan ditunda kesuatu tarikh yang lebih sesuai. Huhu.. Kawan2 aku semua dah siap packing baju2 semua. Mujur aku tak kemas. haha.. Click Me~

Dalam hati aku doa, mintak2 la Click Me~ Pelajar Malaysia dikecualikan dan imtihan qobul dibatalkan sebab Malaysia dah wat perjanjian dengan al-Azhar syarat nak masuk adalah berdasarkan keputusan peperiksaan Sijil Tinggi Agama (STAM), dan itulah yang diberitahu oleh senior2 dan PMRAM. Haih, macam-macam ujian duk kat sini. Sebab sapa-sapa yang tak lulus ujian ni, takleh masuk azhar. huhu.. tu yang kami takutkan.. Click Me~ dah datang jauh, habis beribu2 tiba-tiba tak pasti dapat masuk ke tak.. tahun sebelum ni takde pun imtihan qobul ni. tibe2 taun ni ade.. huuu..

Click Me~

6 komen mengomen :: Sambungan Imtihan Qobul..

  1. Salam ya Akhi..

    Erk, tak sihat ye..Emh, jaga kesihatan molek2 deh, sokmo la ni dengar ore sana tak sihat..Mudah2an semuanya antibodi molek belaka...hi3..

    Study tuh pun..emh, kene molek2 jugak..ana doakan moga dimudahkan..(",)

  2. Wasalam Ukhti,

    Jazakillahukhairan jazak,
    Insyaallah, semoga ana cepat sembuh..

    InsyaAllah, doakan yg terbaik buat semua penuntut2 agama dan redha Allah.

  3. This comment has been removed by a blog administrator.
  4. Emh, baru-baru ni borak dengan seorang adek, dia kata peralihan cuaca dan dia pun tengah demam.jadi, ana pun risau juga adek-adek ana di sana...


    Insya Allah, bila mana niat kita ikhlas, kita akan dapat apa yang dihajati..yang penting, yakinlah pada Allah, dan Allah akan menurunkan bala tenteranya pada pejuang-pejuang agama Allah..insya Allah...

    Syafakillah...

  5. assalamualaikum,,,sma la kita,,saya pun tkut gak nak amik imtihan qobul tu,,ketaq pequt huhu,,ermawk tau dak bila tarikh imtihan qobul tu??

  6. huhu soe erk tuan punye blog,,sye ingt awk imtihan qobol taun 2011,,aasif :)..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers