Sedar dari lamunan..

Bismillahirrahmanirrahim..

Entah kenapa semalam aku hanyut dalam khayalan.. Mungkin termakan racun panahan syaitan.. Nauzubillahiminzalik..



Langsung tidak dapat berfikir dengan waras, mungkin sebab terlalu penat, dan macam2 dalam fikiran..

Dan mungkin juga sedikit tertekan..
Perasaan rindu, keliru, resah gelisah, gembira, sedih, cinta, marah, maaf bergabung menjadi satu..

Namun ianya hilang setiap kali aku berhadapan dengan para Masyaikh al-Azhar.. dan Hatiku tenang bila menjejakkan kaki ke Masjid Al-Azhar.. Terasa bagaikan dada ini diresapi hawa dingin debu-debu karpet dan tiang-tiang masjid yang sudah berusia ratusan tahun ini..

___________________________________________________________________

Pada mula aku menjejak kaki di bumi Anbiya' ini, hari kedua sudah bertalaqqi dengan al-Allamah Syeikh Yusri Hafizohullah di Masjid Asyraf, Jabal Muqottom.



Kitab talaqqi pertama yang ku kenal sejak menjejakkan kaki disini, Tuhfatul Ahwazi..

Sekadar mendengar, namun belum dapat menangkap sepenuhnya apa yang diperkatakan oleh Syeikh. Namun tersemat dalam jiwa bahawa aku mesti terus istiqamah dalam menuntut ilmu disini.

Hari berikutnya, masih kesana.. Menunggang motosikal bersama Ust Syukri, bersama bayu pagi membuatkan jiwa ini sangat tenang. SubhanaAllah, begitu indah dan dingin suasana pagi bumi kinanah ini.. Terasa bagai diri di awang-awangan..

Entah kenapa disini, mulutku yang selalu berat untuk berzikir, begitu lunak mengalunkan kalimah kalimatan toyyibatan, khafifatan fil lisan, thakilan fil mizan.. SubhanaAllah, alhamdulillah, Allahuakbar..

Di kelas Syeikh ini jugalah mempertemukan aku dengan insan2 yang Allah kurniakan kehebatan dan kefahaman yang mantap dalam agama. Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari "Man yuridillahu khairan, yufakkihu fiddin" "Sesiapa yang Allah kehendaki kebaikan padanya, diberi kefahaman tentang agama"

Antara mereka2 yang terkenal dan sering aku temui, Ust Nazrul Nasir, Ust Hairul Nizam, Ust Fahmi, Ust Juzaili, Ust Mukhlis dan ramai lagi. Samaada aku temui dalam majlis Masyaikh ataupun kelas2 tafaqquh mereka.

____________________________________________________________________

Seorang demi seorang MAsyaikh aku kenali dan aku bertentangan mata dengan mereka. Al-allamah Syeikh Yusri Hafizohullah,


Syeikh Usamah Syed Al-Azhari,


Syeikh Jamal Farouq,

Syeikh Muhammad Ibrahim Bais Al-Kittani,

Syeikh Rifa'i Fauzi, Syeikh Habib Umar Zain., Syiekh Rohimuddin Annawawi Al-Banteni. Dan ramai lagi Masyaikh yang belum ke temui dan nama2 yang telah bermain-main di gegedang telinga Sheikh Yusuf Kanada, Syeikh Syed Syaltut, Syeikhuna Ali Jum'ah, dan ramai lagi yang masih ingat2 lupa nama mereka..

InsyaAllah, akan ku kejar semahu dan semampu aku wahai Masyaikh.. Redhakanlah Ilmu yang kalian curahkan. Moga2 ia memberi manfaat kepada aku dan orang2 yang berada disekitarku..
Moga2 aku Bukan dari kalangan mereka-mereka yang Nabi sabdakan "Manizdada ilma, lam yazdad huda, bu'dan minallah" Barangsiapa yang bertambah Ilmu tetapi tidak bertambah Hidayah, sebenarnya mereka jauh daripada Allah. Realiti sekarang memang kita lihat, betapa ramai orang yang berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan, gemilang dalam kerjaya, terbilang dalam hidup. Namun langsung tidak menunjukkan mereka hampir kepada Allah.

____________________________________________________________________

Aku sedar keceluparan mulutku yang langsung tidak bersyukur dan mengingati bahawa aku seorang hamba abdi, kuli kepada Tuhan sekalian Alam, Allahuakbar! Ummat yang paling bertuah kepada penghulu para Nabi, Nabi Muhammad s.a.w. Insan yang paling beruntung dikurniakan Allah dengan dua nikmat yang besar, Nikmat Iman dan Islam.. Manusia yang sepatutnya berbahgia masih mempunyai Ibu dan Ayah yang penyayang, keluarga yang bahagia..
Seorang Muslim yang Allah telah muliakan dengan firmanNya "Nahnu qaumun a'azzanallahulahu bul islam" "Kita ini adalah umat yang dimuliakan Allah dengan Islam"

Bersyukurlah,
Aku adalah orang yang Allah telah pilih untuk duduk di atas landasan perjuangan, penerus mata rantai para nabi dalam usaha berdakwah dan menegakkan Syiar Islam. Aku juga orang yang Allah telah pilih dan tetapkan untuk berada dibumi Anbiya' ini dalam usaha mengutip sebanyak mungkin ilmu-ilmu dari para Ulama'.
Mengapa aku sering lupa dan alpa?
Amin!! Lihat orang lain, yang Allah tidak memberikan nikmat seperti Allah kurniakan kepada kau..
Tak sedih ke kau tengok diorang? Rambut bermacam warna, pakaian entah ape-ape, gaya hidup toksah la kata.. Sembahyang entah kemana, yang lain pasti terbabas punya..

Jika nak dibandingkan dengan kau? apa peranan kau terhadap mereka? Jangan asyik merungut, melihat kekurangan diri, tetapi lihat apa kelebihan yang telah Allah berikan..

Dengar dan hayatilah Kata-kata Sayyidina Umar "Hasibu anfusakum qobla an tuhasibu" "Hisablah, hitunglah dirimu sebelum kamu dihitung dihadapan Allah kelak"..

Mengapa aku begitu bodoh, langsung tidak berfikir sebelum menuturkan kata-kata? Astaghfirullahalazim.. Ampunilah dosa-dosaku Ya Allah..

____________________________________________________________________

Teringat pesanan Sheikh Muhammad Ibrahim Al-Kittani sebentar tadi dalam Majlis Muhadarahnya selepas tamat pembacaan Hadith Sohih Bukhari, Hadith yang ke 1466. Hendak melazimi majlis-majlis Ilmu yang didalamnya terdapat pewaris para Nabi iaitu Ulama'. Sabda Nabi s.a.w. "Ilmu itu tidak diangkat dengan menghilangkannya, tetapi dengan mematikan Ulama'' Maka, rebutlah peluang yang ada untuk mengutip sebanyak mungkin ilmu-ilmu tersebut sebelum diangkat oleh Allah dengan cara mematikan Ulama'.

Sabda Nabi s.a.w. lagi "Sesungguhnya Ulama, adalah pewaris Nabi2, dan Nabi2 tidak meninggalkan hatta sekeping dinar mahupun satu dirham, tetapi mereka mewariskan ilmu"

Inginku petik kata-kata Imam Hassan Al-Banna. "Jangan kita cuba melawan arus kemodenan, kerana pasti kita akan kalah, tetapi ikutlah arus tersebut lalu ubahlah ia seperti yang kita mahukan"

Terima Kasih atas nasihat dan taujihat daripada Ukhti Athirah dan Ukhti Farihah Ahmad
atas psoting yang lalu.. Jazkumullahu khairan jazak..

*Sekadar luahan perasaan, muhasabah diri yang sering alpa dan leka dengan dunia..

al-Faqir ila Afwi Rabbi,
Muhammad Al-Amin Salleh
Darul Iman Student Hostel,
Toob el-Ramly,
Hayyu Asyir, Cairo,
Egypt.

0 komen mengomen :: Sedar dari lamunan..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers