Andai Sempurna Iman semudah Itu.. Bah 1.

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua. Moga sentiasa ceria dan diberkati Allah.

Doakanlah keberadaan hamba disini dalam keadaan sihat wal afiat, dan terus istiqamah dalam menuntut redha Allah.

Semalam, usai solat Jumaat di Masjid Muhammadi, Hayyu Asyir, yang hanya terletak 8456.769sentimerter lebih kurang, terlebih sikit 2milimiter. berintipatikan khutbah Qurban dan Ibadah Haji.

Aku pun menapak la balik ke rumah yang aku duduk ni. Sambil2 menghidu debu2 pasir tepian jalan yang mewangi. (wangi la sangat.. hujan pun tak, longkang lagilah takde, aleh2 ada air atas jalan. air ape? air loji.. kua3...) Hahampeh..

Setelah berpenat lelah mendaki tangga yang tersangat rendah. Aku pun masuk la bilik aku yang aku duduk sampai aku terduduk kat tempat duduk yang aku duduk sekarang ni. Aku pun tak tau aku duduk kat atas tempat duduk yang mana sekarang ni. Sebab aku selalu bertukar tempat duduk. Kui3..

Lepeh kemas2 bilik tu. Duduk la lepak atas katil yang bertilamkan tilam 3lapis macam kek lapis. Wuhuu.. Memang syok giler kalau tido. Namun perhatian, aku tido atas lantai atau beralaskan 1setengah tilam jer ye, tp aku selalu merempat kat bilik orang jer. Haha..

Terbcalah satu buku yang kecil lagi comel. Tajuk dia 10yang ku gelar Cinta.

Dalam banyak2 cerita tu aku tersentuh (hati aku tersentuh ke jari aku yang sentuh? ahh..) tak kira la.. Satu kisah seorang budak bernama amin ke aiman ataupun Iman? Haih...

Amin la sedap sikit, sebab nama aku. Haha...

Amin diasuh dan dididik oleh ibunya dengan penuh kasih sayang (Wuu.. teringat ibu kat rumah..) Seorang yang berbudi bahasa dan menghormati orang tua. Amin usianya baru 10taon.

Setiap hari Ibu akan memastikan amin menjaga kebersihan dirinya. Kata Ibu "Kebersihan itu sebahagian daripada Iman"

Amin pun ingat sampai bila2. Dan selalu memastikan biliknya, dirinya dan segala barang2nya dalam keadaan bersih. (anak sapo la ni.. macam aku jer.. keh3.. tapi kalau kat rumah malas jgk aku ni. Betul tak ibu? hihi...)

Setiap hari amin akan ikut ayah dia solat berjamaah disurau dan tidak seperti budak2 lain yang biasanya akan bermain dgn kawan sebaya. Amin khusyuk mendengar ceramah atau kuliah yang disampaikan oleh Tok Imam dan Ust2 disitu.

Masa kat sekolah pun amin seorang pelajar yang rajin. Bijak dan baik. Selalu mendapat nombor satu setengah, sebab dia budak baik, dia kongsi setengah lagi dengan kawan dia... huhu..

Satu hari amin pulang membawa seketul nat kecil, yang bersalut dengan minyak dan kotoran. Sampai kat rumah amin bagi besi tu kat Ibu dia.

"Amin, kenapa main kotor ni? Ibu kan dah pesan jaga kebersihan, kenapa tangan amin penuh dengan minyak hitam ni?" Si Ibu hairan.

Amin hanya tersenyum manja lalu sambil menghulurkan sesuatu kepada ibunya.
"Ibu, tolong bersihkan nat ni ye, amin nak simpan"

Lalu terus masuk kebiliknya tanpa menghiraukan ibunya yang terpinga2. Pelik melihat perangai anak kesayangannya tu.

Lalu si Ibu mengadu kepada si Ayah. Mengapa amin bersikap sedemikian? Adakah dia berkawan dengan rakan2 yang nakal semasa di surau?

Ayah menjawab "Budak2, biasalah, imiginasi dia tinggi sikit" tanpa ada rasa bersalah atau syak sesuatu yang lain pada anaknya itu.

Keesokkannya, sedang ibu melipat kain, amin datang dari arah belakang dan mengurut bahu ibunya. Sambil memeluk manja.

"Ibu, tau tak harga seekor kambing? Ibu pernah beli tak daging kambing? mahal tak?"

Ibu bertambah hairan.. Kenapa tiba2 soalan itu yang ditanya oleh anak berusia 10tahun..

Bersambung..

0 komen mengomen :: Andai Sempurna Iman semudah Itu.. Bah 1.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers