Cerita terhangit..

Suq Sayyarah seakan mengerti dia sedang diperhatikan oleh seseorang, malu2, mukanya kemerah-merahan.

Hampir setiap hari insan kerdil itu akan memerhatikannya, kadangkala dia menyapanya setiap kali mahu ke kuliah..

"Ana mintak sangat, sentiasa kita betulkan niat masing-masing bila sampai dekat mator kaherah nanti dan ana rasa ini kesempatan terbaik buat ana untuk mintak maaf andai ada salah silap sepanjang perjalanan kita ni, mungkin tak sempat dah lepasni ana nak pesan, jadi ana harap antum semua maafkan ana" teringat pesan Musyrifah kami dalam perjalanan ke bumi anbiya' ini suatu ketika dulu, Ustzh Syazwani semasa keberadaan kami di airport Bahrain.

Tengahari itu, Amin termenung seketika, memikirkan kembali kenapa dan tujuan apakah kebaradaannya di bumi kinanah ini..

Hampir seminggu lebih dia tidak ke kuliah..

Selepas 4hari berada didalam majlis bersama para ulama' di Majlis Pembacaan Kutub Sittah, Imtihan Qobul datang menyapa, menyebabkan kuliah terhenti seketika buat pelajar2 Malaysia.

Bila sepi seketika Imtihan Qobul, kerana pelajar Malaysia dikecualikan, musibah sakit pula datang menerpa dirinya yang terlalu banyak bergelumang dengan dosa dan noda..

Namun dalam hatinya tersimpan satu perasaan sedih mengapa dia seakan lupa dan leka, terbabas seketika dari landasan sebenarnya.. "Menuntut ilmu demi mencari Redha Allah di bumi anbiya' ini."

Lantas tangannya meraba kedalam beg sandang yang baru beberapa hari dibeli sebelum pembacaan kutub sittah. Buku nota PMRAM yang dibeli dengan harga 7Junaih, dikoyakkan sehelai lalu menulis...

"Nota buat diri yang hina lagi faqir,

amin..!!

tibe2 xde idea da nak tulis.. ada kelas USt Nazrul.. lalala~

p/s :Pagi tadi aku masak air, lepeh tu tertido.. Ya Allah, hangus cerek air tu.. Mujur ada orang perasan.. Huhu..

0 komen mengomen :: Cerita terhangit..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers