Suka bukan bererti Cinta

Bismillahirrahmanirrahim,

Alhamdulillah, Allahumma solli ala muhammad,

Ahmad, Syed dan Nazrul. Pelajar lepasan Universiti Teknologi Petronas. Tinggal serumah di Di Kuala Lumpur, mereka berkawan baik sejak kecil dan selalu bersama. Ahmad seorang yang rajin, bersifat penyayang, manakala Syed seorang yang tegas namun kuat mendalami ilmu agama, pernah 3bulan sewaktu cuti pertengahan semester dihabiskan untuk belajar di sebuah pondok di Kelantan. Nazrul pula seorang yang meminati bidang IT. dan tidak pernah lekang dengan komputer riba kesayangannya. Mereka membuka sebuah syarikat membaiki dan menjual Komputer di Bangsar. Yang beroperasi Isnin hingga Jumaat. Manakala hujung minggu mereka kerap menghabiskan masa bersama, sesekali pulang ke kampung halaman.


Suatu pagi sedang Ahmad menyediakan sarapan, Syed menyapanya,

"Buat ape tu mad?" Syed buat2 tanya walaupun sudah tahu apa yang Ahmad sedang buat.

"Tak nampak ke aku tengah mandi kolam nih" Haha.. tergelak Ahmad. Syed sedikit tertekan.

"Ala, aku tanya je. Ko ni.. ISh3.., ada pape nak tolong?" Syed cuba membantu.

"Ada, tolong senyap. Hehe... Ko tolong watkan air untuk kita minum, tengok la apa yang ada kat dalam peti tu."

"Ok boss.." Lantas Syed memasak air dgn kattle yg baru dibeli beberapa hari lepas.

"Mad, ko taknak cuba ke resepi tunang ko tu?"

Terkujat Ahmad mendengar pertanyaan tersebut dari Syed, darahnya sedikit menyirap. Mujur ada Nazrul di ruangan makan mencelah menenangkan keadaan.

"Eh, kitorang memang nak cuba pun masakan tu, ala Ustzh tu dah berumur, dah kami anggap macam kakak. Merepek je ko ni Syed. aku pun suka baca tulisan dia"

Ahmad sekadar diam sahaja, ini bukan kali pertama Syed menyakatnya sebegitu. Sudah banyak kali. Namun dia hanya berdiam diri. Tidak mahu melukai dan berkelahi dengan sahabatnya baiknya itu. Dia sedar siapa dirinya dikalangan sahabat2, dan jauh bezanya jika hendak dibandingkan dengan Syed yg sudah menjadi tunangan orang, baik orangnya, alim dan soleh. Namun bukan itu alasan membolehkan dirinya memperkecilkan orang lain sebegitu. Dia juga punyai maruah dan perasaan.

Sarapan sudah siap dihidangkan, mereka bertiga makan bersama sambil menghirup kopi radix yang baru dibuat tadi. Segar rasanya dipagi hari menghirup radix panas.

"Erm... pada pendapat ko la Naz, suka dengan cinta tu sama tak?" Ahmad cuba memulakan perbualan.

"Hmm.. bagi aku suka, suka la. Tak semestinya cinta. Macam ko suka makan aiskrim, adakah ko cinta aiskrim tu sampai nak kawen dengan aiskrim.? Macamtulah pendapat aku. Cinta ni bersifat sentimental, melibatkan hati dan perasaan, boleh jadi ia bersifat abstract dan sukar difahami dan setiap orang berbeza dalam menafsirkan makna cinta. Ada orang cinta seseorang sebab hobi mereka sama, ada orang sebab macam2 la. Macam aku cinta dan suka berkawan dengan Umar, sebab dia alim, baik dan sebagainya sebab Islam menggalakkan seseorang untuk mengasihi saudaranya melebihi dirinya sendiri." Nazrul menjelaskan panjang lebar.

"Dah, kalau macamtu Syed, suka tak bermakna cinta la kan.? Macam ko suka baca karya Fatimah Syarha, boleh ke dia dianggap tunang ko sebab ko kumpul semua karya hasil tangan dia?" Ahmad sekadar menghidupkan suasana.

"Hmm.. tak boleh la macamtu. Aku bukan suka sebab peribadi dia, jumpa pun tak pernah. Tapi aku suka baca tulisan dan gaya pemikiran dia. Tu je. Aku kan dah bertunang. Hish.. ko ni, saje je nak kenakan aku" Syed sedikit berang.

"Ha.. tau takpe. Dah yang ko cakap Ustzh tu tunang aku apsal? Huhu.. aku pun tak pernah jumpa dia jugak. Aku suka baca tulisan dia je, tak bererti aku cinta dia. kan Nazrul kan?"

"Ooo.. ni pasal tadi ke? Ko ni, benda camtu pun nak gaduh. Rilek ar.. gurau sikit pun takleh." Syed cuba menenangkan keadaan.

"Bukan takleh, ko tu lebih2. Huhu.. aku saje je nak tengok reaksi ko kalau kena camtu. Tau pun terasa." Ahmad lega dapat meluahkan perasaannya dengan cara yang halus.

"Dah2.. Jangan nak bergaduh depan rezeki nih. Aku abiskan karang roti bakar ni. hehe.. So, jadi tak plan kita nak pergi Low Yat arini cari barang sikit?" tanya Nazrul.

"aku ok jer.. Ko syed?" Ahmad cuba mendapatkan kepastian.

"Aku ada kerja sikit la, aku ingat nak pergi Midvalley, cari buku sikit."

"Takpelah macamtu, aku dengan mad pergi Low Yat naik Monorail je. Ko guna la kereta tu, kat Mid senang sikit nak parking." Nazrul memberikan cadangan.

"Ok." semua setuju.

"Erm.. Syed, tolong carikan aku buku terbaru SaifulIslam. Tajuknya Rindu Bau Pohon Tin. Nah duitnya." Ahmad menghulurkan note RM50 sebanyak dua keping. Bakinya jangan lupa, bagi aku balik.''

"OK."

Dalam perjalanan menaiki monorail sempat Ahmad membacakan nukilan yang diambil dari laman sesawang menggunakan komputer riba Nazrul.

Cinta ibarat kupu-kupu. Makin kau kejar, makin ia
menghindar. Tp, bila kau biarkan ia terbang, ia
akan menghampirimu di saat kau tak menduga.
Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula
ia menyakiti, tp cinta itu hanya istimewa apabila
kau berikan pd seseorang yg layak menerima.

Cinta bukannya mencari seseorang
yg "SEMPURNA", tetapi menemukan seseorang
yg mampu menjadikan dirimu sempurna.

jangan katakan "AKU CINTA PADAMU!" bila kau
tidak benar-benar peduli. Jangan bicarakan soal
perasaan bila itu tidak benar-benar ada. Jangan
kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat
main-main dengannya. Jangan menatap ke dalam
mata seseorang bila apa yg kau lakukan hanya
pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah
membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau
tidak berniat langsung "UNTUK
MENERIMANYA" saat ia terjatuh.

Sakit… patah hati… bertahan selama kau
menginginkannya dan akan menghiris luka
sedalam kau membiarkannya. Persoalannya,
bukan bagaimana kita mengatasi rasa sakit itu,
tetapi adalah apa yg boleh diambil sbg pengajaran
dan hikmahnya.
Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh,
jatuhlah! Tetapi, jgn sampai terjerumus. Biar
selamba tp stabil. Berkongsilah tetapi jgn tak adil.
Cubalah utk memahami tetapi bkn bermakna tdk
boleh meminta apa2. Bersedialah utk terluka dan
menderita, tetapi jgn simpan semua rasa sakit
jika itu yg benar2 dialami.
Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan
dgn seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila
seseorang memutuskan hubungan dgn mu. Tetapi,
cinta paling menyakitkan apabila org yg kau cintai,
langsung tdk mengetahui perasaanmu
terhadapnya.

"Naz, Aku terbaca satu artikel tentang beza cinta, sayang, suka dan minat. Namun ada beberapa perkara yang aku kurang setuju, terutama kita boleh menyakiti orang yang kita sayang, suka, dan minat. Cuba ko baca ni" sambil memusingkan laptop ke arah Nazrul.

Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau boleh nak dia tahu.. dan kita seboleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)

Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)

Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)

Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )

Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…

"Eh, Naz, kita dah sampai ni, sambung nanti la plak. Karang terlajak plak kita." Ujar Ahmad.


Nazrul segera menyimpan laptop kedalam beg sandangnya. Meneruskan perjalanan untuk membeli barang dan alatan untuk stok kedai mereka.

Perbualan mereka terhenti, apabila tren yang dinaiki sampai ke destinasi,Iaitu stesen Imbi. Sekadar renungan.

Cinta Nabi Ibrahim kepada Sang Pencipta mengorbankan si anak yang sangat dikasihinya,
Cinta Nabi Ismail menundukkan jiwa seorang bapa untuk redha pada ketentuan dariNya,
Bagaimana pula dengan cinta kita?
Mampukah kita mengorbankan segala harta dan masa
Apatah lagi jika yang menjadi taruhan adalah nyawa
Sungguh, kita umat akhir zaman yang lalai dengan dunia
Sehingga lupa kepada cinta kepada Pencipta
Masa dibazirkan dengan berhibur dan duduk bersahaja
Harta menjadi aset untuk berlumba siapa yang lagi kaya
Bila ditanya bila nak bertaubat,jawabnya bersahaja
Tunggu nanti bila meningkat tua
Sia-sia lah separuh usia amanah dari Yang Esa.

Apa pandangan kalian tentang cinta, suka, dan sebagainya. baik mengikut syarak mahupun pandangan rasional kalian? Kita berbincang secara Ilmiah, mengapa perlu malu? Bukankah ia fitrah manusia? Jadi mana tahu, penerangan kalian memberi hidayah kepada mereka erti sebenar cinta, suka, minat dan sebagainya?

Allahumjaalna sababan limanihtada..

Semarakkan Islam dengan Ilmu bukan hanya semangat..

1 komen mengomen :: Suka bukan bererti Cinta

  1. Salam ya Akhi Amin..

    (",)..Tersenyum mmbaca artikel kali ini..Kadang-kadang bila kita terlalu mencintai seseorang, ada kala, kita perlu melepaskannya.. Seandainya di kembali pada kita, itulah milik kita, tapi, seandainya ia pergi tanpa menoleh, maka, bukanlah dia dijadikan untuk kita.

    Ana hanya teringat satu ketika, satu saat, semua yang dijadikan utk kita, akan pergi menemuiNYA..

    Terkadang, cinta itu hadir bukan kerana kita memerlukannya di sisi, tetapi kerana kita ign berkorban utknya..membantu semampunya..Seperti mana rasa cinta kita semua sebagai hambaNYA, ign mmbantu agamaNYA, begitulah peranan seorang suami dan isteri, saling berkorban utk menuntut sebuah kelengkapan dan saling mmbantu..bukan bermakna kita mencintainya agar kita memilikinya..hati-hati dengan perasaan ingin memiliki, takut satu masa tidak tercapai, sakit yg dirasakan sgt parah...(",)..

    suatu perkongsian yg bermkna..Semoga ianya bermanfaat buat semua yang membaca..

    wassalam..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers