Tolonglah Tegur Aku Yang Hina...

Bismillahirrahmanirrahim,

Alhamdulillah, Allahummasolli ala muhammad.


Pagi ini mungkin aku akan keluar dari Hiruk pikuk kesibukan Kota Kaherah selama beberapa hari. Mencari sedikit ketenangan dan pengalaman di bumi anbiya' ini. Bagi mengenali lagi siapa aku. Mungkin dalam setiap langkah dan perjalan itu, akan aku temui hikmah dan tazkiyah buat jiwa yang gersang, penuh dengan noda dan dosa.

Jadi, Posting kali aku ingat nak memuhasabah diri. Selama beberapa hari mungkin aku outstation daripada menghadap laptop. Sukati koranglah nak buat apa dekat blog aku nih. Huhu.. Macam wasiat la plak.

Kerana sahabat atau orang sekeliling lebih peka dalam memerhatikan setiap tingkah laku kita, malah melihat sesuatu yang kita anggap ia baik sebenarnya buruk pada pandangan mereka, dan begitulah sebaliknya.


Jadi aku buat posting kali khas untuk semua pembaca, tidak kira usia, latarbelakang, dan sebagainya yang terutama kepada sahabat yang mengenali diri ini. Apa yang aku mahukan teguran dan nasihat yang membina daripada kalian agar aku bisa sedar dan memperbaiki diri daripada kesilapan dan dosa yang aku lakukan samaada sedar atau tidak. Atau ada yang mahu meluahkan perasaan, hamburkanlah ia semahu kamu agar aku mengerti apa yang tersihat dihati.

Kalian adalah cermin peribadi aku, kalian lebih mengetahui hakikat sebenar siapa aku. Walaupun aku tahu akulah makhluk dan insan yang paling banyak melakukan dosa dan maksiat. Namun aku tidak sedar ada sesetengah perkara yang aku mengguris, melukai hati kalian tanpa aku sedari hatta yang aku sedar namun buat2 tidak sedar.

Namun pastikan ada adab dan akhlak dalam menegur. Jangan menggunakan kata2 yang kesat dan berunsur tidak baik dan sebagainya. Berfikir secara rasional dan matang. Aku percaya kalian adalah mereka2 yang cerdik pandai dan berfikiran matang.

Jangan bimbang, posting kali ini aku akan tapis baru approvekan mana2 yang patut drpd setiap komen kalian. Setiap komen adalah rahsia. Hanya aku, Allah dan kamu yang mengetahui.

Kata2 Sayyidina Umar "Haasibu anfusakum qobla antuhasibu" Hisablah diri kamu, sebelum kamu dihisab dihadapan Allah di hari akhirat kelak."



Dengan ini aku dahului ucapan Jazakallahu Khairan Jazak, Jutaan Terima Kasih, Thank You So Much, Toche, Arigato Gozaimasu, Syukran kepada semua yang sudi menegur diri yang hina lagi miskin ini. Jutaan kemaafan andai selama muamalah kita ada yang tidak kena samaada Sepanjang aku memegang jawatan tidak kira dimana dan dalam apa jua keadaan, di sekolah, tadika, tepi jalan dan sebagainya. Aku sedar aku banyak berbuat salah kepada kalian.

Dan teristimewa jutaan kemaafan dan terima kasih buat ayahanda dan bonda tercinta serta keluarga. Semoga sentiasa sihat dan berada dalam naungan, rahmat dan kasih sayang Allah selalu. amin..


5.oo a.m
Muhammad Al-Amin bin Hj Salleh,
Kompleks Asrama Darul Iman,
Hayyu Asyier, Kaherah, Mesir.
(aminislamic@yahoo.com)

2 komen mengomen :: Tolonglah Tegur Aku Yang Hina...

  1. This comment has been removed by the author.
  2. salam..urm mampu bgi 2 bnde je:

    'german philosopher friedrich nietzche believed that life does break us at times, but when we heal we heal stronger where the break occurred'

    'cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik2 pelindung'(alimran:73)

    muhasabahlah dengan mendekatkan lagi diri kepada Allah.manusia hanya boleh menjadi jambatan untuk kita kenal ape salah kita tapi Allah adalah yang terbaik...

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers