Orang memang suka menghukum..

Kisah ini disebuah kelas, dalam sebuah sekolah yang terletak dalam sebuah Bandar, dalam sebuah negeri, negeri tu dalam sebuah Negara, Negara tu pulak dalam sebuah benua, Benua tu pulak dalam sebuah planet, lepastu mestilah planet tu dalam sebuah galaksi, galaksi tu dalam sebuah alam. Wallahua’lam.

Anak Murid : Ustaz, Dengar kata Ust dulu pergi belajar kat Mesir betul ke?

Ustaz : Haah, betul la. Saya baru je balik sini bulan lepas. Bukan apa, Sekurang-kurangnya ada jugak orang kita yang belajar kat sana mendalami ilmu agama.

AM : Buat apa la belajar jauh-jauh sampai ke Mesir tu Ust? Dekat sini dah takde tempat nak belajar lagi ke? Saya dengar ramai yang belajar kat sana tak lulus. Sampai 10 tahun tak habis-habis. Kalau saya lah kan, dekat-dekat sudah. Belanja pun kurang.

Ust : Eh, kamu ni Mat, pernah ke kamu belajar kat sana? Sampai nak hukum-hukum orang tak lulus ni? Kamu tu pun takat belajar tingkatan 3 je.

Kamu tahu bahasa arab? Kamu tahu baca kitab arab? Kamu tahu suasana kat sana macamana?

Am : Yela Ust, tapi kan. Ramai orang cakap, pelajar kat sana ramai yang tak lulus. Belajar jauh2, tapi nanti tak lulus. Apa orang kata nanti Ust?

Ust : Alah, belajar dekat-dekat sini pun, kalau malas, tak lulus jugak. Tak gitu? Orang sekarang memang suka menghukum, bukan nak meneliti dulu.

Belajar kat sini pun ramai je yang tak lulus. Cuma orang yang tak tahu dan tak ambik tahu.

Sebab orang menghukum, mana-mana lepasan Mesir / Az-Azhar wajib pandai hukum2 agama.

Walhal bukan semua orang mampu untuk menguasai sesuatu ilmu.

“Sesiapa yang Allah kehendaki kebaikan padanya, maka akan diberi kefahaman oleh Allah dalam urursan agama.”

Setiap orang diberi kelebihan masing-masing. Ada yang mahir dalam bidang ni kurang dalam bidang ni. Ramai orang boleh bawak kereta, tapi tak ramai yang mampu bawak/pandu kereta formula One. Hakikatnya kereta jugak.

Am : Betul juga cakap Ust tu.

Ust : Itulah kamu, sepatutnya fikir dulu sebelum cakap. Saya ni dulu pun belajar kat sana. Kamu pandai-pandai je nak hukum.

Mesir itu suasananya lain dari yang lain. Tak sama dengan tempat kita ni. Nak ke kuliah je, hampir sejam perjalanan pergi balik setiap hari. Bahasa pulak bahasa arab, bahasa arab pasar.

Kamu, kalau saya cakap bahasa arab biasa dah tak faham, inikan lagi bahasa arab pasar. Memang susah.

Am : Haah kan. Tapi Ust, kenapa sampai 10 tahun tak habis2 belajar? Kalau dekat2 sini 4 tahun dah habis. Macam abang saya.

Ust : Itu sebabnya, kamu kena tahu kenapa mereka tak lulus-lulus sampai 10tahun.

Kat sana itu berbeza dengan kita. Sistemnya berbeza. Cuaca, bahasa, gaya hidup semuanya berbeza.

Para pensyarahnya baca kitab arab, tapi mengajar dalam bahasa pasar. Contoh, kamu orang Selangor, belajar bahasa Melayu tapi diajar dalam loghat Kedah. Mudah ke nak faham? Kan payah tu.

Macamtu jugak diorang.

Contoh belajar Feqah dah la, belajar hampir semua bab dalam kitab, dalam setiap bab banyak pulak khilaf dan percanggahan pendapat di antara Imam-Imam dan Ulama’, banyak huraian dan pengertian bagi satu-satu bab. Tapi bila periksa hanya keluar dua soalan dan dua tajuk.

Markahnya 100. Satu soalan 50 markah. Boleh ke awak jawab?

Bab Taharah, awak daripada Tingkatan satu dulu dah belajar, sampai sekarang pun banyak yang tak faham2 lagi, nak hafal? Kirim salam jelah.

Baru Ilmu Feqah, Ilmu-ilmu lain lagi? Hadith, Al-Quran, Tafsir, Nahu, Balaghah.
Kat sini senang la,separuh jawapan dalam ABC, jawapan dah ada, separuh lagi secara bertulis. Soalan pulak dah boleh jangka setiap tahun akan keluar yang mana, ada banyak pilihan.

Memang sepatutnya mereka yang belajar di Al-Azhar mahir dalam bab2 hukum hakam.. Itulah mentaliti yg bagus, memberikan tekanan kepada sesiapa yang belajar di Azhar untuk mahir dalam segenap bidang Ilmu. Kerana tekanan itu kadangkala penting untuk kita melonjak lebih tinggi. Semakin ditekan semakin tinggi anjakan yang akan berlaku.

Namun jangan kerana mereka tidak lulus 5,6 tahun. Kamu menghukum mereka dengan pelbagai tanggapan. Perlu selidik dahulu baru menghukum.


AM : Haah la Ust, belajar Bahasa Melayu pun ada jgk kawan2 saya yang tak lulus. Inikan pulak bahasa asing. Hehe..

Ust : Saya rasa bertuah sebab antara orang yang Allah pilih untuk belajar di bumi anbiya’ Mesir ni.

AM : Sebab apa ust?

Ust : Sebab, Ilmu kat Mesir ni takkan sama dengan tempat lain. Kena betul-betul mujahadah/bersungguh-sungguh baru dapat ilmu tu. Bukan mudah nak sabar dengan kerenah arab mesir ni.

Nak-nak bila musim sejuk. Ya Allah, dengan sejuknya sampai solatep tingkap sebab taknak bagi angin masuk.

Pagi2 kalau nak pergi talaqqi lepas subuh, senyuknya sampai berair spek mata. Kabus tebal, hanya 2,3 meter je nampak. Kalau tak betul2 lawan nafsu. Mmg takkan pergi.
Ada kawan Ust tu, jatuh motor sampai berdarah. Sanggup teruskan perjalanan ke kelas.

Walaupun orang kata, Mesir ni pembelajaran dia tak sistematik. Tapi itulah pengajaran yang paling mahal. Kena banyak sabar, mujahadah, terlalu banyak ujian. Tak macam tempat lain. Mudah2 je nak dapat ilmu.

AM : Fuyyo.. Kitorang kat sini, kelas tambahan pun dah malas nak pergi. Huhu..

Ust : Lebihnya Mesir ni, terlalu banyak kelas pengajian secara talaqqi. Setiap hari memang takkan putus-putus kelas pengajian. Daripada pagi sampailah malam akan ada kelas. Sampai tak terkejar yang mana satu.

Cuma, nasihat senior-senior. Tak perlu pergi semua. Cukup 1,2 kelas dan syeikh yang kita mudah faham. Kita istiqamah. Cukup la. Yang penting berkualiti dan sentiasa mulazamah/hadir kelas tersebut. InsyaAllah, ada keberkatan.

Syeikh2 yang mengajar pun bukan orang biasa. Semuanya nasab sampai kepada Nabi dan para Sahabat alaihimussolatuwassalam.

Am : Oo.. Baru kami tau macamtu rupanya. Dah, Ust berapa taun ek belajar kat sana?

Ust : Saya kejap jer, 5 tahun.

Am : 5 Tahun Ust kata sekejap? Lama tu..

Ust : Awak sekarang Tingkatan 4 bermakna dah 18 tahun awak hidup. Awak rasa kejap ke lama awak hidup?

Am : Kejap je.

1 komen mengomen :: Orang memang suka menghukum..

  1. ahaha.

    kdg2 mereka bukan menghukum, cuma mentaliti dah ter-set punya high expectation yang positif pd lepasan Mesir ni.

    *aku pun cam tergolong je.

    ok sekarang dah faham. lepasni xnak dah sesuka hati menilai. hehe :)

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers