Kerana Jamban Orang Tak Nak Pergi Sembahyang..



Bismillahirrahmanirrahim,

Alhamdulillahirabbilalamin, Allahumasolli ala muhammad s.a.w.

Assalamualaikum w.b.t.

Aiwah, aiwah lagi, xde mende lain ke? Yang pasti ini adalah posting yang ke-3 hari pertama bulan MAc. Wuhuu.. Jangan nak bangga, kalau berlumba buat Ibadah tu takpe la jgk. Ni asik mengadap laptop jer. Ish3.. Ape nak jadik nih.. Astaghfirullahalazim.. Lagho2.. Ni suma salah Ust Ulwan. (Ape kes?) hehe..

Hmm..

Bercerita soal kebersihan, yang pasti tempat yang wajib kita singgahhi hampir 24 kali sehari adalah Jamban atau lebih sopan Tandas atau Spelling Englishnyer Toilet, RestRoom atau Kat Mesir dia tulis W.C. (sampai sekarang tak jumpa makna W.C. tu hape?) Huhu.. Dalam bahasa arab Daurahtul Miah @ Hammam.

Masa kelas Syeikh Nuruddin baru ni, Syeikh banyak menyebut tentang politik Malaysia. Dan antara yang disentuh adalah tentang Masjid. Masjid mana? Masjid USJ kalau tak silap dengar la. Bagus sangat ke Masjid tu? Masjid Al-Falah USJ 9, Selangor. Boleh la nak tengok2 blog masjid ni. Atau web Album dia.


Pintu Masuk/Nama Dekat Depan Masjid ni. Masjid Al-Falah, USJ 9, Subang Jaya, Selangor. Boleh dibanggakan sebab aku duduk Selangor. Hehe..

Baik, walaupun gambar bilik air dia takde, saya yakin pasti tandasnye bekilau dan bersinar.

Toyyib, Berbalik kepada tajuk di atas.

Biasanya kalau kita bermusafir, pasti sebagai seorang Islam, kita akan singgah di Masjid/surau samaada untuk solat mahupun menumpang rehat. Kalau tidak solat pun pasti ehem3.. Mengqodo' hajat.


Pintu masuk ke Dewan Solat

Dan biasanya yang menjadi perbualan mulut kita adalah kebersihan tandasnya. Betul kan?

"Eh, kita berhenti Solat kat Masjid ni la, dah masuk waktu Subuh ni." Kata Ali.

Abu membalas "Eh, xnaklah solat kat Masjid ni. Tandas die kotor, tersumbat."

"Dahtu, nak solat kat mana?" Tanya Ali

Abu membalas "Kita pergi Masjid depan sana, dalam 18 kilometer 20 sentimeter jauh dia"

"Ok, jom."

Itulah perbualan yang biasa terjadi.

Perbualan yang luar biasa.

"Eh, jom2. Kita solat kat Masjid ni. Tandas dia memang POWER bau, menusuk kalbu. Jamban jangan cakap ar. Tersumbat. Best giler..."

"Ok, ape tunggu lagi. Jom pakat gi ramai."

Itulah hakikat umat Islam sekarang. Kalau rumah Allah dah tak terjaga. Rumah sendiri macamana agaknya ye?


Ruang Solat Utama Masjid Al-Falah


"Kebersihan itu sebahagian daripada Iman"

Tapi ramai mana orang Islam yang menitik beratkan hal ini?

"Innallaha jamilun wayuhibbul jamal"
Sesungguhnya Allah itu cantik dan suka pada kecantikan.

Kubah Masjid yang Indah dan aku suka warnanya (purple)


Sampai Sheikh kata, kalau kat Malaysia Masjidnya banyak dan besar. Tapi tak terjaga. Tandas tidak bersih. Lihat di Singapura, walaupun bukan negara Islam. Masjid tidak banyak dan besar. Tapi kebersihan cukup memuaskan. Kemas, bersih, rapi.

Itulah hakikat yang perlu kita terima sebagai rakyat Malaysia.

5 komen mengomen :: Kerana Jamban Orang Tak Nak Pergi Sembahyang..

  1. min..W.C. merujuk kepada Water Closet..iaitu flush toilet.. Menandakan simbol khusus untuk perihal umum..huhu..sekian dimaklumkan

  2. Tambahan min..Water Closet bila diterjemahkan dalam b.arab, jadilah ia Daurah al-Miyah..sekian, makluman

  3. Kenapa plop ana dipersalahkan ^_^

  4. to Alif farhan
    Oo.. Begitu.. Baru Tau..
    hehehehe.. syukran2..

  5. emm.betol2.....baju nk lawa...make up sana sini..tp tandas x mau lawa..macam mana hati nak lawa...lawa2kan diri....yok!!!!

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers