Kejohanan Futsal Inter Usrah & Musyrif

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, Sabtu lepas berjaya jugak memperbaharui visa setelah tertangguh selama dua bulan dari tarikh ia ditaqdimkan. Huhu.. Tak sedar, kejap je masa berlalu. Imtihan pun semakin dekat, tinggal sebulan saje lagi. Ala kulli hal, semangat semakin pulih untuk mengorak langkah menuntut ilmu. Selepas maghrib semalam, sempat mengikuti taklimat Musyrif, dan ianya sebagai satu panduan kepada Musyrif bagaimana untuk melaksanakan tanggungjawab dengan baik. Hadaf utama seorang Musyrif adalah untuk menjaga keselamatan Akhowat serta mengelakkan berlakunya Ikhtilat (pergaulan bebas Ikhwah dan Akhowat)


Peserta berkumpul didataran untuk mendengar taklimat sebelum permainan.

Setelah beberapa kejadian buruk yang berlaku melibatkan akhowat, maka peranan Musyrif perlu ditingkatkan bagi mengelakkan masalah ini berulang. Pelbagai tips dan panduan telah diberikan. Namun perlu diingat bahawa, Musyrif bukanlah satu bentuk kongkongan tetapi sebagai satu langkah pencegahan daripada berlakunya Ikhtilat dan kejadian yang tidak diingini.

Dan ia bukanlah satu lesen untuk akhowat lebih kerap keluar, kerana tujuan utama diadakah sistem musyrif adalah untuk keadaan yang darurah (sangat memerlukan) sebagai contoh, ada pelajar akhowat yang baru tiba dari Muhafazah lewat senja di Ramsis, setelah tidak dapat mengelakkan untuk balik lebih awal, maka menjadi tanggungjawab seorang musyrif untuk memastikan mereka selamat pulang ke destinasi yang dituju.

Juga untuk tujuan-tujuan penting seperti ingin ke kelas pengajian pada waktu malam, maka ia termasuk dibawah bidang tugas seorang musyrif. Antara garis panduan yang diberikan ialah, Musyrif hendaklah mereka-mereka yang dilantik oleh BKAN masing-masing. Tidak boleh memilih Musyrif yang mereka suka kerana jadual telah disediakan, ini untuk mengelakkan timbulnya fitnah. Yela, kalau dah main pilih-pilih mesti ada sesuatu yang tak kena kan.

Berbaris mengikut Usrah masing-masing.

Antara persoalan yang ditimbulkan juga adalah berkaitan kekerapan akhowat keluar dan keadaan yang menyulitkan musyrif sebagai contoh, ada akhowat yang ingin pulang daripada ARMA untuk ke BKAN mereka pada waktu malam seorang diri. Keadaan ini sekiranya tidak dapat dielakkan dan akhowat tersebut perlu pulang juga malam itu tidak menjadi masaalah. Tetapi sekiranya boleh bermalam disana dan tidak ada darurat untuk pulang segera baik sekiranya ia ditunda ke esok pagi. Kerana etika seorang musyrif tidak boleh berdua-duaan. Iaitu Seorang musyrif dan seorang akhowat. Maka tidak dapat tidak musyrif perlu membawa 2 orang akhowat untuk mengambil akhowat tadi bagi untuk mengelakkan daripada masalah tadi.

Semalam, sempena cuti Tahrir Sinai, KPT melalui Biro Dakwah telah menganjurkan Kejohanan Futsal Inter Usrah. Sangat seronok tapi penat. Walaupun permainan hanya 10 minit setiap perlawanan, tetapi menyeronokkan. Lawak jugak bila tengok orang yang tak rajin main bola bermain, huhu..

Ust Ucop sedang menyampaikan tazkirah ringkas.

Setiap kumpulan perlu menyempurnakan 4 perlawanan. Dan Alhamdulillah semua berjaya walaupun tidak semua menang. Huhu.. Kumpulan aku la tu, Kalah 3 perlawan, seri 1. Hua3.. Dan Kejohanan ini juga diselitkan dengan sesi tazkirah oleh Badan Pengurus Angkat Terengganu, Ust Yusuf (Ucop).

Alhamdulillah, walaupun ringkas dan sekejap cuba membekas dijiwa, menaikkan semangat untuk terus belajar. Kata beliau "Imtihan ini adalah untuk melihat, adakah kita betul-betul melaksanakan amanah dan tanggungjawab kita sebagai penuntut ilmu. Juga amanah ibu bapa kita yang hantar kita ke Mesir."

Fuh, walaupun selamber tapi memang terkesan. Saya belum sempat mengenali siapa beliau, dan inilah kali pertama saya mendengar ucapan beliau. Huhu.. Bertuah Terengganu dapat BP Angkat Ust Ucop. Alhamdulillah..





Sesi regakan/streching.



Nama-nama Kumpulan.

Jadual perlawanan.

Tiga abang Botak. (^_^)

Bergambar dulu sebelum bermain.

Mengambil sepakan kedalam.

Tendangan menarik dari Ust Tengku Khairul Idham.

Gaya seorang Pengurus yang sememangnya kurus..

Main pun pakai kopiah jugak ke? huhu.. (^_^)

Peserta perlawan akhir.

Tendangan maut daripada Ust Halim Zakaria kite..


Exco Dakwah KPT. Ust Abdul Mannan.

YDP. Ust Riduan.

Turut bermain sebagai pemain simpanan, budak comel Aisya Nurul Ain.

Videoman KPT, Ust Abdullah Amir

Abg Ballack @ Abg Botak? hehe.. (^_^)

Ust Amir & Dr. Fahmi

Ust Ucop menyampaikan tazkirah.

1 komen mengomen :: Kejohanan Futsal Inter Usrah & Musyrif

  1. regakan ke regangan?
    huhu~

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers