Turki Sedia Serang Israel Jika Diserang


Turki mempersiapkan diri untuk membalas serangan Israel bagi menyekat bantuan kapal-kapal Turki yang mengibarkan bendera-Gaza di perairan antarabangsa. Ia sebagai satu isyarat agar akur kepada undang-undang antarabangsa dan bagi hak-hak kemanusiaan, berikutan keputusan kecaman dari organisasi-organisasiantarabangsa.

Jurucakap Jabatan Luar Negeri Turki, Burak Ozugergin mengatakan Israel jelas melanggar semua undang-undang antarabangsa, undang-undang perang, undang-undang kemanusiaan dan marin, sama seperti serangan rampasan geng lanun laut Somalia.

Ozugergin berkata: "Hukum Kemanusiaan melarang menyerang orang awam bahkan pada masa perang. Ini bukan kapal perang. Menurut undang-undang antarabangsa, ini adalah kapal awam, jadi mereka yang bertanggung jawab untuk operasi ketenteraan harus memberikan perhatian kepada orang awam "

Ozugergin lebih banyak mengatakan hal yang dilakukan Israel menyalahi undang-undang antarabangsa. Ozugergin menambah: "Tidak ada yang harus mendakwa bahawa ini adalah kebuntuan Muslim-Yahudi. Tidak ada yang harus mendakwa kita sedang Anti-Semit. Orang-orang dari semua agama yang berada di atas kapal ketika serangan itu. Mereka berangkat untuk sesuatu yang mereka percaya, untuk menamatkan ketidakadilan dan menarik perhatian awam dunia. "

"Bantuan korban dikuburkan"

Sementara itu, ribuan berkumpul di upacara pemakaman dan mencela pembunuhan Israel.

Badan dari sukarelawan armada yang syahid diletakkan untuk dikebumikan di kota asal mereka, ditutupi dengan bendera Turki dan Palestin.

Ayah kepada Cevdet Kiliclar ambruk duduk disebelah keranda anaknya saat ribuan berlutut dalam doa di Istanbul yang diadakan di Masjid Beyazit sebagai penghormatan terakhir kepada wartawan berusia 38 tahun yang mengatur armada bantuan tersebut.

Berhadapan dengan sebuah sidang akhbar, Bülent Yıldırım, Ketua Yayasan Hak Asasi Manusia dan Kebebasan dan Bantuan Kemanusiaan (ihh), membantah bahawa konvoi nya mempunyai hubungan langsung dengan Hamas atau hubungan dengan militan, untuk menolak ia hanyalah propaganda Israel.

Dia mengatakan tiga orang yang telah berdaftar menyertai bantuan amal pada Khamis hilang telah dijumpai, dan sedang dirawat kerana luka di Ankara. Dia tidak mendapat berita tentang kewujudan seorang doctor Indonesia yang menyerah diri yang katanya ditembak mati.

"Masyarakat antarabangsa telah menunjukkan respons yang tepat tetapi kerajaan kita belum," kata Nuri Dogan, seorang mahasiswa 19 tahun di antara para pelayar, menambah ia ingin memboikot Israel.

Keluarga para relawan bangga sekaligus sedih.

Tiga aktivis yang cedera telah dibawa ke Ankara pada hari Jumaat dan dua aktivis lain yang cedera juga dibawa ke Turki selepas pemeriksaan perubatan terkini keatas mereka dibuat.

Pada tarikh 31 Mei, serangan Israel terhadap konvoi kapal flotilla dengan lebih daripada 600 penumpang 9 orang terbunuh manakala hampir 30 orang lain cedera. 8 daripada 9 yang cedera adalah warga negara Turki, dan yang lain adalah warga AS keturunan Turki.

0 komen mengomen :: Turki Sedia Serang Israel Jika Diserang

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers