Dalam KEKAL ada PERMIS

Siapa sangka Persidangan Mahasiswa Islam Sedunia (PERMIS) yang dahulunya merupakan satu program yang bertaraf mega dan menjadi kebanggaan warga PMRAM kerana ia mengumpulkan tetamu daripada pelbagai negara kini menjadi program di dalam program.


PERMIS '10 - Memugar ideologi mahasiswa Timur Tengah

Program yang berskala gergasi ini sudah pasti tidak menjanjikan indahnya kalimah mudah dan senang dalam benak fikiran mereka yang menguruskannya. Apatah lagi kini ia ingin digabungkan di bawah satu program lain yang juga berskala tidak kurang besar berbanding dengannya. Sudah tentu proses untuk memastikan kecemerlangannya memerlukan keazaman dan kesungguhan yang tinggi. Maka bertambah kagumlah setiap mereka yang menyokong dan mendokongi PMRAM.

Apa pun ia tidak lain dan tidak bukan menggambarkan kematangan serta besarnya jiwa pimpinan PMRAM dalam meneraju kepimpinan mahasiswa dan mahasiswi serta anak watan Malaysia yang bertapak dan melata di bumi al-Azhar ini. PMRAM itu sendiri sudah pun melangkau satu perjalanan masa yang bukan singkat dan sudah pasti tiada mata yang memandang PMRAM itu kecil. Tiada pihak yang mahu menyatakan PMRAM umpama bayi yang bertatih mencari makna dalam kehidupan. Sebaliknya jika ada mereka yang sanggup berkata demikian (dengan pandangan mata yang tertutup) sekali pun, PMRAM bayi bukan sebarangan bayi tetapi bayi yang mampu berlari. Berlari dengan larian yang kencang sekencang tiupan angin yang bergerak seiring dengan rentak irama masa dunia.

Sedikit pengenalan mengenai PERMIS atau nama penuhnya Persidangan Mahasiswa Islam Sedunia. Antara agenda yang ingin diketengahkan dalam PERMIS adalah:

  • Pembentangan kertas kerja
  • Persidangan meja bulat
  • Resolusi
PERMIS pada kali ini akan menerima delegasi daripada 5 buah negara. Masing-masing akan membentangkan sebuah kertas kerja ilmiah. Ini bermakna sebanyak 5 buah kertas kerja ilmiah akan dibentangkan. Negara-negara tersebut adalah:

1. Jordan
Tajuk: "Integriti Mahasiswa Kini: Penglibatan Mahasiswa Dalam Pembentukan Negara".

2. Madinah
Tajuk: "Konsep Keterbukaan Islam Dalam melebarkan Dakwah Kepada Non-Muslim (Malaysia)"

3. Mesir
Tajuk: "Bedah Siasat Protokol Yahudi"

4. Syria
Tajuk: "Fitnah Perpecahan dan Penyelesaian"

5. Yaman
Tajuk: "Militan"

Layari Portal Rasmi KEKAL 2010

0 komen mengomen :: Dalam KEKAL ada PERMIS

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers