Karnival itu seronok tapi jangan lupa tanggungjawab kita..



Karnival DAMAI 2010 anjuran bersama Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu dan Badan Kebajikan Mahasiswa/wi Islam Pahang sedang berlangsung dengan meriah dan jayanya di Dataran Rumah Negeri, Hayyu Asyir, Kaherah, Mesir.

Saya turut tidak melepaskan peluang dan sempat melawat beberapa kali ke tapak karnival, dan suasana cukup meriah dengan deretan kedai dan kehadiran pengunjung yang tidak putus-putus memeriahkan suasana. Dengan pengisian yang menarik serta bermanfaat, cukup memuaskan hati ini walaupun tidak pulang ke tanah air. Terasa kerinduan itu terubat jua dengan aktiviti disini, pelbagai menu dan makanan Malaysia disajikan sepanjang 2 hari program berlangsung dan akan berakhir 21 Julai ini.

Namun dalam keseronokan kita berniaga, beraktiviti dan merapatkan ukhuwwah, jangan lupa tanggungjawab dan misi kita yang belum berakhir. Kepada ahli-ahli PMRAM, Misi Dana Syaqah belum berakhir walaupun target kita akhir tahun 2009 namun ia masih diteruskan lagi selagi mana dana yang kita mahukan belum tercapai.

PMRAM tidak memaksa kepada ahli untuk menderma, namun atas dasar kefahaman kita sebagai ahli yang bernaung dibawah PMRAM. Memiliki sebuah syaqah amat-amat penting bagi melancarkan gerak kerja dan seterusnya mengurangkan bebang sewa 2 buah pejabat yang menelan belajan LE1800 setiap bulan. Maka, semestinya menjadi tanggungjawab kita untuk menyumbang dan sama-sama meringankan beban serta meninggalkan jasa untuk Islam. Dan yang lebih utama mendapat saham di akhirat. Sepertimana firman Allah s.w.t. :


"Bandingan (derma) orang-orang Yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih Yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa Yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi meliputi ilmu pengetahuanNya "
(al-Baqarah : 216)


Maka, sempena Karnival DAMAI 2010, Unit Dana Syaqah telah mengadakan pameran sekaligus mengutip derma bagi merealisasikan impian dan persetujuan yang telah kita sama-sama laungkan pada Muktamar yang lalu. Jadi, sumbanglah seberapa yang anda mampu.

Hulurkan sumbangan, tunaikan kewajipan.

0 komen mengomen :: Karnival itu seronok tapi jangan lupa tanggungjawab kita..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers