Menjawab Pertanyaan Ukhti Ayuni Shukor

Bismillahirrahmanirrahim,

Salam ukhuwwah buat saudari Ayuni Shukor yang sudi komen di shoutbox. "Salam ya akh.. boleh ana tau PMRAM tu ape? nampak macam menarik.."

Dan saya sudi dan berbesar hati untuk menjawab pertanyaan tersebut.

Pertamanya maaf kepada Pengarah KEKAL 2010, Ust Solehuddin yang masih menunggu iklan kali ke-3 untuk dikeluarkan walaupun due datenya lambat lagi. Begitu bersemangat. Namun, saya masih belum menyiapkkannya, bagilah saya peluang untuk menulis, dah lama tak menulis. Hehe..

Saya tidak mahu bercakap pancang lebar menerangkan sejarah penubuhan PMRAM dan siapa yang menerajuinya kerana mungkin terlalu panjang dan banyak maklumat yang perlu saya masukkan disini dan boleh layari Portal Rasmi PMRAM. & HEWI. Cukuplah sekadar berkongsi pengalaman sepanjang setahun saya berada disini.

Saya merupakan golongan pelajar yang tidak mendapat pinjaman atau bantuan daripada mana-mana agensi. Sekadar datang ke Mesir untuk belajar dengan kewangan sendiri [Ibu dan ayah serta keluarga]. Namun, alhamdulillah. Urusan permohonan masuk ke Universiti Al-Azhar kami telah dimudahkan dengan bantuan Jabatan Agama Islam Negeri. Jika diikutkan adat, sudah pasti, tiada badan/mahupun agensi bukan kerajaan yang akan menguruskan urusan setibanya kami di Mesir.

Tetapi kami sudah memaklumkan kepada senior-senior yang pernah sama-sama satu sekolah dahulu bahawa kami akan tiba pada sekian haribulan. Dengan waktu yang ada, kami membuat persiapan sendiri, ada yang bekerja dan pelbagai aktiviti bagi menanggung kelangsungan hidup kami disini. Tiada kurus mahupun kelas intensif bahasa. Sekadar mengambil tahu beberapa maklumat tentang bagaimana keadaan di Mesir. Apa yang perlu dibawa, kos perbelanjaan sebulan, dan persiapan yang perlu kami lakukan. Dan Alhamdulillah, kini kami masih bernyawa di bumi Mesir.

Perjalanan kami bermula dengan menaiki pesawat penerbangan Gulf Air, semasa di KLIA. Teringat pesan seorang Ust agar jangan menitiskan air mata, sebab kaki ini masih menjejak bumi Malaysia. Bila pesawat dah berlepas, nangis la kalau nak nangis pun. Tapi apakan daya, rasa cinta dan sayang untuk berpisah dengan keluarga tercinta membuatkan jiwa ini luluh buat seketika. Pergi juga meninggalkan seorang murabbi yang membawa kami kenal kepada perjuangan dan apa erti hidup sebagai seorang Islam.

Akhirnya penerbangan kami tiba di Bahrain, transit disana selama 15 jam. Kami diberikan hotel untuk berehat sebelum penerbangan diteruskan keesokkan pagi. Pesanan murabbi tetap teguh dalam ingatan, dimana pun jua kamu berada, pastikan jangan tinggal 'keluarga'. Kerana ia sebagai pelindung dan penguat diri kita. Dan kami berjaya mengadakan halaqah selepas waktu subuh di Delmon Hotel, Bahrain.

Walaupun kami mendapat sebilik 2 orang. Kami tetap jua memilih untuk tinggal sebilik, kerana bilik yang saya perolehi besar dan mampu memuatkan 8 orang. Dan alhamdulillah, berkat kesatuan dan persepakatan itu juga kami terhindar daripada gangguan pelacur yang berkeliaran di hotel berkenaan.

Kami meneruskan perjalan, dan nasihat yang tidak pernah lekang daripada bibir musyrifah kami. [Senior yang sama-sama satu penerbangan dengan kami] agar sentiasa memperbaharui niat. Bahawa kita kebumi mesir untuk menimba ilmu Allah dan Ikhlas kerana Allah. Kerana bumi Mesir ini bumi Anbiya' bumi penuh barakah.

Sesampainya kami di Lapangan Terbang Kaherah, kami terkejut kerana suasana lengang. tidak ramai penumpang, mungkin kerana saya dan beberapa orang sahabat yang ditahan pasportnya sebelum kami dilepaskan setengah jam kemudian. Mungkin kerana itulah kami terlambat, dan penumpang lain sudah keluar. Berbeza dengan khabar yang kami terima berkenaan sahabat-sahabat kami yang telah pergi lebih awal dibawah pinjaman Yayasan.

Mereka menjadi rebutan dan dikatakan telah dicolek oleh sekumpulan manusia seterusnya dibawa jauh keluar daripada Kaherah. Tiada berita mahupun khabar yang kami terima, kerana masing-masing tidak mempunyai alat yang boleh menghubungkan kami di bumi Mesir.

Setibanya di luar terminal, kami disambut hangat oleh Badan Pengurus [BP] Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir [PMRAM] ketika itu Ust Ahmad Taufik bin Dahlan dan Ahli Jawatankuasa Tadbir [AJKT] serta Hal Ehwal Wanita Islam [HEWI] PMRAM yang saya kira jumlahnya hampir 10 orang dan salah seorang yang saya kenali adalah sahabat lama saya Dr. Abdul Hakim Suhimin, pelajar perubatan Tahun 2. Perkara pertama yang mereka lakukan adalah memberikan kami air minuman. Dan sememangnya itulah yang kami perlukan setelah berjam-jam diduduk didalam pesawat dan berurusan dengan imigresen.

Kemudian kami dibawa untuk bersolat zohor jama' dengan asar. Sambil mereka yang bertanggungjawab [Unit Sambutan Mahasiswa/wi Baru : USMB] menguruskan bagasi kami untuk dimasukkan kedalam coster [bas kecil] Usai sahaja solat kami dibawa menaiki bas, dan diberikan penerangan berkenaan Mesir. Kami dinasihatkan agar tidak mandi untuk 3 hari. [Di Mesir cuaca dan waktu berlainan dengan Malaysia, jadi untuk membiasakan diri dengan keadaan. Kami dinasihatkan sebegitu, yg dibolehkan hanya mengelap badan.]

Sampai dirumah penginapan, Sambutan Hari Raya Aidilfitri anjuran PMRAM sedang berlangsung. Kami disambut hangat pelukan dan ucapan selamat datang daripada puluhan senior. Terasa bagai insan istimewa, disambut sebegitu rupa. Kami kemudian dibawa untuk menjamu selera berbetulan dengan majlis yang diadakan. Menu masa itu mee bandung. Hehe.. sedap. Dan itulah makanan pertama kami dimesir. [Ops, sebelum tu, kami sudah dijamu karipap dan kuih muih semasa didalam perjalan ke rumah penginapan]

Segala barang dan bagasi kami diangkut oleh AJK USMB. Kami hanya berlenggang dan hanya membawa beg galas. Seterusnya kami diberikan bilik penginapan, dan agak mengejutkan nama kami sudah di cetak kemas diatas kertas A4, nama, nombor bilik dan roomate. Huhu.. terharunya. Semua sudah ada dalam makluman mereka. Dan perjalanan kami begitu lancar tanpa sebarang masalah.

Kami terus diberi taklimat kesihatan serta ucapan alu-aluan oleh YDP, Ust Mohd Ridhuan dan Timb. S/U. Dr. Che Mohd Nur Anas. Beberapa perkara yang perlu kami ambil peringatan, antaranya udara di Mesir membayakan sekiranya setiap kali lepas mandi atau berwudhuk kita tidak mengelap dengan kering anggota badan kita.

*****************************************************************

Beberapa hari berlalu kami kemudiaannya diminta untuk mengisi beberapa borang, dan dimaklumkan agar bersedia untuk menyertai program buat pelajar baru. KEJORA, nama seakan-akan agensi kerajaan yang terlibat dalam sektor perlandangan. Bagi orang Kota Tinggi @ Johor umumnya, pasti kenal dengan nama ni.

Namun ia adalah singkatan bagi Kembara Jejak Realiti 2009. KEJORA anjuran PMRAM. Seluruh mahasiswa/wi baru daripada seluruh Malaysia dikumpulkan dalam program ini yang bertujuan mendedahkan kepada mahasiswa/wi baru tentang tanggungjawab dan tugas kita sebagai mahasiswa/wi di Mesir. Ia hampir sama dengan minggu orientasi yang diadakan di sekolah-sekolah mahupun di universiti. Namun yang uniknya, mahasiswa dan mahasiswi diasingkan dan dibuat dilokasi yang berbeza. Ia adalah untuk mengelakkan berlakunya 'ikhtilat' atau pergaulan bebas diantara mahasiswa dan mahasiswi.

Kami diberi pendedahan siapa itu PMRAM dan mengapa kita perlu bersama dengan PMRAM. PMRAm merupakan sebuah badan kebajikan yang meanungi seluruh mahasiswa/wi Malaysia yang berada di Mesir. Tidak kira yang mengambil jurusan perubatan mahupun pengajian Islam. PMRAM sebagai sebuah badan yang berdafatar dengan Kementerian Kemasyarakatan Mesir telah mengambil tanggungjawab untuk memastikan setiap kebajikan pelajar Malaysia di Mesir terjaga. Dan ini telah dibuktikan dengan kelancaran perjalan kami di sini.

Dibawah PMRAM terdapat banyak cabang dan unit-unit yang boleh kami sertai sesuai dengan minat dan kemahiran yang kita ada. Contohnya saya yang berminat dalam bidang multimedia dan grafik, PMRAM telah menyediakan platform PMRAM Multimedia Centre [PMC] Dibawah PMC pula terdapat beberapa unit seperti Krew Al-Fityan [khusus bagi mereka yang berminat dan mahir dalam bidang kartunis, komik dan kartun.] Mereka akan diajar dan diberikan kursus bagi mengasah bakat yang terpendam. Terdapat juga unit Kewartawanan [sesuai bagi mereka yang minat dalam bidang kewartawanan dan jurugambar]. Terdapat juga unit pengurusan majlis dan audio visual untuk mereka yang berminat dalam industri pengurusan pentas dan PA system. dan beberapa unit lagi.

Bagi yang sukakan pembelajaran, PMRAM telah menyediakan kelas intensif serta program-program ilmiah seperti diskusi kitab, ceramah umum, dan beberapa program baik yang diajar oleh senior-senior ataupun masyaikh Al-Azhar. DAn hakikatnya, sampai kita tidak mampu untuk mengejar semua kelas yang telah diaturkan kerana terlalu banyak dan padat. Maka, bergantung atas kebijaksanaan kita untuk memilih bidang ilmu mana yang kita mudah fahami dan cenderung.

Bagi mereka yang berminat untuk mengembara, PMRAM juga menyediakan jaulah/kembara ketempat-tempat menarik di seluruh Mesir.

Bila tiba musim peperiksaan pula, PMRAM telah menyusun atur kelas-kelas intensif dan tutorial bagi mereka-mereka yang bakal menghadapi peperiksaan. Dan ia satu kelebihan kerana kelas-kelas ini diajar oleh senior-senior dan lebih mudah difahami selain daripada kuliah-kuliah yang diperolehi di universiti.

Bila habis sahaja fatrah[musim] imtihan. Maka, kesibukan mula melanda mahasiswa/wi Malaysia di Mesir. Pelbagai program telah di atur di setiap BKAN [Badan Kebajikan Anak Negeri] bagi mereka yang belajar di Kaherah dan DPM [Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi] bagi mereka yang belajar di luar Kaherah atau muhafazah [negeri-negeri]. seperti Iskandariah, Mansurah, Tanta, Zagazig dan Dumyat dll.

Dan pengajian bersama syaikh untuk musim panas sudah bermula. Maka terpulang kepada individu untuk memilih program dan kelas mana yang ingin mereka ikuti. Kerana musim panas merupakan musim cuti bagi mahasiswa/wi Malaysia di Mesir. Selama 3 bulan inilah masa untuk mereka melakukan aktiviti bersama atau ingin pulang bercuti ke tanah air.

PMRAM juga mengambil berat setiap kebajikan ahli. Jika ada mana-mana ahli yang ingin berkahwin, PMRAM ada unit Bait Muslim. Bagi mereka yang ingin mencari jodoh atau sudah ada jodoh tetapi ingin melangsungkan perkahwinan disini. Unit ini akan bertanggungjawab untuk menguruskannya.

Begitu juga dalam soal kelahiran dan kematian. PMRAM akan menguruskan sehinggalah ke liang lahad. Baik dan segi bantuan kewangan mahupun tenaga. Kini, PMRAM telah mencecah umur yang ke 80 tahun. Melebihi umur kemerdekaan Malaysia sendiri. Dan PMRAM jugalah yang telah mendesak agar Kedutaan Malaysia diwujudkan di Mesir.

Semasa Mesir terlibat dengan peperangan 3 serangkai diantara Mesir-Israel-Perancis. PMRAM telah menghantar segolongan sukarelawan untuk pergi memberikan bantuan kepada tentera Mesir. Dan Mesir memenangi peperangan tersebut. Atas jasa baik PMRAM, Kerajaan Mesir telah mengahdiahkan satu lot tanah kepada PMRAM untuk dijadikan markas / pusat gerakan dan disuruh untuk berdaftar dibawah kementerian Kemasyarakatan Mesir. Dan tanah tersebut kini didirikan bangunan Asrama Rumah Melayu Abbasiah [ARMA] atau Rumah Malaysia.

Dan sepanjang saya tinggal di Mesir, PMRAM telah banyak memberikan bantuan, baik pengurusan pendaftaran,peperiksaan di Universiti sehinggalah kepada kemahiran atau softskill setiap individu. Dan saya amat bersyukur bernaung dibawah PMRAM. Dan sesuatu yang saya alami dan agak menggerunkan PMRAM mampu menguruskan ribuan ahli diseluruh MEsir dengan baik. Dan kelebihan PMRAM adalah ia berdaftar dengan Kerajaan Mesir dan Presiden PMRAM diberikan kuasa untuk berhubung dengan Ketua Polis Negara [Amid Daulah] secara terus jika berlaku sebarang kesulitan yang dihadapi oleh ahli.

Inilah sekadar perkongsian yang saya perolehi dan saya alami. Sebarang maklumat ataupun fakta yang tersilap didalam ini, ia adalah kesilapan diri saya sendiri. Moga, perkongsian ini dapat memberikan gambaran yang agak jelas kepada pembaca. Sekian sedikit perkongsian pengalaman, Wassalam.

2 komen mengomen :: Menjawab Pertanyaan Ukhti Ayuni Shukor

  1. salam..

    sudah semestinya PMRAM memerlukan 'generasi' penyambung utk meneruskan 'perjuangan kebajikan' itu..
    (sekdr mengambil intipati jln crite. btol kn?)
    ^_^

  2. Wasalam,

    yup.. betul tu. sudah semestinya PMRAM memerlukan generasi bg menyambung perjuangan kebajikan ini. Kita tidak taasub, tetapi kita bergerak atas dasar kefahaman.

    Yang silap tetap silap dan perlu ditegur, yang baik teruslah untuk kita ikut.

    Tidak bermakna kita yg bernaung dibawah PMRAM tidak boleh untuk bersama dengan rakan-rakan yg bukan PMRAM dan begitu juga sebaliknya. Dan begitu juga dalam memberi dan menerima pendapat.

    Kalau PMRAM yang ada pada hari ini tidak baik pada pandangan kita atau tidak sehaluan dengan kita, sila tampilkan diri anda memperbetulkan keadaan dan bersedia untuk memikul amanah ini.

    Kalau saya la, tak sanggup dan tak mampu untuk memegan tampuk kepimpinan, tapi insyaAllah, sedia membantu sekadar yang termampu.

    Selagi mana PMRAM berlandaskan Al-Quran dan Assunnah, saya akan tetap terus bersama.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers