Ahli BKPJM Hangus Terbakar!!

Muka masih lagi pedih dan kemerah-merahan kesan kebakaran semalam, seramai hampir 30 orang menjadi mangsa dan hamba salah seorang daripadanya. Yang agak ajaib, semua mereka merupakan pelajar Johor di Mesir. pelik, macamana hamba selaku anak "Terengganu" [Haha] boleh tersesat masuk kedalam group ini?

Kronologi kejadian.

Seawal jam 7.30 pagi, hamba mula bertolak daripada rumah Terengganu, Hayyu Asyir. [Seksyen 10] bersama seorang sahabat. Ust Ismael [mael] menuju ke Rabaah [Seksyen 4] yang diletakkan rumah Johor disitu. Sambil menunggu kedatangan bas yang akan membawa kami ke Ain Sukhna. Kat mana ek Ein Sukhna tu? Tunggu... hamba pun baru 1st time pergi..

Sempena Annual Festival BKPJM [Badan Kebajikan Pelajar Johor Mesir] 2010, hamba sempat menyertai Rehlah Tarbawiyah ke Ein Sukhna, yang berdekatan dengan Ismailia. [boleh search google untuk mengetahui] sebab hamba tak tau pun jalan pergi dan pulang ke sana. Sebaik bas bergerak, hamba terus tak sedarkan diri. Sebab semalam tidur lewat dan bangun awal pagi.

Walaupun berlaku kelewatan daripada jadual yang sepatutnya, akhirnya kami sampai juga disana. Pemandangan pertama yang hamba sedar sebaik mencelikkan mata, adalah gurun padang pasir, tapi tak rasa la sebab dalam bas sejuk, ada aircondition. Wuhuuu.. Syok tido dalam bas.

Beberapa minit kemudian, destinasi yang kami tuju mula kelihatan. Pantai yang memutih dan air yang membiru. Waa... semua dah mula kecoh, tak sabar-sabar nak terjun kedalam air. Untuk mandi manda disini dikenakan bayaran, kerana kemudahan pelancongan yang telah disediakan.

Sebaik pintu bas dibuka, masing-masing taknak turun, haha.. Cuaca panas terik. Tengah padang pasir plak tu. Takde perkampungan mahupun penempatan disekitar ini. Huuu.. Memang terbakar la mandi ni karang. Kami pun mengangkut semua perkakasan untuk barbeque dan barang makanan yang lain.

Bayaran masuk yang dikenakan Le15. Mahal tu.. sebelum-sebelum ni harga dia LE10 jer.. Cekik darah betul. Tu pun selepas 2 kali tawaf baru boleh masuk sebab pengunjung yang terlalu ramai, maka kawasan-kawasan yang disediakan untuk mandi manda ditutup sementara.

Setelah meninjau-ninjau kawasan kejadian. Kami akhirnya berkumpul untuk memulakan aktiviti. Mendengar sedikit penerangan daripada Ust Din, tentatif kami adalah taaruf, tazkirah 1 minit, kemudian makan dan aktiviti bebas. Yezzaa..

Bermula jam 12 tengahari [panas tu] kami mula menerjun tiruk kedalam air, membuat satu halaqah dalam air. Agak mengejutkan kami, air disitu sangat dingin. Masing-masing menggigil kesejukan sebaik sahaja menjejak kaki kedalam air. Patutlah ramai pelancong yang terdiri daripada orang arab sendiri.

Setelah seharian mandi manda, maka semua yang ada hangus terbakar, haha.. 5 jam berendam dalam air dibawah terik mentari menyebabkan kami kelihatan macam pakai mekap. Namun, semuanya adalah disengajakan, kerana kami yang lewat bertolak, maka terpaksalah mandi ditengah hari.



Aktiviti biasa bila sampai, mesti mencapab dan bergambar bersama.. hehe..



Menuju ke tempat perlindungan...


Masing-masing dah tak sabar nak terjun..


Rilek2.. Kata Ust Din..



Suasana pantai yang dipenuhi arab..



Bila Abg Ngah beraksi, orang lain xleh kaco.. Dia sorang jer pandai.. haha..



Inilah aktiviti pertama kami. Buat Halaqah untuk tazkirah 1 minit..



Arab-arab dah mula dengki dan jeles tengok kami semesra ini. Sampai ada yang nak duduk kat tengah-tengah untuk ambil gambar.. huhu.. tapi kitorang tak bagi..

Ust Hanif [Pegawai Johor] tak ketinggalan bawak seisi keluarga..



Hah.. Bila dah habis tarbawiyah.. aktiviti bebas memang bebas. [bukan seks bebas yer.. Ops.. hehe]



Hah.. ni satu lagi, bila masing-masing kepala dah masuk air, mula la nak melakukan aktiviti berfaedah.. hoho..


Mula nak memanjat..


Maka terhasillah manusia macam nih.. arab jeles jer tengok.. kui3.. [Adeh.. sakit2!! cepat la.. haha.. kata orang kat bawah..]


Kanak-kanak riang pantang bergambar...



Yang berat menjadi ringan, lompat kalah manusia-manusia kecik disekeliling.. Gurau jer Ust Arep.. haha..


Aksi menarik Antoi dan Ust Azrin..



Jejaka pantai yang hensem.. [yang sebelah kanan tu ek.. ] hehe..

Hah.. ayam panggang menjadi pilihan, kitorang tangkap ayam ni kat dalam air, pastu terus bakar jer dengan kulit2 skali.. hoho..



Ust Saiful menjadi mangsa tanaman kali ini.. Kerana beliau takut air.. Huhu..



Inilah bas kami.. Yutong namanya..


Huu.. Suma dah hangus dan kepenatan.. tapi malas plak rasa nak balik kaherah.. Nak duk dalam bas jer.. aircond memang sejuk, kerusi plak empuk.. fuh.. musim2 panas ni memang sedap tido.. Hamba masa pergi dan balik memang tak kenal jalan.. tido sepanjang jalan, memang rekod ah.. ngeh3..

Ni jelah gambar yang ada, ambe dah suruh ust amin yg gambar kat atas depan sekali ni masukkan dalam memory card. tp lupa nak masuk.. huhu.. tak pe la, lain kali kalo rajin ambe upload yer.. sekian. Moga Ukhuwwah yang kita bina ini terjalin hingga ke akhirnya..

Firman Allah s.w.t. "Sesungguhnya orang yang beriman itu bersaudara, maka perbaikilah hubungan diantara mereka."

Maka selaras dengan firman Allah s.w.t ini ambe [hamba] menyahut seruan itu walaupun ini kali pertama ambe bersua muka dengan antum semua. Moga kita dapat berjumpa lagi selepas ini InsyaAllah. ambe seronok bersama mereka.. Wasalam..

0 komen mengomen :: Ahli BKPJM Hangus Terbakar!!

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers