Posting tertangguh : Cairo Khan Hotel

Bermalam di Bilik Suite Hotel Cairo Khan.

Baru pulang daripada Ramsis atau lebih tepat Down Town [Tengah bandar] yang terletak berhampiran pasar rakyat iaitu Medan Atabah. Lebih kurang 10 minit perjalanan menaiki teksi daripada Masjid Al-Azhar.

Bermalam di Hotel Cairo Khan bersama ayah dan Ust Syed Anis merupakan pengalaman yang cukup bermakna. Alhamdulillah, dapat tidur di bilik suite bernombor 707. Walaupun hanya menumpang tidur di bilik berharga USD170 atau LE869 untuk semalam. Bermakna 2 malam mencecah USD340 atau lebih kurang LE1800. Sebagai ketua rombongan ayah diberi kelebihan untuk tidur di bilik tersebut bersama Ust Syed Anis.

Trip umrah kali ini membawa Pimpinan MLM Shaklee sebagai hadiah kepada mereka yang berjaya mencapai target yang disasarkan. Namun, disana ada jugak rungutan daripada beberapa individu atas beberapa faktor.

Namun apa yang dimaklumlan ini berpunca daripada travel ejen arab yang mahu mengaut untung berlebihan dengan mengutarakan masalah itu dan ini. Hingga hampir saja membatalkan beberapa destina yang bebrbayar. Mujur ada Ust Ibrahim Jamin, yang pernah belajar di Mesir. Sudah masak dengan perangai arab dan boleh berbahasa ammi dengan baik.

Setelah bergaduh dengan wakil ejen tersebut [Husem] akhirnya beliau bersetuju untuk ke semua destinasi yang telah dirancang dan dipersetujui dengan Syarikat Shahid Travel & Tours di Malaysia.

Hari pertama, jemaah dibawa melawat tempat-tempat bersejarah di sekitar Kaherah. Namun, saya tidak dapat menyertai kerana sedang menghadapi imtihan syafawi ketika itu.

Imtihan Syafawi

Alhamdulillah, sejak pagi saya sudah bersiap untuk menuju ke Masjid Al-Azhar yang jarak perjalananan memakan masa 45minit jika trafik berjalan lancar. Kebiasaannya kami akan memilih untuk menaiki teksi.

Masing-masing tenang, saya Ust Muzani, Amir, Aiman, Azidi, Azuwan, Akim, Bukhari dan beberapa orang sahabat lagi menyusuri tepian suq sayyarah atau pasar kereta. Entah kenapa, masing-masing memberi reaksi spontan macam tak periksa jer. Sama macam hari-hari ke kuliah.

Sempat Ust Muzani bercakap sendirian "Eh, semua buat rilek je macam tak periksa.." Semua kelu dan saya sekadar tersenyum. Bagi saya, saya hanya memberikan tumpuan untuk menghafaz qarar Al-Quran yang telah ditetapkan pihak Al-Azhar.

Dan Alhamdulillah, selepas zohor. Kami bergegas ke bangunan kuliah Syariah. Mudah mencari dewan peperiksaan. Satu aras dengan dewan kuliah. Semua pelajar bagi lajnah 77 dipanggil masuk oleh Doktor.

Sudah ada 3 orang doktor yang menunggu didalam. Seorang demi seorang dipanggil, dan akhirnya nama saya diseru. Namun, agak berbeza dengan syafawi semasa mengambil Sijil Tinggi Agama Malaysia dahulu. Jika STAM, seorang demi seorang akan disoal. Namun disini 3 orang sekaligus. Saya bersama Ust Abd Mu'iz dan Ust Faiz dari Selangor.

Kami diajukan soalan Al-Quran bermula dengan Ust Faiz, kemudian Ust Abd Mu'iz pula menyambung ayat berikutnya sehingalah tiba giliran saya dan bergitulah untuk soalan seterusnnya. Alhamdulillah, semua dapat dijawab dengan baik.

Usai sahaja imtihan, saya terus bergegas pulang ke Hayyu Asyir kerana petang ini mungkin saya akan ke Hotel Cairo Khan yang tereletak di Ramsis. Lokasinya dimana saya tidak pasti.

Rezeki

Dipendekkan cerita, sampai saja di Hayyu Asyir, saya mendapat panggilan daripada Ust Sabri. Beliau bertanya, bila saya akan bertemu dengan ayah. Kerana ayah membawa barang kiriman untuk beliau. Selepas membuat comfirmation ada akan berehat dihotel petang ini. Kami terus bergerak menuju ke ramsis menaiki Toyota Avanza. Maka, tidak perlu saya bersusah payah mencari pengangkutan awam di musim panas ini.

Dalam perjalanan, terfikir-fikir dimana mahu mencari Barakah Habbatussauda. Kerana Hj Shukor, seorang sahabat karib ayah yang saya kenali sejak sekolah rendah minta dikirimkan ke Malaysia. Puas mencari, akhirnya saya call BP PMRAM Ust Soleh, kalau ada rezeki, Barakah masih ada dijual di Pejabat PMRAM.

Alhamdulillah, masih ada. Mudah sungguh andai Allah sudah tetapkan.

P/s : Saya rasa ayat yang saya tulis agak pening utnuk difahami.. Haha..

0 komen mengomen :: Posting tertangguh : Cairo Khan Hotel

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir