Kegagalan Bukan Satu Hukuman Tapi Penambahbaikkan..

1. Imtihan qobul baru saja berlalu bagi pelajar tahun satu yang ingin mendaftar masuk ke Universiti Al-Azhar. Maka, ramai yang melihat ia sebagai satu halangan dan cubaan menghalang pelajar-pelajar untuk meneruskan pegajian dalam bidang agama. Berbeza dengan jalan dan laluan senang yang dilalui oleh pelajar-pelajar perubatan yang siap dengan tajaan. Kita lupa dan hindarkan seketika persepsi buruk dan negatif sesetengah pihak yang cuba untuk menyusahkan pelajar-pelajar agama.

2. Mari kita lihat ia dari sudut pandangan berbeza. Andai kita menilai ia dari sudut penjagaan kualiti, Ia merupakan satu peluang dan cabaran buat mahasiswa/wi Islam dalam proses melahirkan Ulama' yang berkualiti. Bukan mudah ingin menjadi seorang ulama'. Bukan cukup sekadar lulus di kuliah sahaja, tetapi mampu menguasai seluruh aspek dan disiplin keilmuan dan mampu dikeluarkan bila-bila masa sahaja. Maka, imtihan Qobul merupakan satu peringkat tapisan serta latihan untuk menilai prestasi keilmuan kita yang sejengkal cuma.

3. Saya juga pernah melalui dan menjejakkan kaki dilaluan yang sama, juga merupakan pelajar pertama yang menjadi bahan ujikaji keberkesanan apabila ujian ini dilaksanakan. Memang agak sukar dan sedikit menyusahkan kerana kita telah bersusah payah mengerah keringat lebih setahun lepas bagi menduduki peperiksaan STAM. Dengan subjek yang banyak dan hafalan yang bertimbun, bila sudah berjaya, seolah-olah kejayaan itu sia-sia bila tiba di Mesir menduduki Imtihan Qobul, bermakna sijil STAM tiada harga disisi Al-Azhar.

4. Namun kalau kita kaji dan hayati, dimana ilmu dan kefahaman kita yang kita hadam dan kunyah semasa menduduki STAM dahulu? Disitu kita dapat menilai adakah kita belajar semata-mata ingin menduduki peperiksaan atau ingin beramal dengan ilmu yang kita belajar. Kalau kita belajar semata-mata kerana ingin menduduki peperiksaan, saya percaya otak kita akan bocor semasa peperiksaan, usai sahaja periksa, hafalan yang kita hafal hilang begitu sahaja. Dan saya juga pernah alaminya. Berbeza dengan belajar untuk menambah kefahaman.

5. Imtihan Qobul pada tahun ini ramai yang gagal berbanding tahun lepas. Apa puncanya? Itu yang perlu kita telitikan. Terserah kepada diri masing-masing untuk menilai dari sudut pandangan mana yang mahu dinilai.

6. Kita sebenarnya tidak gagal tetapi belum berjaya dalam peperiksaan. Kegagalan dan Kejayaan dalam sesuatu pekerjaan yang kita lakukan hakikatnya daripada Allah s.w.t. Sepandai dan serajin mana pun kita, andai Allah masih belum mengizinkan, maka kejayaan bukan milik kita. Namun ada ujian yang lebih besar sebenarnya yang kita sedang hadapi, iaitu ujian daripada Allah swt. Maka disitulah ujian sebenar kita, adakah kita redha dengan ujian yang Allah s.w.t. berikan. Andai kita redha, ia merupakan satu kemanisan dan kejayaan yang amat besar buat diri kita.

7. Buat diri dan sahabat-sahabat sekalian, kita yang sudah menjejakkan kaki di bumi Anbiya' ini sebenarnya sudah dikira satu kejayaan kerana kita telah dipilih oleh Allah s.w.t. untuk berada dan merasa apa yang kita rasai sekarang. Kenapa Allah tidak memilih orang lain? Kerana Allah swt Maha Mengetahui apa yang terbaik buat diri kita. Maka, sabar dan redha menjadi kunci utama. Kuliah bukan satu-satunya jalan untuk kita berjaya dalam kehidupan serta peluang mencari ilmu. Di Mesir ini peluang terbuka luas, dengan kelas talaqqi, majlis tafaqquh fiddin dan sebagainya. Hanya kita yang perlu dan mahu memilih jalan dan kelas mana yang ingin dituju.

8. Moga-moga peringatan ini dapat memberi kesan dan manfaat khususnya buat diri untuk melaksanakan apa yang dikata. Kapada sahabat-sahabat dan adik-adik baru yang belum najah dalam imtihan, harap dapat bersabar dan redha. Betulkan kembali niat dan matlamat kita hadir ke bumi anbiya' ini. Adakah untuk masuk ke universiti Al-Azhar semata-mata atau untuk menuntut ilmu dengan para masyaikh dan ulama' disini?

1 komen mengomen :: Kegagalan Bukan Satu Hukuman Tapi Penambahbaikkan..

  1. mungkin dorg nk pastikan kamu semua bljr utk exam ke atau betol2 ilmu tu cerna dlm hati.. sbb ilmu agama kena phm betol2, bukan men hafal je.. peace~ jgn mrh~ ^_^

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers