Sifat Munafiq : Melalaikan Solat Fardhu

Assalamualaikum
Diantara sifat orang munafiq ialah lalai dalam mengerjakan solat fardhu yang lima. Mereka sengaja melengah-lengahkan, ataupun sengaja melambat-lambatkan mengerjakannya sehinggalah luput masanya, golongan ini akan mendapat siksaan yang pedih di hari kiamat kelak, firman Allah Ta'ala :

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً
19.59. Maka datanglah sesudah mereka, pengganti (yang jelek) yang menyia-nyiakan shalat dan memperturutkan hawa nafsunya, maka mereka kelak akan menemui kesesatan Surah Maryam 59)

Dalam ayat di atas, sesuatu yang amat menakutkan ialah, orang-orang munafiq ini menghasilkan generasi yang juga melengah-lengahkan serta melambat-lambatkan solat. Ini bermakna, penyakit melambat-lambatkan solat ini berjangkit kepada anak-anak mereka, dan begitulah seterusnya.

Setiap muslim perlu menjaga solatnya, kerana inilah dia identiti yang dapat dikenali oleh semua umat Islam, bila seseorang itu solat, maka dialah orang Islam yang senang dikenali.
Meninggalkan solat mendapat bala bencana siksaan dari Allah, Firman Allah ta'ala :

فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ
107.4. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang bersembahyang
الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
107.5. (yaitu) orang-orang yang lalai dari
الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ
107.6. orang-orang yang berbuat riya'
وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ
107.7. dan enggan (menolong dengan) barang berguna.

Semoga kita dihindarkan dari memiliki sifat yang buruk ini. Amiiiiiiiiiiiin

0 komen mengomen :: Sifat Munafiq : Melalaikan Solat Fardhu

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers