Haram Memakai Pakaian Santa Claus

http://www.majalisna.com/gallery/55/55_3251_1066597188.jpg

Sabda nabi s.a.w. :
من تشبه بقوم فهو منهم
Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia adalah dari kalangan mereka.

Daripada hadith kini sudah jelas menunjukkan bahawa sekiranya kita menyerupai atau merayakan hari raya kaum lain, maka kita tergolong daripada kalangan mereka. Hari ini kita lihat di Malaysia masyarat sudah hilang sensitiviti keagamaan sehingga secara sedar atau pun tidak, mereka telah terkeluar/kufur daripada agama Islam dengan merayakan yang disambut oleh agama lain.

Terutama menjelang hari krismas yang berlangsung setiap tahun pada 25 Disember, dan disambut oleh penganut agama Kristian. Terdapat juga segelintir pekerja Islam di pusat membeli belah yang terpaksa memakai pakaian santa claus atas arahan majikan. Dalam hal ini mereka sepatutnya bertegas untuk tidak melaksanakannya kerana ia ditegah oleh agama Islam, manakala bagi majikan sendiri, mereka perlu sedar sensitiviti agama lain.


1 komen mengomen :: Haram Memakai Pakaian Santa Claus

  1. ye betul. sangat setuju. tiada sensitiviti.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers