15 ribu rakyat Mesir sertai demonstrasi ala Tunisia

KAHERAH: Sekurang-kurangnya 15,000 penunjuk perasaan Mesir menyertai protes digelar ‘Hari Kebangkitan’ ala Tunisia, sebahagiannya membaling batu dan memanjat trak polis selain bertempur dengan anggota keselamatan di tengah ibu negara bagi menuntut Presiden Hosni Mubarak menamatkan pemerintahan sejak 30 tahun lalu.

PENUNJUK perasaan mula protes anti Mubarak di Kaherah.
PENUNJUK perasaan mula protes anti Mubarak di Kaherah.


Anggota polis bertindak balas dengan melepaskan meriam air selain menggunakan cotar dan gas pemedih mata bagi menyuraikan penunjuk perasaan melaungkan ‘Jatuhkan Mubarak’ selain menuntut pembasmian kemiskinan, rasuah, pengangguran dan salah laku polis.

Bantahan itu awalnya bermula dengan aman, protes terbesar di Mesir sejak bertahun-tahun lalu selepas anggota polis berhati-hati sejajar dengan strategi kerajaan mengelak imej agensi keselamatan terus tercemar kerana dibayangi tuduhan bertindak seperti samseng.
Ketika penunjuk perasaan membawa bendera Mesir dan Tunisia memenuhi dataran Tahrir, anggota keselamatan mengubah taktik dan bantahan bertukar menjadi ganas.

misir3.20110126100201.jpg



Perkembangan itu dianggap sesuai dengan sambutan ‘Hari Polis’ yang berlangsung semalam, kata pemerhati. Ada penunjuk perasaan menyerbu trak meriam air, membuka pintu pemandu dan mengarahkannya keluar.

Orang lain membaling batu dan mengheret penghadang besi manakala anggota keselamatan memukul pembantah dengan cotar kerana cuba merempuh hadangan.
Ada penunjuk perasaan terhuyung hayang terhidu gas pemedih mata, ada yang batuk dan menutup mata dengan skaf.

misir4.20110126100704.jpg



Ada juga yang berlumuran darah. Seorang lelaki pula pengsan. Anggota polis mengheret beberapa daripada pembantah ke luar kawasan itu selain memecahkan kaca mata seorang wartawan dan merampas kameranya.
Pada ketika tertentu, pembantah mendapat kelebihan apabila memaksa sebaris anggota polis pencegah rusuhan lari selepas dihujani batu.

Seorang penunjuk perasaan juga menaiki sebuah kereta bomba dan memandunya dari situ.

“Saya mahu anak saya yang berusia tiga tahun membesar secara bermaruah dan mencari kerja seperti juga presiden,” kata Eid Attallah, 50, yang bekerja sebagai pemandu. – AP

misir1.20110126095804.jpg



aminmenulis: Semalam ketika saya pergi ke lapangan terbang antarabangsa Kaherah, di Terminal 3 dalam urusan menghantar 2 orang sahabat pulang ke Malaysia. Saya dipanggil oleh seorang polis bertugas lalu membawa saya ke satu booth polis ditingkat bawah terminal tersebut. Dalam perjalanan sempat saya tunjukkan gambar-gambar yang diambil kepada polis yang membawa saya, dia beliau sendiri mengatakan "Ma fish musykilah" tidak ada apa-apa masalah. Saya berjalan tenang dan menemui pegawai atasan tersebut, lalu bertanya atas alasan apa saya dipanggil. Pegawai tersebut menyatakan, saya mengambil gambar apa yang tidak perlu. Walhal gambar tersebut langsung tidak merbahaya. (tangga, papan tanda, dll) Maka, sebahagian gambar-gambar yang diambil tersebut terpaksa dipadam dan kes tersebut selesai begitu sahaja. Alhamdulillah.

Namun ini menampakkan betapa Mesir sedang berjaga-jaga bagi mengelak sebarang serangan dan cubaan untuk menggulingkan kerajaan. Disetiap pintu masuk lapangan terbang dipasang alat pengesan/pengimbas bagi memastikan tiada pengunjung yang ingin melakukan tindakan luar jangkaan.

Suasana disekitar kawasan Kaherah juga kelihatan ramai polis sedang berjaga dalam memastikan kawalan keselamatan ditahap yang tinggi. Kejatuhan kerajaan Tunusia dilihat begitu mempengaruhi politik dunia hari ini sehingga merebak ke negara-negara jiran termasuklah Yaman, Algeria dan juga Mesir. Apakah kesudahan era kebangkitan rakyat ini kepada dunia dan negara-negara lain? Sama-sama kita saksikan. Apapun, semoga Allah memelihara negara Malaysia sebagai sebuah negara yang aman dan damai. Dan marilah sama-sama mendoakan kestabilan politik di Mesir kerana disinilah lahirnya dan terletaknya "ummu dunia" kerana didalamnya terletak sebuah Universiti tertua dunia, iaitu Universiti Al-Azhar As-Syarif. Semoga semua umat Islam diseluruh dunia dipelihara oleh Allah s.w.t dan dalam masa yang sama bangkit menentang kezaliman dengan cara yang paling baik dan berhikmah.

Sehingga kini dilaporkan 4 orang rakyat Mesir mati dalam kejadian rusuhan bagi meminta Presiden Husni Mubarak mengundurkan diri daripada kerusi presiden setelah 30tahun memerintah. 3orang rakyat biasa dan seorang polis.

Kebangkitan ini bukanlah berpunca daripada isu-isu besar tetapi penindasan atas kenaikan harga barang makanan asasi menyebabkan rakyat bangun untuk menjatuhkan kerajaan yang ada. Kalau dilihat dan dikaji negara-negara ini mempunyai kekayaan harta negara melimpah ruah, seperti minyak, gas asli dan sumber pelancongan yang tinggi. Tetapi kekayaan tersebut hanya dinikmati sebahagian golongan dan tidak sampai kepada rakyat. Maka, setelah begitu lama ditindas, dicetus pula semangat dan kebangkitan yang berlaku di Tunisia, rakyat di negara-negara ini bangkit bagi menyatakan ketidak puasan hati sekaligus mengekalkan momentum kebangkitan yang sedia ada.

Berdasarkan pemerhatian secara rambang, harga bahan mentah meningkat berlipat kali ganda, sehingga santan, gula, minyak, gandum dijual pada harga yang terlalu tinggi. Apakah penyelesaian kepada krisis ini? Langkah kerajaan yang mengamalkan perbelanjaan yang tidak berhemah antara faktor masalah ini tidak dapat diatasi dengan sebaiknya sehingga membebankan rakyat. Sebagai contoh Malaysia mempunyai bilangan rakyat yang sedikit tetapi kekayaan hasil negara melimpah ruah. Maka, timbul satu persoalan dimanakah hasil itu disalurkan? Rakyat bukan tidak mahu pembangunan, tetapi apa yang lebih penting kos sara hidup mereka terjaga dan mampu menanggung isi rumah. Marilah sama-sama kita membawa perubahan dan bangkit memperjuangkan hak kita sebagai wargenegara yang sepatutnya menerima hak yang patut kita terima. Bagaimana caranya? Anda fikirkan sendiri bagaimana..

3 komen mengomen :: 15 ribu rakyat Mesir sertai demonstrasi ala Tunisia

  1. bagaimana dgn mahasiswa msia? ade x yg terlibat?

  2. mohon amin gambarkan keadaan disana... macam na
    http://akumencoret.blogspot.com/2011/01/krisis-mesir.html

  3. dengar khabar rumah salah sorang pelajar terengganu di pecah masuk betul ker???

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers