Bergambar : Info Terkini Proses Evakuasi Pelajar Malaysia di Mesir

Alhamdulillah, semalam saya berpeluang bermalam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah, (LTAK)bagi merasai sendiri pengalaman bermalam di sana. Suasana sejuk yang mengcengkam amat menyeksakan terutama mereka yang tidak menyediakan kelengkapan musim sejuk sebaiknya, kerana cuaca pada siang hari tidak terlalu sejuk.

Sejak jam 7 pagi lagi pelajar-pelajar telah berkumpulan di hadapan Terminal 1, LTAK. Dijangka ribuan pelajar bakal berkumpul hari ini kerana arahan telah dikeluarkan agar semua negeri menghantar nama-nama pelajar yang telah mengisi borang dan mengarahkan Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) yang menaungi pelajar-pelajar Malaysia di setiap negeri untuk menghantar ahli-ahli mereka ke lapangan terbang secepat mungkin.

Sehingga jam 3 petang, kelihatan ratusan pelajar sudah memenuhi khemah dan ruang hadapan terminal. Berlaku sedikit masalah berkaitan nama pelajar yang akan berlepas menyebabkan proses terpaksa dilakukan semula secara manual. Namun agak mengecewakan tenaga kerja dan alatan (laptop) terhad.

Pelajar-pelajar Malaysia Terengganu yang baru tiba di lapangan terbang.


Pelajar Malaysia menunaikan solat dihadapan terminal semasa menanti untuk diterbangkan ke Jeddah.

BP PMRAM ditemuramah oleh wartawan daripada Malaysia


Suasana di dalam khemah menunggu..

Pelajar-pelajar lelaki Malaysia beratur sebelum masuk ke dalam terminal untuk menaiki pesawat Charlie

Lagi pelajar-pelajar Malaysia yang akan diterbangkan..

Bantuan makanan untuk diagihkan kepada pelajar-pelajar Malaysia.

Pelajar Malaysia Selangor menunjukkan bantuan makanan berupa biskut Tiger dan Mamee Slurp Kari Berapi..

Sukarelawan Malaysia tidur dan berbaring dikoridor melepaskan lelah dan keletihan.

Pada jam 7 malam, hampir 500 pelajar lelaki dibenarkan masuk untuk menaiki pesawat Charlie.
Alhamdulillah, hari ni proses perpindahan dilihat lebih lancar dan lebih awal pelajar dimasukkan. Bantuan makanan juga mula diagihkan. Laporan yang diterima terdapat juga bekalan makanan yang dirampas oleh tentera mesir semasa dalam perjalanan untuk dibawa ke lapangan terbang.

Sehingga jam 12 malam, pelajar perempuan pula dibenarkan masuk untuk diterbangkan dengan pesawat AirAsia. Pada jam 3 pagi, barulah pesawat tersebut dibenarkan untuk berlepas ke Jeddah. Sebahagian lagi terpaksa menunggu sehingga 6pagi esok sebelum diterbangkan dengan pesawat Charlie.

Hari ini beratus-ratus lagi pelajar Malaysia dijangka bakal dipindahkan ke Jeddah menggunakan pesawat TUDM Charlie, MAS dan juga Air Asia. Sementara di Iskandariah pula, pelajar-pelajar disana juga sedang dalam proses perpindahan melalui lapangan terbang iskandariah.

2 komen mengomen :: Bergambar : Info Terkini Proses Evakuasi Pelajar Malaysia di Mesir

  1. thanx update...rasa cam lega je lepas dapat baca entri ni ☺
    semoga selmat kalian semua tiba di tanah air

  2. semoga semuanya slmt.. hu3~ T__T

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers