Diari Bergambar : Saat-saat Darurat

Rentetan Revolusi/Demonstrasi dan Darurat Di Mesir

Rabu, 26 Januari 2011
- Satu demonstrasi secara besar-besaram berlaku di beberapa tempat di Mesir. Antaranya Kaherah, Suez dan Iskandariah.
-Demonstrasi ini dilihat sebagai sebuah gerakan kebangkitan rakyat terbesar pernah berlaku sejak 30 tahun pemerintahan Presiden Husni Mubarak di Mesir.
- Rakyat keluar beramai-ramai dan berhimpun di beberapa bandar utama mendesak agar Presiden Husni Mubarak meletakkan jawatan sekaligus menamatkan pemerintahan darurat di Mesir.
- Kebangkitan ini dilihat sebagai satu momentum selepas kejatuhan kerajaan Ben Ali di Tunisia.
- Namun menurut seorang jurnalis dan blogger Mesir, kebangkitan ini bukanlah disebabkan jatuhnya kerajaan Tunusia beberapa minggu lepas, namun ia sudah dipendam hampir sepuluh tahun iaitu ketika Palestin dinafikan hak pada 2000.
- Tumpuan utama demonstrasi ini adalah di Tahrir Square, Pusat bandar Kaherah yang juga menempatkan bangunan-bangunan utama pentadbiran kerajaan.
-Sejak petang rakyat sudah berhimpun sehingga kemuncaknya pada jam 1 pagi, apabila polis mula menyuraikan penunjuk perasaan dengan melepaskan gas pemedih mata.
-Berita Harian Malaysia menganggarkan penunjuk perasaan hampir 15 ribu namun angka sebenar jauh lebih besar. sehingga mampu mencecah 50ribu orang.
-Setakat ini dilaporkan berlaku 4 kematian, 3 orang awam dan seorang anggota polis.
-Perusuh kemudiannya bertempur dengan polis sehingga waktu subuh dan berjaya disuraikan.

Khamis, 27 Januari 2011
-Keadaan kembali stabil dan aman.
-Majoriti pelajar Malaysia di Kaherah, Mesir tinggal jauh daripada tempat berlakunya demonstrasi kecuali di Iskandariah.
-Namun terdapat juga segelintir pelajar perubatan Malaysia yang tinggal berhampiran kawasan berlakunya demonstrasi besar-besaran seperti di Abbasiah bagi pelajar-pelajar Universiti Ain Shams.
-Dijangkakan akan berlakunya gerakan demonstrasi besar-besaran pada hari esok.
-Ketika posting ini ditulis, khabar angin mula tersebar perkhidmatan laman sosial facebook dan juga twitter akan disekat daripada di akses oleh pengguna-pengguna di Mesir.
-Dikhuatiri penyebaran maklumat berkenaan demonstrasi menjatuhkan Husni Mubarak tersebar luas.
-Berita malam ini menyatakan bahawa, arahan telah dikeluarkan oleh pihak berkuasa mesir agar masjid-masjid utama ditutup daripada digunakan untuk solat jumaat dengan alasan keselamatan.
- Pada jam 4/5 petang tadi, laman sosial facebook dan juga twiter telah disekat daripada diakses oleh pengguna-penguna di Mesir. Ini menimbulkan kemarahan pengguna-penguna laman sosial ini. dan menyukarkan kami pelajar Malaysia untuk berinteraksi dengan keluarga dan rakan di laman tersebut.
-Tepat jam 12 tengah malam, akses kepada Yahoo Messenger telah disekat, namun akses kepada laman-laman web lain masih boleh di lawati.
-Pada jam 1 pagi, semua laman web tidak dapat diakses, dan perkhidmatan internet menjadi sangat perlahan sehingga tidak mampu mencapai mana-mana laman.
-Perkhidmatan pesanan ringkas (sms) juga sudah disekat.

Jumaat, 28 Januari 2011
-Suq Sayyarat (pasar kereta) yang berhampiran dengan kediaman asrama rumah negeri Terengganu, Kedah, Selangor dan juga Pahang di Hayyu Asyir (Syeksyen 10), Kaherah kelihatan lengang dan tidak seperti kebiasaan hari jumaat sebelum ini yang penuh dengan kereta untuk diniagakan.
-Saya mengjangkakan bahawa ini petunjuk akan berlakunya demonstrasi secara besar-besar petang ini selepas jumaat.
-Lebih kurang jam 8 atau 9 pagi tadi, perkhidmatan telefon pula diputuskan menyebabkan sebarang maklumat dan berita tidak dapat disalurkan.
-Kami terputus hubungan dengan rakan-rakan di Mesir dan juga keluarga di Malaysia.
-Sebarang berita dan maklumat mengenai demonstrasi dan keadaan terkini di Mesir tidak sampai kepada kami menyebabkan kami sedikit panik kerana tidak tahu apa tindakan yang seharusnya dilakukan.
-Kami melakukan aktiviti harian seperti biasa kerana kawasan pelajar Malaysia disini masih tenang dan aman daripada sebarang kekecohan.
-Melalui televisyen kami mendapat maklumat perintah berkurung telah dikeluarkan. Bermula jam 6 petang sehingga 7 pagi esok.

Sabtu, 29 Januari 2011
-Keadaan disekitar Hayyu ASyir masih lagi tenang dan terkawal dan kami bebeas melakukan aktivit harian seperti biasa.
-Namun akses maklumat masih lagi terhad kerana talian telefon, internet masih lagi dibekukan.
-Namun, maklumat daripada akhbar menyatakan Amerika mendesak agar perkhidmatan itu dibuka semula dan memberi ruang kepada rakyat Mesir untuk mendapatkan maklumat dan hak bersuara.
-Saya dan seorang sahabat keluar pada jam 8 pagi menuju ke Rumah Penang di Hayyu Sabiek, kerana ada pertemuan bersama wakil daripada Syarikat Penerbitan PTS dan Mustread.
-Untuk mendapatkan khidmat tremco dan bas amat sukar, kerana boleh dikira jumlah bas dan tremco yang ada.
-Akhirnya setelah hampi setengah jam menunggu, kami berjaya mendapatkan sebuah teksi.
-Sehingga jam 2 petang, barulah talian telefon mula dibuka semula, ia membuatkan kami rasa bagai mati hidup semula, setelah terputus hubungan lebih 24jam.
-Arahan terbaru perintah berkurung dikeluarkan. Semua tidak dibenarkan keluar bermula jam 4 petang sehingga 8 pagi esok.
-Sepanjang melalui kawasan Hayyu Sabiek (Syeksyen 7) menuju ke Hayyu Asyir pada jam 4 petang, suasana kelam kabut, masing-masing tergesa-gesa mahu bergegas pulang.
-Perkhidmatan tremco sesak dan teksi amat terhad. Menyebabkan kami terpaksa sekali lagi memilih untuk menaiki teksi.
-Sepanjang perjalanan kami melihat beberapa trak pikup mengangkut warga mesir yang sedang menunggu bas dan tremco.
-Mungkin kerana waktu berkurung sudah semakin hampir dan perkhidmatan bas dan tremco terhad.
-Sempat kami melalui kawasan kedai berhampiran gami'(masjid). Warga arab mesir, beratur panjang untuk membeli 'ish' roti tempayan dan juga fino roti perancis.
-Kedai menjual Ayam segar(hidup) kelihatan kosong, kerana sudah habis dijual.
-Suasana sepanjang lorong kedai hiruk pikuk, masing-masing sibuk membeli dan mendapatkan bekalan makanan untuk sehari.
-Kelihatan begitu ramai pelajar perempuan Malaysia sedang membeli bahan mentah dan beberapa barang keperluan lain.
-Selepas waktu asar, kami dikejutkan dengan berita bahawa banduan telah terlepas daripada beberapa penjara, menyebabkan warga lelaki arab disekitar ini turun beramai-ramai sambil membawa kayu, besi, parang dan alatan lain untuk mengawasi kawasan sekitar rumah mereka termasuk kediaman pelajar Malaysia.
-Dikhuatiri banduan tersebut sampai ke kawasan ini. Tindakan segera diambil oleh penduduk setempat. beberapa sekatan jalan dibuat.
-Berita pembubaran kerajaan juga membuatkan rakyat diluar kawalan, kerana pihak berkuasa gagal untuk bertindak sewajarnya, dan tidak mampu mengekang golongan vandelisma dan pencuri yang berkeliaran.
-Sms yang saya terima daripada syarikat etisalat(perkhidmatan telefon mudah alih) menyeru agar sekarelawan melaporkan diri untuk membantu pihak tentera bagi mengawal keadaan negara.
-Pelajar-pelajar Malaysia bertindak pantas dengan menyimpan motosikal dan kederaan dilobi asrama bagi mengelak daripada dicuri.
-Pekeliling keselamatan dikeluarkan oleh Pesatuan Pelajar disini iaitu Persekutuan Melayu republik Arab Mesir untuk mahasiswa/wi Malaysia.
-Semua mahasiswa Malaysia berkumpul dirumah-rumah negeri kerana sebarang tindakan dan perhubungan dapat diselaras dan keselamatan lebih terjaga.
-Kelihatan mahasiswa Malaysia juga berkawal dikawasan rumah negeri masing-masing.
-Pada jam 7malam, kelihatan beberapa kereta perisai tentera mula melalui jalan disekitar Hayyu Asyir sebagai langkah keselamatan.
-Kehadiran kereta perisai ini disambut dengan sorakan oleh penduduk setempat.
-Mungkin sorakan kegembiran, mungkin juga sorakan kerana pertama kali dapat melihat kenderaan tentera tersebut dari jarak dekat.
-Kami mahasiswa berkawal diperkarangan asrama secara shif bagi memastikan asrama tidak dicerobohi oleh warga tempatan khususnya pencuri.

Ahad, 30 Januari 2011
-Suasana tenang setelah semalaman berjaga dan berkawal disekitar rumah penginapan.
-Setelah jam 8 pagi kelihatan kenderaan mula memenuhi jalan dan masyarakat setempat mula keluar melakukan aktiviti harian seperti biasa.
-Namun jumlah kenderaan sedikit berbanding hari biasa. Mungkin masih keliru dengan perintah berkurung yang dikeluarkan. dan mengambil langkah selamat untuk tidak keluar rumah.

Ini adalah nota-nota ringkas yang saya sempat tulis, insyaAllah bersambung lagi..


Motosikal pelajar Malaysia diletakkan didalam lobi asrama rumah negeri.


Ruang lobi penuh dengan motosikal.


Pelajar Malaysia Pahang sedang berkawal sambil menjamah sedikit makanan. Suhu yang sejuk membuatkan kami cepat berasa lapar dan terpaksa menyalakan unggun api untuk memanaskan badan.


Jalan di belakang asrama pelajar Malaysia. Kelihatan sekatan-sekatan jalan yang dibuat oleh penduduk setempat.


Lagi gambar warga arab tempatan yang sedang berkawal di waktu malam. Sambil memegang kayu dan besi.


Warga arab tempatan duduk bersembang sambil berkawal.


Setiap kenderaan yang melalui sekatan jalan akan diperiksa terlebih dahulu sebelum dibenarkan jalan.


Warga tempatan memeriksa kenderaan yang lalu di checkpoint mereka.



Helikopter tentera Mesir terbang rendah berhampiran asrama rumah negeri pelajar Malaysia.


Kelihatan trak polis yang rosak teruk diangkut untuk dibawa ke depot simpanan.


Lori sampah tidak ketinggalan untuk diperiksa bagi memastikan tidak ada kecurian atau penyeludupan apa-apa yang boleh mendatangkan mudarat kepada penduduk setempat.

5 komen mengomen :: Diari Bergambar : Saat-saat Darurat

  1. salam.

    semoga penulis dan pelajar-pelajar Malaysia yang berada di Mesir baik-baik sahaja. kami di Malaysia sentiasa mendoakan keselamatan kalian.

  2. Wasalam,

    Syukran atas doanya. Semoga kami selamat dan ebrjaya keluar dari bumi anbiya' ini.

  3. assalamualaikum wbt buat sdara dan rakan2 di sana.smoga sejahtera smuanya..dahsyat sungguh situasi di Mesir...doa kami di Malaysia mengiringi kalian...
    nak minta izin share gambar2 di sini..boleh?

  4. Waalaikumsalam w.b.t. Terima kasih atas doanya.
    Silakan share gambar2 ni.
    Jangan risau, kami disini selamat dan tenang2 aje..

  5. salam bro, mohon izin kongsi tuan, moga selamat pulang ya :)

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers