Fotografi: Bokeh Pah Ceroh


Bokeh Pah Cerohs. Menggunakan Canon EOS 550D.


Dalam dunia fotografi, ada satu istilah yang dipanggil bokeh. Perkataan bokeh pula berasal daripada Jepun (Read>Boke). Ia terhasil apabila cahaya2 halus yang berada dibelakang sesuatu objek terkeluar daripada titik fokus (out of focus). Maka akan terhasillah satu imej yang kabur(blur) tetapi mempunyai bentuk dan corak ...(bulat, 6segi, 5segi dll). Ia adalah satu seni dan mempunyai nilai estetika yang tersendiri dalam dunia fotografi. Ramai dari kalangan ahli baru dalam dunia fotografi tidak memahami istilah ini. Bokeh amat berbeza dengan blur. Blur hanya sekadar blur(kabur) tetapi tidak mempunyai bentuk seperti bokeh.

Bokeh yang terhasil berbeza mengikut titik kedudukan cahaya tersebut dan lens yang digunakan dalam sesebuah gambar. Bokeh hanya terhasil apabila cahaya yang ada dibelakang objek tersebut memancar secara tidak langsung. Seperti gambar diatas, bokeh terhasil apabila cahaya matahari terpancar dicelah-celah daun pokok. Dan ia menghasilkan warna dan corak yang cantik.

Anda mahu tahu lebih lanjut? Search di google > Bokeh.


1 komen mengomen :: Fotografi: Bokeh Pah Ceroh

  1. semua org tgh mencari mksd bokeh ni :D

    berguna2 (=

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers