The Tahrir Book Fair

Sambil-sambil baca dan tengok gambar. Layan video klip nih. Best sangat-sangat.!! Sautu Hurriyah. Gembira tengok arab gembira. Kita pun rasa gembira.



Alhamdulillah, semalam dapat berpeluang untuk berkunjung dan bersiar-siar di sekitar Tahrir Square. Sebab kebetulan ada Pameran Buku oleh American University In Cairo Press (AUC). AUC tu sebelah je dengan Mugammak Tahrir(tempat buat passport, visa dll) tempat dimana berlakunya himpunan besar-besaran rakyat Mesir bagi menjatuhkan Husni Mubarak. Perjalanan hampir sejam daripada hostel student Malaysia di Hayyu 10. Bagi sapa-sapa yang nak ke sana. Pengangkutan awam banyak dan untuk ke sana sangat mudah.




Naik tremco/bas ke Ramses dengan tambang LE1.50, kemudian ambil Metro(train bawah tanah) dengan tambang LE1.00. Pastikan laluan anda mengarah ke Giza. Kemudian turun di stesen Anuar Sadat. Jalan paling cepat dan dekat untuk sampai ke Tahrir/AUC ni. Lepas turun tu carilah exit ke American Universiti. Memang exit tu betul-betul tepi pintu pagar AUC ni. So, takyah nak pening-pening cari kat mana AUC. TTBF yang berlangsung selama 4 hari bermula semalam (31Mac2011) hingga 4Mac ini. Mula dibuka pada jam 10pagi - 6 petang. Masuk adalah percuma.

Sebelum masuk ke TTBF


Pesta buku ni bukan macam Pesta Buku Antarabangsa Kaherah/Maarad Kutub yang biasa tu. Sebab TTBF ni banyak pameran buku-buku bahasa inggeris. Macam novel, psycology, motivasi, sejarah dll. So, jangan excited la nak beli kitab-kitab tafsir ke, feqah dan lain-lain sebab memang takde or mungkin tak banyak kat sini.

Women are crazy! Men are stupid!! No.. i dont agree about the men.. haha..



Haha.. kebetulan tengah duk tengok2 ternampak buku ni. Keh3.. Spesel utk korang jgk..


Lagi buku-buku yang terdapat kat sana. Novel dan bacaan ilmiah.

Textbook. LE10 je.. Cepat beli!!

Terjumpe majalah bapak sedara angkat korang.. Muahaha.. Ada iras la..

Siap ada konsert lagi.. Adeh. Ramai pulak tu yg tgk duk joget tepuk2 tangan..

Pameran buku dibahagian dalam AUC

Gerai2 di sekitar AUC..

Azan maghrib je kitorang blah la. Sebab dia sampai pukul 6 je. Sampai sana pun dah lewat. Pukul 5 lebih. So, tak sempat nak berlenggang kangkung berkampung tengok buku kat sini. Sekadar survey dan beli beberapa buku je. Antaranya kalendar yang ada gambar-gambar revolusi dan buku peristiwa revolusi. Buku tu dalam bahasa arab. LE15 je. Kalendar Le20. Berbaloi gak la beli. Keluar je dari AUC ni terus cari kedai air buah(asir) untuk berbuka puasa dan solat maghrib. Sambil-sambil tu sempat la beli 2,3 helai t-shirt 25 Januari, button dan bendera kecik Mesir. Hehe..

Gembiranya rakyat Mesir dengan jatuhnya Husni Mubarak. Sehingga tarikh 25 Januari diabadikan disegenap pelusuk negara, didinding2, pada tiang lampu, dan pada baju ini. Deretan baju ini seolah2 mewakili setiap daerah yang ada di Mesir. Tanda kesatuan dan kegembiraan mereka dengan kejayaan ini.

Tengok!! Ada lagi muzaharat/demonstrasi kat Tahrir Square tadi. Gagaga.. Mungkin sebab esok jumaat n ada himpunan sejuta rakyat Mesir kot..

InsyaAllah, kalau ada rezeki nak pergi solat jumaat kat sana. Dengar kata harini ada muzaharat/demo Sejuta Rakyat Mesir. Hehe.. Leh pergi AUC lagi, sambil-sambil tengok orang berdemo. Haha..

4 komen mengomen :: The Tahrir Book Fair

  1. Salam alaik.

    Bestnya. Nak kena p ni!

    by the way, tahrir tu kiranya dah xde ke askar2 pe semua?

  2. Aah, da takde da askar2 tu. Sume da balik rumah. Tapi hari ni ada himpunan sejuta rakyat Mesit yg nak revolusi ini diteruskan. Kalau boleh nak seluruh sistem mesir ni diubah.

  3. Hehehe. Memang terbaik.

  4. Tenkiu seimura..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers