KISAH IRHAM & UMAT ISLAM


1. Ihya' Ramadhan dan Sambutan Hari Kemerdekaan 2011, (IRHAM '11) anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir. (PMRAM) pagi tadi selamat melabuhkan tirainya dengan qiyamulail, solat subuh berjemaah dan tazkirah subuh.

2. Sekejap masa berlalu. Sambutan tahun lepas pun masih segar dalam ingatan, rasa baru semalam berlalu. Rupanya setahun sudah Ramadhan lepas meninggalkan aku. Akhir zaman, masa kian pantas berlalu. Keberkatan waktu sudah diangkat dan dicabut oleh Allah swt.

3. Malam tadi sebelum berakhir perasmian dan selepas ucapan perasmian penutup oleh TYT Duta Besar Malaysia ke Kaherah, Prof Dato' Dr Fakhruddin Abd Mokti. Bendera gergasi Malaysia diturunkan memenuhi segenap ruang bangunan Asrama Darul Ehsan. Tanda gimik perasmian penutup Sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-54. Anak-anak Malaysia disini setiap tahun, sentiasa menyambut lebih awal hari kemerdekaan tanda cintakan tanah air Malaysia yang tercinta.


Jalur Gemilang yang megah berkibar dibumi Mesir.


4. Kuliah/tazkirah subuh tadi, penyampai (Ust Mohd Faizzuddin Ghazali) cuba membawa pendengar untuk mengambil berat permasalahan umat Islam diseluruh dunia. Kita selaku anak muda mahasiswa, perlu kedepan menjuarai isu. Seperti mana kalam yang dilontarkan daripada seorang tokoh, tidak pasti tokoh itu siapa. Mafhumnya, "Jika kita mahu menguasai dunia, kita perlu menguasai Jerusalem/Palestin"

5. Hakikat sekarang begitulah, yahudi/zionis menguasai bumi umat Islam di Palestin. Teringat zaman kehebatan Solahuddin Al-Ayyubi. Beliau berjaya menawan kota Palestin, terbukti beliau berjaya menguasai dunia.

6. Namun, hari ini, terlalu sedikit daripada kita yang menguasai dan mengambil berat isu umat Islam ini terutamanya di Palestin. Jadi, bagaimana kita mahu menguasai dunia?

7. Malam ini malam 27 Ramadhan, semakin hampir kita kepada penghujungnya dan kita berada pada malam-malam yang ganjil. Ayuh perbanyakkan amal ibadah kita, moga kita bertemu dengan malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Malam lailatul qadar.

8. Berbaki Ramadhan ni, terasa jugak nak menghantar gambar untuk salam perantau. buat tatapan kenalan di Malaysia. Moga2 sempat untuk diterbitkan dalam masa terdekat. ameen


Solat jemaah yang sentiasa menjadi keutamaan.

Juadah berbuka puasa.

Sempat bergambar bersama Abg Nizal yang turut serta dalam rombongan MAPIM+RADIG di IHRAM '11 baru-baru ini.

Rombongan MAPIM sempena Ramadhan di Gaza (RADIG) Kali ke-2.

0 komen mengomen :: KISAH IRHAM & UMAT ISLAM

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers