Tanah Melayu Tak Pernah Dijajah.

1. Memang benar Tanah Melayu tidak pernah dijajah. Meskipun Portugis menjatuhkan kerajaan Melayu Melaka 1511, kesultanan Melayu terus berkembang di negeri-negeri lain.

2. Sejak 1511, orang Melayu terus menjadi tuan di Tanah Melayu hinggalah sekarang. Hinggalah kemuncaknya timbul slogan `Ketuanan Melayu'.

3. Apapun, Portugis, Belanda, Jepun dan British telah menjadikan sebahagian pemimpin Melayu sebagai barua mereka.

4. Lalu barua-barua inilah yang menindas Melayu bawahan sebagai hamba sahaya.

5. Hidup Melayu!

6. Rakyat seluruh alam Melayu beruntung kerana selama ini kita menjadi tanah yang dinaungi atau dilindungi kuasa Inggeris.

7. Melayu miskin, papa di tanah sendiri - naungan yang cukup sempurna. Kerana kita tidak sesekali menyebut Inggeris sebagai penjajah.

8. Tapi Inggeris sebagai pelindung.

9. Makin panjang lagi khurafat Melayu.

2 komen mengomen :: Tanah Melayu Tak Pernah Dijajah.

  1. hehe.. i thought .. apa yg i faham.. bila malaysia tidak pernah di jajah .. kerana malaysia ditubuhkan selepas kemerdekaan.. yang bermaksud segala porak peranda dan perjuangan sebelum-sebelum ibi atas nama "tanah melayu " .. hehe.. like your entry.. :) hehe..

  2. Hehe.. Aah kan, Malaysia mana pernah dijajah. Tanah Melayu je.. haha.. interesting..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers