Berteleku di Masjid Al-Azhar


Alhamdulillah, selesai jugak imtihan fasa pertama tahun 2011/12. Fuh... Cukup tegang last paper tadi. Tauhid. Asas aqidah seorang yang mengaku dirinya beriman kepada Allah SWT. Bukan sebab tak baca, tapi banyak soalan yang tak dijangka masuk. Alhamdulillah, sebab baca 2,3 kali boleh jugak jawab.

Dah, taknak cerita sangat pasal imtihan. Tawakkal je lepas dah usaha. Lepas habis periksa tadi, terus ke Masjid Al-Azhar untuk solat asar. Lepastu taktau nak kemana, nak balik, rasa stress jawab periksa tak hilang lagi. Nasib baik la dah bajet, bawak kamera sekali. Boleh shoot sekitar Masjid Al-Azhar atau kawasan sekitar tu. Layan je lah sikit gambar ni. Yang penting mohon doa sahabat-sahabat semua untuk kejayaan kami semua di sini.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/398016_363222390371386_100000508851984_1424571_1189847860_n.jpg

Salah satu kubah di Masjid Al-Azhar. Kebiasaannya kubah di masjid-masjid lama di Mesir ada namanya yang tersendiri. Tapi yang ni tak tau nama apa.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/393838_363192700374355_100000508851984_1424539_668432017_n.jpg

Universiti Al-Azhar. Terletak sebelah je dengan Masjid Al-Azhar. Universiti Islam tertua didunia.

Jadi, bila habis je imtihan ni. Tak lama lagi mulalah rancak kelas-kelas pengajian, talaqqi, program dan aktiviti anak-anak negeri di Mesir. InsyaAllah, setelah puluhan tahun Masjid Al-Azhar tidak bergema dengan suara anak Melayu, bulan Februari 2012 ini bakal menyaksikan sekali lagi, anak Melayu diberi pengiktirafan oleh Masyaikh Al-Azhar untuk mengajar di dalam Masjid Al-Azhar atas permintaan Syeikh sendiri. Alfu mabruk kepada dua anak Melayu Islam Malaysia. Ustaz Hairul Nizam Mat Hussain dan Ustaz Mohd Nazrul Abd Nasir yang akan memulakan langkah awal, mengajar Usul Fiqh Dan Tauhid. Dan telah pun diberi keizinan dan diijazahkan oleh Masyaikh Al-Azhar.

Dulu didalam Masjid Al-Azhar, Syeikh Idris Al-Marbawi dan Tok Kenali (kalau tidak silap) pernah mengajar disini. Allahuakbar.. Satu bukti buat mereka yang sering menghujum anak-anak Malaysia di Mesir.

5 komen mengomen :: Berteleku di Masjid Al-Azhar

  1. Alhamdulillah ..best nya ! kat sana maybe orang berebut-rebut nak talaqqi ke apa ke tapi kat sini .... pelajar2 siap ponteng kelas ustaz Arab lagii ... sedih2 ...

  2. Alhamdulillah, lepasni Pelajar Malaysia yang akan mengajar di Masjid Al-Azhar..

  3. gud luck pak cik amin.. ^^,

  4. dah selesai xam?alhamdulillah..semoga lulus semuanya..ameen ya rab.. ^^,


    p/s - teringinnya nk beriktikaf di masjid alazhar! :(

  5. Si Puteri Ali: Tq. InsyaAllah..

    Humaira': ameen ya Allah..

    InsyaAllah, suatu hari nanti dapat juga iktikaf disini. Tiada yang mustahil, mintak je dengan Allah.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers