Mesir Dilanda "Bersih"


Gambar yang saya ambil dihadapan Pejabat PMRAM di Masakin Uthman, Hayyu Sabiek.

Pagi tadi, selepas subuh. Kami dikejutkan dengan deruan angin yang cukup kuat menghempas daun tingkap sisi bilik, kalau baca surat khabar mesir pun, ini antara ribut pasir terburuk yang jarang berlaku. Dah macam berada dalam filem hollywood. Kalau baca dekat portal cuaca Mesir, kelajuan ribut kali ini mencecah 60km/j. Sampai beberapa bandar dan jalanraya lumpuh, antara Alexandria, Matrouh dan beberapa bandar utama di Mesir termasuklah Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah.


Suasana kekuningan, sunyi sepi. Ribut pasir perkara biasa di Mesir, tapi kali ini yang agak ganjil adalah warna jingga kekuningan. Situasi yang jarang berlaku sepanjang saya bermukim disini. Sempat saya rakam gambar diatas pagi tadi. Namun, ada hikmah yang saya tidak pernah tahu sebelum ini, bahawa debu pasir ini ada kebaikannya.

Sebelum ni, pasti ramai yang akan merungut dan mengomel sendirian kerana apabila ribut melanda, menyukarkan pergerakan dan kebanyakkan daripada pelajar disini tidak akan keluar rumah, baik untuk ke kuliah atau melaksanakan urusan seharian.

Di dalam kitab Muqaddimah karangan Ibnu Khaldun ada menyebut:

Ketika mana bumi ini mengalami sebarang pertukaran musim maka akan zahirnya penyakit dan kuman yang mana bila kita abaikan, ia mampu memusnahkan persekitaran dan dengan sebab itulah Allah mengutuskan debu.

Sejurus dengan itu, debu dan habuk inilah yang akan membunuh kuman tersebut. Hal ini kerana, saiz debu halus ini yang berkadaran dengan saiz kuman tersebut yang mana sebahagiannya sangat kecil dan masuk ke dalam diri manusia melalui mata, hidung, perut, telinga dan kawasan sekitarnya.

Dan sebenarnya pada musim sejuk juga terjadinya beberapa penyakit/kuman yang menyerang tubuh badan manusia. Kuman tersebut tidak akan terbunuh melainkan hanya dengan debu tersebut.

Ada yang mengaitkan cuaca pada hari dengan pelbagai tafsiran. Apapun, setiap kejadian yang Allah tetapkan pasti ada hikmahnya yang tersendiri. Tu tandanya Allah nak tunjukkan kekuasaannya, tiada yang mustahil bagi Allah. Indah kan hidup ni kalau kita melihat setiap yang berlaku dari kaca mata Islam. Subhanallah..

Ni antara gambar yang diambil oleh pelajar Malaysia di Hayyu Asyir.


Ni diambil oleh seorang pelajar perubatan berhadapan Kuliah Perubatan Universiti Al-Azhar, Hayyu Sadis. Kredit kepada Ahmad Zikrul.

5 komen mengomen :: Mesir Dilanda "Bersih"

  1. owh.. MAsya Allah =)

  2. fenomena kuning sudah mula melanda..all is bi'iznillah....

  3. dia macam kabus ke??

  4. It's appropriate time to make some plans for the future and it's
    time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest
    you some interesting things or advice. Perhaps you can write next
    articles referring to this article. I wish to read even more things about it!



    my homepage ... http://www.dailymotion.com/video/xzjjwo_candy-crush-saga-cheats-hack-Working

  5. fantastic issues altogether, you simply gained a new reader.
    What could you suggest in regards to your put up that you
    made a few days in the past? Any certain?



    my web-site; Psn Code Generator

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers