Jumaat untuk keluarga

1. Hari jumaat sinonim dengan penghulu segala hari. Diantara hari-hari yang mulia bagi umat Islam. Hari umat Islam berkumpul di Masjid-masjid untuk mendengar khutbah dan solat Jumaat.

Masjid Nabawi, dimana terletaknya jasad yang paling mulia iaitu Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.

2. Hari dimana umat Islam digalakkan untuk memperbanyakkan selawat keatas Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam. Allahumma solli ala Muhammad. Kata Allah di dalam Al-Quran "Sesungguhnya Allah dan para malaikat senantiasa bersalawat keatas nabi, maka selawat dan salamlah kamu keatasnya."

3. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam berkata "Barangsiapa yang berselawat keatasku dengan satu selawat, nescaya Allah akan balas berselawat keatasnya dengan sepuluh kali selawat (rahmat dan keampunan)."

Qasidah atau selawat yang disusun memuji Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.

4. Bagi mahasiswa-mahasiswi Malaysia di Mesir, adalah hari cuti dan hari untuk ber-usrah (keluarga) dan bermuzakarah (perbincangan). Dimana ia menjadi satu kewajipan, untuk mencontohi Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam seperti yang dilakukan di Rumah Arqam bin Abi Al-Arqam suatu ketika dahulu.

5. Pentingnya usrah kerana ia adalah wasilah untuk mengikat kembali tali ukhuwah, menanam fikrah(pemikiran) Islam, bermuhasabah dan menambah ilmu dan thaqafah.

6. Namun, disana ramai juga yang silap. Usrah cukup sekadar bulatan, buka majlis dan membaca Al-Quran. Ia sebenarnya lebih luas daripada itu dan pelbagai cara boleh dilakukan. Jangan sempitkan ia dengan pengamalan terdahulu.

7. Yang ada sekarang ini tidak salah, tetapi perlu dipelbagaikan sesuai dengan keadaan semasa.

8. Apa yang penting tujuan dan matlamat usrah atau keluarga tersebut tercapai. Iaitu menambah iman, meribat ukhuwwah, menjernih fikrah dan menambah thaqafah. Bagaimana caranya? Anda tentukan sendiri.

9. Apa yang pasti, hari jumaat adalah hari untuk bersama keluarga. Baik keluarga hakiki atau usrah amali. :)



10. Keluarga asas kehidupan, sumber kekuatan. Begitu jugalah usrah, tempat kita menyemai dan menyuburkan kasih dan iman. 

11. Usrah, tunjang tarebiyah, tanpa tarbiyah pasti rebah,

1 komen mengomen :: Jumaat untuk keluarga

  1. usrah di sini dh sampai ke penghujungnya. rindu.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers