Kisah Handset Hilang dan driver yang amanah

Panjang kisah hilang handset kemudian dipulangkan balik ni. Diringkaskan cerita, ketika naik teksi baru ni, handset yang dibawa tercicir. Mungkin kepenatan dan kebetulan membawa banyak barang selepas bermesyuarat hampir 7-8 jam membuatkan fokus entah kemana, hingga handset kecil itupun boleh terlepas pandang.


Sampai sahaja di rumah, terus berehat dan tak terfikir nak buat perkara lain kecuali tidur. Tak lama lepas tu, teringin nak menghubungi seseorang. Tetapi handset yang dicari tak jumpa juga setelah puas dicari. Sah, tertinggal dalam teksi. 

Sayang, tapi redha sebab handset tu pemberian daripada ibu. Walaupun tidaklah mahal mana, namun nilai pemberian (sentimental value) tu yang menjadikan ia tidak ternilai. Aku pun post la dekat facebook, maklumkan bahawa  tidak dapat dihubungi buat sementara waktu. Dalam masa yang sama aku terus berusaha untuk menghubungi nombor aku. Panggilan masuk tapi takde siapa yang angkat. 

Alhamdulillah, jam 3 pagi ada seorang sahabat daripada Kedah call sahabat maklumkan ada arab call dia tengah mencari tuan handset yang tercicir. Alhamdulillah, setelah menghubungi semula no aku. Kami bersetuju untuk jumpa di Masjid Nur yang terletak di Abbasiah selepas solat jumaat esok.

Bersama dengan Waleed, pemandu teksi yang baik hati.

Memang makruf atau terkenal, perangai arab ni susah kalau sesuatu pekerjaan tidak dibayar upah atau mendapat habuan. Namun beliau bersungguh menolak apabila aku menghulurkan sejumlah wang bernilai hampir LE100. Allahuakbar, aku malu sendiri dan rasa bersalah, sebab beliau menghantar kami sampai di depan rumah tanpa menggunakan meter. 

Moga Allah membalas jasamu dan menunaikan segala hajat beliau. ameen.

1 komen mengomen :: Kisah Handset Hilang dan driver yang amanah

  1. alhamdulillah, sama macam kisah saya, duduk dkt masjid...tapi terlupa pasal handset, rupa2 ada pencuri dah curi, org sibuk cari sape pemiliknya, saya tak sedar pun hp hilang, tiba2 je ada orang pulangkan hp.lupa jap hal dunia dekat masjid, jadi dapat balik dunia..

    tapi kali kedua ni hilang juga, tapi dah tak dapat balik, cause pemiliknya kejar dunia, jadi Allah buatkan dunia tinggalkan pemilik hp, supaya saya sedar..huhu

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers