365 Days Project

InsyaAllah, tahun baru 2013 ini, saya cuba untuk memulakan projek fotografi setiap hari sepanjang tahun iaitu 365 hari. Moga-moga Allah permudahkannya. Sekadar untuk merakam detik-detik berharga dan penuh nilai yang hanya akan berlaku mungkin sekali seumur hidup dan sepanjang tahun. Maka, saya mulakan dengan gambar untuk Syria. Kerana harapan saya tahun ini untuk melihat Syria berjaya dibebaskan dan kemenangan ini pasti akan membawa kemenangan dan pembebasan bumi Palestin. Insya-Allah.


Gambar ini dirakam ketika selepas solat jumaat terakhir pada tahun 2012 di Masjid Al-Azhar As-Syarif, khutbah jumaat pula disampaikan oleh Prof. Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi. Ini adalah kali kedua Syeikh Yusuf menyampaikan khutbah di Masjid Al-Azhar sepanjang hidup beliau. Setelah sekian lama hidup dalam buangan dan tidak dibenarkan untuk solat dan berkhutbah disini, akhirnya selepas kejatuhan regim Husni Mubarak, beliau dapat kembali ke Mesir dan yang paling mengembirakan beliau adalah dapat solat dan berkhutbah di Masjid Al-Azhar. Tempat dimana beliau belajar dan mendalami ilmu agama. 

Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi kini berusia 87, bermakna tahun 2013 adalah tahun yang ke 88 buat beliau. Dalam setiap khutbahnya sepanjang saya mendengar. Beliau pasti akan menyebut bahawa kuasa pemerintahan manusia tidak kekal. Allah pasti akan menghinakan sesiapa yang Allah kehendaki dan memuliakan siapa yang Allah kehendaki. Begitulah yang berlaku kepada Ben Ali di Tunisia, Muammar Ghadafi di Libya, Husni Mubarak di Mesir dan Insya-Allah, tahun 2013 ini tahun kejatuhan Basyar Al-Assad di Syria.

Bendera ini saya pinjam daripada seseorang, mungkin rakyat Syria. Ketika saya memegang bendera ini, tiba-tiba pemuda tersebut mengisyaratkan kepada saya untuk berhenti seketika. Apa yang saya sangka silap, rupanya beliau ingin memperbetulkan kedudukan bendera tersebut. Warna hijau diatas dan hitam dibawah. Allahuakbar..  Kita yang tak tahu mungkin nampak biasa, tapi bagi mereka, itulah identiti dan negara yang merek cinta. 

0 komen mengomen :: 365 Days Project

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers