Cabaran di bumi Al-Azhar

Realiti tidak seindah imaginasi dan kehendak hati. Apa yang kita rancang akhirnya tetap jua Allah yang menentukan. Saya masih lagi penuntut di Universiti Al-Azhar As-Syarif yang penuh misteri dan keajaiban, hari-hari yang dilalui penuh dengan suka dan duka, Al-Azhar dan bumi Mesir banyak mengajar erti sabar dan berdikari, erti usaha dan tawakkal, erti hidup pada berkongsi.

Suatu ketika dahulu saya antara mereka yang memandang sinis kepada mereka yang menuntut di Al-Azhar kerana ada diantara mereka yang bertahun-tahun, tetapi masih belum mampu untuk menghabiskan pengajian dalam waktu yang singkat, iaitu kebiasaan adalah 4 tahun. Namun, bila kaki ini nyata berpijak di bumi yang dikata dan dipandang sinis itu. Baru saya sedar realiti dan kepayahan serta cabaran belajar dibumi sumpahan ini.

Adat orang berusaha akan berjaya, namun teori dan adat itu tidak boleh diguna seratus peratus disini. Kerana sudah ramai yang merasai dan peritnya hakikat kegagalan walau telah berusaha sehabis daya. Yang gagal kerana malas itu memang patut dipersalahkan, tetapi jangan menghujum mereka yang gagal. Kerana rata-rata akan mengata gagal sebab malas dan tidak ke kuliah, hakikatnya qualiti yang Al-Azhar tetapkan terlalu tinggi. 

Ditempat lain atau di universiti lain, mereka menggunakan sistem repeat paper, atau ulangan untuk menduduki peperiksaan semula bagi subjek yang gagal. Di Jordan, sistemnya hampir sama dengan di Malaysia iaitu menggunakan jam kredit dan kita boleh pilih subjek mana yang kita ingin ambil untuk setiap semester.  Saya difahamkan jika dia UIAM, pelajar boleh repeat sampai lulus subjek yang gagal, dengan syarat pointer tidak kurang daripada yang ditetapkan. Tetapi di Al-Azhar, setiap semester tidak ada pilihan, kamu mesti ambil setiap subek yang telah ditetapkan untuk setiap semester. Jika 12 subjek, maka 12 itulah yang perlu diambil, jika 16, itulah subjeknya, dan keputusan mestilah tidak gagal lebih daripada 2 subjek, jika minima 3 subjek daripada keseluruhan (minima biasanya 12 subjek) kamu gagal, 3 subjek itulah yang kamu akan ulang setahun akan datang. tidak ada repeat paper, yang ada hanya repeat year.

Walaupun kadangkala terasa peritnya, namun di akhirnya akan manis dan hebatnya tarbiyyah di bumi Al-Azhar. Saya tahun pertama telah rasai pengalaman itu, hanya 3 paper setahun. Satu subjek untuk semester pertama, dan baki dua lagi subjek untuk semester kedua. Menarik kan?

Belum lagi dengan cabaran-cabaran lain seperti kerenah birokrasi, bahasa, cuaca dan persekitaran disini. Namun, itulah nilai yang perlu dibayar untuk segudang ilmu yang ingin kita selama.

Apa yang dapat disimpulkan, bumi Mesir tidak akan pernah sama dan tidak akan ada di tempat lain. Baik dari segi sistemnya, suasana dan cabarannya. Hanya mereka yang pernah berada disini layak untuk berbicara tentangnya.



Ini bangunan kuliah Syariah & Undang-undang Universiti Al-Azhar, Kaherah. Disni jugalah ditempatkan kuliah-utama lain seperti Kuliah Usuluddin dan Bahasa Arab. Kedudukannya bersebelahan dengan Masjid Al-Azhar, menjadikannya pusat pendidikan antara yang tertua di dunia. 


1 komen mengomen :: Cabaran di bumi Al-Azhar

  1. Anak saudara saya akan melanjutkan pengajiannya di Universiti Al Azhar dlm jurusan Syariah dan undang-undang pd bulan September ni.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers