Keputusan Rasmi Pilihanraya Kecil Galas, Batu Sapi


Dikemaskinikn sentiasa. Sila refresh setiap 10 minit

Keputusan Pilihanraya kecil Galas Dan Batu Sapi

Timbalan pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata pihaknya menjangkakan keputusan rasmi pilihan raya kecil DUN Galas akan diumumkan sebelum jam 8 malam ini.

Bercakap dalam sidang media di Dewan Sivik Gua Musang hari ini, beliau turut menjangkakan peratusan sebenar keluar mengundi sehingga 82 peratus.

Katanya, jangkaan itu berdasarkan peratusan yang diterima setakat ini sehingga 78 peratus tanpa jumlah daripada empat peti undi Orang Asli.


GALAS:

Allah dah tunjukkan mengenai kekalahan PAS/PR melalui ayat-ayat manzurahNya:

1) Eletrik Terputus Di Parlimen, Petanda "Kegelapan"
2) Isu Helikopter: Seperti Ada Perancangan Untuk BN Menang Majoriti Besar Di Galas
3) Ada coklat berulat
4) Tiang Gol Padang Pilihanraya Juga Akan Patah (updated)
5) Pejabat PAS Terbakar

Mengenai no.4, tiang gol patah, yang GB tafsirkan beberapa penipuan di dalam pilihanraya akibat SPR yang mengubah posisi tiang gol seperti penggunaan helikopter, menyerang wang zakat dan wang tambang PAS tapi membiarkan habuan RM250 yang diedarkan BN, sehingga tiang gol yang dialih-alihkan dan itu telah menyebabkan seorang pemantau pilihanraya(pegawai seranta) meninggal dunia selepas muntah darah hari ini. Dah pun GB ramalkan sebelum ini.


Hari ini "tiang gol" yang sentiasa di alih-alihkan oleh SPR pula untuk memberikan kemenangan kepada BN di dalam setiap kali padang pilihanraya akan patah juga dan ada yang terkorban disebabkannya!


Muhasabah Awwal:

Selain penipuan dan seumpamanya seperti yang GB telah nyatakan di dalam artikel-artikel di atas, dari sudut introspeksinya pula:

1) Pimpinan PAS tidak pro-aktif lagi semenjak masing-masing telah menang pilihanraya. Lebih banyak utamakan kuasa dan kekayaan diri. Malah ada yang memusuhi blogger. Tak pandang orang miskin dan orang marhain macam GB lagi. Ada yang dah takut untuk berdemo dan sebagainya.

2) Pemuda PAS sewaktu Ijtima Tarbawi menyisihkan golongan yang dituduhnya "erdogan". Hanya mengutamakan satu kelompok dalam parti. Atas pentas semasa perasmian cuma ternampak TG Hadi, Tuan Ibrahim, Abu Bakar Chik...

3) Muslimat dengan Briged Muslimat gagal. Gadis belasan tahun belum pandai untuk menerima seruan dari muslimat bertudung labuh. Puteri UMNO berjaya menyerang dan memikat gadis-gadis di Galas. Ini kenyataan.

4) Pemilihan PKR ada kesan. Selain dari PKR tidak membatalkan pemilihannya di musim kempen pilihanraya, Masyarakat Cina menolak kepimpinan Anwar dalam PR dan PKR. Pakatan kalah di Kampung Baru dengan majoriti 41 undi - yang merupakan kawasan majoriti pengundi Cina yang PR menang dengan majoriti lebih 200 undi dalam pilihan raya umum lalu. Menolak Anwar yang dilihat terlalu berpihak kepada Azmin yang bagi mereka Azmin adalah waris ketuanan Melayu di dalam PKR. Zaid, sebagai calon liberal dalam PKR dihentam oleh Anwar. Kekalahan Shamsul Bahrin (pengurus kempen Azmin) di Port Dickson adalah bukti. Undi yang tinggi diperolehi oleh Tian Chua dan Gobala sbg calon Naib Presiden juga mengesahkannya. GB dah ulas di sini.

5) PAS perlu perbanyakkan aktiviti peningkatan ilmu pengurusan, ekonomi dan sebagainya. Perlu berlapang dada dengan krtikan dari golongan ilmuan. Ini tidak, Prof Dr Abd Aziz Bari kritik pun dibelasahnya balik. Apalah mentaliti kita terlalu sempit. Jangan hadkan welstanchaung hanya kepada kelompok "kita-kita" sahaja.

6) Banyak lagi...
**********************************************

KEPUTUSAN RASMI
PAS : 4134 BN 5324.
Majoriti : 1190

KEPUTUSAN TIDAK RASMI:
PAS 3048, BN 3864. Majoriti 816

KEPUTUSAN TIDAK RASMI:
BN mendahului dengan majoriti 1,069 undi.
PAS ketinggalan dengan 4,108 undi, berbanding BN yang mendapat 5,177 undi

7.15pm Peluang BN untuk merampas kerusi DUN Galas semakin cerah. Ini berikutan BN menang semula undi pengundi Cina yang menyokong pembangkang dalam pilihan raya umum lalu.

Pakatan kalah di Kampung Baru dengan majoriti 41 undi - yang merupakan kawasan majoriti pengundi Cina yang mereka menang dengan majoriti lebih 200 undi dalam pilihan raya umum lalu.

Pakatan pada mulanya mensasarkan untuk menang di Kampung Baru dengan majoriti besar bagi menampung kemungkinan tewas di Pulai.

Dua kawasan majoriti pengundi Cina itu, Pulai merupakan kubu kuat BN. Pakatan kalah 25 undi di Pulau dalam pilihan raya umum lalu.

7.05pm Keputusan tidak rasmi: BN mendapat 2,359 undi manakala PAS memperolehi 2,212 undi.

6.55pm Keputusan tidak rasmi: BN mendapat 1,250 undi manakala PAS memperolehi 1,258 undi.

6.45pm Keputusan tidak rasmi: BN mendapat 621 undi manakala PAS memperolehi 584 undi.

6.27pm BN mendahului di Galas dengan 114 undi di Kampung Batu Papan.


BATU SAPI

6.47pm

Linda Tsen (BN-PBS) - 5,051
Yong Teck Lee (SAPP) - 1018
Ansari Abdullah (PKR) -1,709
Undi rosak - 420

6.45pm:

Linda Tsen (BN-PBS) - 3,226
Yong Teck Lee (SAPP) - 814
Ansari Abdullah (PKR) -1,269
Undi rosak - 420

6.40pm:

Linda Tsen (BN-PBS) - 2614
Yong Teck Lee (SAPP) - 622
Ansari Abdullah (PKR) -931
Undi rosak - 410

6.34pm Keputusan tidak rasmi

Linda Tsen (BN-PBS) - 1496
Yong Teck Lee (SAPP) - 422
Ansari Abdullah (PKR) -752
Undi rosak - 394

6.30pm: Keputusan tidak rasmi (3 saluran)

Linda Tsen (BN-PBS) - 514
Yong Teck Lee (SAPP) - 156
Ansari Abdullah (PKR) - 208

6.25pm: Keputusan tidak rasmi (2 saluran)

Linda Tsen (BN-PBS) - 266
Yong Teck Lee (SAPP) - 94
Ansari Abdullah (PKR) - 177

5.28pm: Keputusan tidak rasmi

Tronglit (pusat pengundi majoriti Bumiputera Islam) yang berakhir jam 3 petang:

Saluran 1:
Linda Tsen - 153
Yong Teck Lee - 14
Ansari Abdullah - 4

1 komen mengomen :: Keputusan Rasmi Pilihanraya Kecil Galas, Batu Sapi

  1. terima kasih maklumat

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers