Surat Adik Fatima kepada Arsenal bantah Israel

1 komen mengomen


Satu berita yang agak sayu apabila dibaca. Diberitakan di dalam Eramuslim (22 Jun), seorang budak perempuan berumur 7 tahun, Fatima Zahrah telah menulis sepucuk surat kepada Kelab Bola Sepak Arsenal menyatakan kecamannya terhadap Zionis yang membunuh anak-anak Palestin.

Antara yang Fatima tulis di dalam surat tersebut

“Israel telah membunuh anak-anak Palestin yang bermain bola, kenapakah anda menyokong Israel?”

Fatima menyatakan bahawa dia adalah peminat setia Kelab Bola Sepak Arsenal, tetapi disebabkan sokongan Arsenal terhadap Israel, beliau memutuskan untuk tidak menyukai pasukan tersebut.

Di akhir surat, Fatima menulis “Arsenal The Best” tetapi tulis ini diconteng, kenapa agaknya ia menconteng kembali tulisannya tadi ??? Mungkinkah sebagai tanda kebenciannya terhadap tindakan zionis..

Arsenal mengikat kontrak dengan Israel dengan nilai 350 000 Pound Sterling, dan Israel dibenarkan untuk memasuki web rasmi Arsenal bagi mempromosikan Israel.

Hayatilah suara anak palestin ini.

Jangan hanya MeNGAJI tetapi MengKAJI

1 komen mengomen

Ketika saya menyampaikan ceramah tentang Quran dan Sains di UNIMAS pada bulan September 2006, yang di hadiri oleh ramai golongan yang bukan Islam, seorang pensyarah telah bangun dan mengatakan bahawa pada pengamatannya, selepas beliau mengkaji, al-Quran boleh diistilahkan sebagai The Final Testament ataupun kitab terakhir berbanding dengan kitab perjanjian lama iaitu The Old Testament dan kitab perjanjian baru iaitu TheNew Testament, yang gabungan kedua-duanya melahirkan Bible pada hari ini. Maka bagi beliau, jika bible merupakan himpunan Old Testament dan New Testament, maka al-Quran boleh kita namakan sebagai The Final Testament. Saya difahamkan bahawa pensyarah itu pada asalnya merupakan seorang non-Muslim kemudiannya telah memeluk islam dan menjadi seorang muslimah. Begitulah kehebatan islam dan al-Quran. Orang yang betul-betul ingin mencari kebenaran, dia akan menemui kebenaran yang mutlak dalam al-Quran.

http://images04.olx.com.my/ui/2/56/79/43614779_1.jpg

Di Malaysia dan malah dimana – mana sahaja andaikata kita hendak cemerlang, gemilang dan terbilang kita tidak akan mampu mencapainya tanpa al-Quran. Andaikata kita hendak membentuk satu golongan kelas pertama, maka al-Quranlah yang perlu kita jadikan sebagai landasan dan formula.


Mengapa saya berkata demikian. Kerana Allah swt dalam surah Al-Isra, ayat 9, Allah berfirman, “ Innahazal qur’an nayahdi lil lati hiya akwam. Sesungguhnya al-Quran ini membawa manusia kepada sesuatu yang aqwam”. Itulah jaminan Allah swt bahawa kitab ini yakni Quran mampu membawa kita kepada sesuatu yang aqwam. Kalimat aqwam perlu ditafsirkan. Apabila saya merujuk kepada kitab tafsir yang besar-besar seperti tafsir oleh Ibnu Katsir yang bernama Tafsirul Quranil Azim, juga kepada tafsir Al-Azhar oleh Hamka, Al Asas Fit Tafsir dalam bahasa Arab oleh Syed Hawa dan yang seumpamanya, saya mendapati maksud aqwam ialah "yang paling benar, paling adil dan yang paling tepat". Andaikata kita mencari acuan lain, sudah pasti ianya kurang benar, kurang adil dan kurang tepat kerana al-Quran saja yang paling benar, adil dan tepat. Itu maksud aqwam.

Justeru tuan-tuan & puan-puan yang saya muliakan. Kita di Malaysia ini baik sebab ada budaya atau aktiviti yang kita hidupkan secara berkala. Antaranya di musim ramadan kita banyak mengaji Quran ataupun kita bertadarus. Ini suatu yang baik, bagus, elok dan molek. Tapi ada satu kelemahan iaitu kita banyak mengaji tetapi tidak banyak mengkaji. Apabila kita tidak mengkaji kita tidak memahami. Apabila kita tidak memahami kita tidak menghayati. Apabila kita tidak menghayati hidup kita sentiasa terbabas dan sipi sebab kita tidak memahami. Itulah kerugian yang kita alami pada hari ini. Walaupun saya mengatakan tadi membaca itu sudah baik tetapi ia akan menjadi lebih baik andaikata kita cuba memahami Quran yang kita baca. Dalam erti kata yang lain hendaklah kita mengaji dan mengkaji. Jangan hanya mengaji.

Lantas kalau kita memahami Quran barulah kita merasai kehebatan Quran. Kehebatan ini telah mengubah arab jahiliah dahulu daripada era jahiliah kepada era kegemilangan Islam yang tidak ada tolok bandingannya. Al-Quran juga telah mengubah orang-orang terdahulu menjadi saintis sedangkan sebelumnya mereka mempercayai kepada khurafat dan tahyul. Al-Quran telah merangsang umat Islam menjadi tokoh-tokoh di bumi Andalus yang daripada ilmu yang dikeluarkan oleh tokoh-tokoh ini menyebabkan barat bertukar daripada era kegelapan ataupun Dark Ages kepada era kebangkitan dan keilmuan ataupun Renaissance. Kesan daripada Quran sejarah hebat itu berlaku. Begitulah agungnya Quran.

http://kfk.kompas.com/system/files/imagecache/sfk_preview_600x600/KFK_Sambil_Menunggu_Bunda_Mengaji.jpg

Mengapa kita yang mengaji Quran seringkali tidak berubah. Otak kita tidak berubah. Macam itu juga. Sikap kita tidak berubah. Macam itu juga. Itulah yang saya sebutkan tadi. Kita banyak mengaji tetapi tidak mengkaji. Lantas cara fikir kita, sikap kita, keputusan yang kita buat dan kadangkala nilai hidup kita tidak betul, tidak selari dengan kitab yang maha agung ini. Jangan hanya kita merasa bangga mengatakan hari ini hari nuzul quran. Saya rasa kalimat-kalimat itu kalimat yang baik, yang menampakkan kita berbangga dengan Quran alhamdulillah. Tetapi saya juga merasakan ianya tidak cukup. Kita perlu susuli dengan tindakan dan tindakan yang perlu kita lakukan ialah kita kena mengaji dan mengkaji. Selepas itu kita menghayati. Barulah selepas itu kita akan menjadi cemerlang, gemilang dan terbilang dan juga menjadi golongan kelas pertama insyaallah.

Semoga Allah mengizinkan al-Quran menyinari hidup kita bersama dan semoga Allah swt mengizinkan al-Quran menjadi pegangan dan cara hidup kita bersama menuju kecemerlangan dunia sampai ke akhirat.

petikan kuliah dr danial zainal abidin

Tolong Sebarkan Iklan Ini, Bermakna Anda Baik Hati.. Hehe

1 komen mengomen
Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum w.b.t.
Ini mungkin kali kedua saya memostingkan berkaitan Rehlah Ke Turki ini. Bukanlah atas saranan sesiapa, cuma hanya sekadar ingin membantu PMRAM mempromosikan lawatan ini yang mempunyai beberapa kekosongan untuk sahabat-sahabaiah menyertainya. Diaharap kepada geng-geng blogger untuk menyiarkannya diblog masing-masing. Jazakumullahu khairan jazak saya ucapkan atas kesudian menyiarkan iklan ini. Semoga Allah membalasnya dengan kebaikan. InsyaAlah.

Klik pada poster untuk paparan lebih jelas.

Cuti musim panas kembali lagi memanaskan bumi anbiya' Mesir. dan PMRAM sekali lagi tidak melepaskan peluang istirehat selepas musim peperiksaan ini dengan menganjurkan Rehlah Tabadul Thaqafi ke Turki 2010 kali ke-3. Selepas beberapa siri sebelum ini, maka ini adalah peluang terbaik untuk mereka yang ingin mengembara dan menjelajah dunia khususnya Benua Eropah.

Turki sememangnya terkenal dengan Masjid Biru, dan menjadi mercu tanda bagi negara Turki. Negara yang merupakan Pusat Pemerintahan Khilafah Uthmaniah suatu ketika dahulu sebelum dijatuhkan oleh Kamal At-Tartuk laknatullah. Bumi yang kaya dengan sejarah Islam dan tempat-tempat yang menarik untuk dikunjungi.

Pendaftaran yang sepatutnya ditutup pada 12 Jun 2010 masih dibuka kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai. Jom sama-sama jayakan Rehlah Tabadul Thaqafi Ke Turki 2010. Manfaatkan cuti anda dengan aktiviti yang bermanfaat selaras dengan Firman Allah s.w.t. yang menggalakkan umat Islam untuk mengembara keseluruh dunia bagi melihat keajaiban dan kesan peninggalan umat terdahulu.

Kepada sahabat-sahabat blogger. Diminta untuk menyebarkan iklan ini.
Satu Fikrah Satu Amal, Kita PMRAM.
Kemantapan Fikrah, Membina Syakhsiah.

Cerita Lawak Tapi Serius.. Haha..

1 komen mengomen

Kalau kita bersembang dengan orang sakit jiwa atau pun orang gila, dan kita ceritakan pada mereka bahawa Enjin Jet F-51 kepunyaan TUDM telah hilang dan yang mencurinya pula adalah pegawai yang berpangkat Sarjan, gua yakin orang gila ni pun akan gelakkan lu orang dan mengatakan apa punya lawak bodoh yang TUDM dan Kementerian Pertahanan cuba mainkan.


Takan lah Enjin Jet Pejuang yang bernilai ratusan atau jutaan Ringgit Malaysia boleh hilang dan orang gila ni akan ketawakan lagi sambil mengatakan... "apa lu ingat enjin tu macam kotak mancis ke... boleh rembat masuk poket dan terlepas dari pemeriksaan... dah tentulah ada orang2 yang berkepentingan yang terlibat sama". jadi untuk melepaskan diri... sumbatkanlah dua ekor kambing hitam... sama macam kes Altantuya."

Sekarang ni, dua ekor kambing hitam tu dah bersuara...tak tahan kena belasah dan beritanya di sini.

Gua lansung tak terkejut dengan permainan kotor orang2 atasan dan keparat korporat yang terlibat, ini semua tak mustahil terjadi dalam pemerintahan serba kotor puak2 umnoapco/bn yahudi laknatullah dan sememangnya ianya di adaptasi dari filem dan cerita Tamil,sebijik sama jalan ceritanya.

Di Malaysia ini, nak cari kambing hitam berlambak. Dari Jabatan Polis hingga ke peringkat Tentera dan Risikan, belasah hingga tiga suku nyawa.

Paksa orang mengaku bersalah, kemudian tutup kes. Bapak-bapak Jerung yang ngap sampai tak bersisa terlepas macam tu saja.

Bagi rakyat yang berakal, yang mengikuti kronologi kehilangan enjin jet pejuang F-51 ini, pasti menggeleng kepala dan ketawa terguling-guling dengan tahap kelakar kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri dan pihak yang bertanggung-jawab.

Semua kenyataan mereka bersifat memperbodohkan RAKYAT dan menutup kecuaian dan kelemahan mereka dalam memikul amanah RAKYAT.

Justeru itu, eloklah pihak peguam kambing hitam tersebut, membongkar semua kebobrokkan semua yang berselindung di sebalik gelaran dan pangkat besar mereka.

Heret mereka ke muka penggadilan, walaupun ianya akan berakhir seperti kisah Altantuya, VK Lingam, PKFZ, AP, Perwaja Steel dan banyak lagi.

Sekurangnya rakyat buka mata dan tahu betapa dashyatnya dan keji sebuah pemerintahan yang berusia 53 tahun dari gerombolan puak umnoapco/bn yahudi laknatullah.

Dan sudah tiba masanya buat RAKYAT menghumbankan Kerajaan yang serba kotor ini dalam PRU-13 nanti, masanya sudah hampir untuk mentalkinkan puak-puak zionis yahudi yang beraja di mata bersultan di hati untuk tembolok dan kroni2 mereka.

Rakyat Marhaen

Oh Imtihan

1 komen mengomen
Bismillahirrahmanirrahim,

Huhu.. Lama dah mengidam nak hupdate atas status amin menulis, harini [Jumaat] baru dapat peluang. Hm.. Alhamdulillah, sudah selesai semalam pereksa Aqidah @ bahasa Kedahnya Ilmu Tauhid. [aku dah start nak merepek cam kerepek dah ni] Walaupun soalan yang diberikan agak mudah, tapi Allah jua yang tahu apa yang aku jawab semalam. Harap-harap Doktor takde sakit jantung. amennn...

Cuaca 2,3 hari ni kat Mesir sejuk giler, sampai cair bair otak. Nak study pun punya la tensen. Aircond kat Musolla plak bocor. Macam-macam hal. Ada pegawai pun bukan buleh harap. Sibuk dengan Kelab UMNO dia jer.. Hish.. Sabo je lah. Walaupun beliau bukan pegawai aku, namun pegawai kepada sahabat-sahabat aku yang duk menghuni Darul Iman Student Hostel nih.. Huhu..

Ya Allah, kalau boleh pindah sungai Nil kat sebelah komplek Hayyu Asyir nih kan best. Balik kuliah @ kelas terjun je dalam sungai. Haha.. [Panas weh..] Malam pun macam siang kat Malaysia.

Masa imtihan dalam dewan semalam, panas punya pasal sampai 3 gelas air aku beli. 2 cawan syai arusah dan secawan habl [air yang 1st time aku nengok kat mesir dan 1st minum] tapi sedap jugak. Ammu tu siap dah kenal muka aku yang wajib beli air dia setiap kali imtihan. Semalam jer 3 kali dia datang kat aku. Tak panggil pun.. haha.

Mungkin mindset dia bahwa setiap kali imtihan, meja yang wajib dia pergi adalah meja yang paling hujung, kanan depan sekali mengadap dinding. Meja aku la tu.. Huhu..

Tinggal 1 jer lagi kertas pereksa yang belum aku jawab. Beliau adalah Qodoya yang ku rindu dan ku puja. Hehe.. Lepastu baru syafawi dan kemudian aku dimerdekakan buat sementara waktu sebelum imtihan tahun depan pulak menjelma. Itupun kalau berjaya naik tahun. Aminn... Harap-harapnya tak iadah [bukan iddah orang kena cerai mahupun orang yang kematian suami] tapi mengulang tahun. Huhu..

Apapun natijahnya nanti, aku redha. Waktu sudah berlalu kita serahkan kepada Allah seperti Firmannya didalam Al-Quran "Kepada Allah jualah kembali segala urusan."

Oraite, nak pergi main bola plak pasni. Al-maklumlah musim Piala Dunia.

Sultan Brunei Ceraikan Azrinaz Mazhar Hakim

1 komen mengomen

Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah semalam menceraikan isteri baginda, Pengiran Isteri Azrinaz Mazhar Hakim Mazhar dengan talak satu.

Pengumuman khas mengenai perceraian itu diumumkan oleh Pengiran Penggawa Laila Bentara Istiadat Diraja Dalam Istana, Pengiran Alaudin Pengiran Abu Bakar melalui web tv Radio Televisyen Brunei (RTB) di Brunei malam semalam.

Pengiran Alaudin turut mengumumkan kesemua pingat dan darjah kebesaran yang pernah dianugerahkan kepada bekas wartawan penyiaran TV3 itu ditarik balik serta-merta.

Pengumuman khas itu boleh diikuti di http://www.rtbnews.rtb.gov.bn/?c=newsDetail&news_id=10094.

Sultan Brunei menikahi Azrinaz pada 20 Ogos 2005 pada satu majlis tertutup di lokasi yang dirahsiakan. Beliau ketika itu berusia 26 tahun sementara baginda berusia 58 tahun.

Hasil perkahwinan tersebut pasangan diraja itu dikurniakan dua cahaya mata iaitu Putera Abdul Wakeel pada 1 Jun 2006 dan Puteri Ameerah Wardatul Bolkiah pada 28 Januari 2008.

- MSTAR

p/s : Masa pernikahan dulu semua terkejut, masa cerai pun mengejut jugak. Allahu khaliku kulla syai'. Jodoh, Maut ditangan Allah. Inna lillahi wainna ilaihi rajiun.

Namun, amat mengagumkan adalah cara berita ini disampaikan. Disertakan dalil dan nas syarak berkaitan dengan cerai terlebih dahulu sebelum berita disampaikan. Penuh berhikmah. Ini yang kita mahu siaran televisyen kita. Setiap berita adalah untuk memberi kefahaman kepada rakyat dan masyarakat tentang apa itu Islam.

Bukan hiburan sepanjang masa. Tilawah Al-Quran buat pukul 1 pagi. Rancangan agama selepas subuh yang kebiasaannya anak-anak muda masih tidur dibuai mimpi. dan sewaktunya dengannya. Muhasabah bersama.

Jom Ke Turki

0 komen mengomen
Klik pada poster untuk paparan lebih jelas.

Cuti musim panas kembali lagi memanaskan bumi anbiya' Mesir. dan PMRAM sekali lagi tidak melepaskan peluang istirehat selepas musim peperiksaan ini dengan menganjurkan Rehlah Tabadul Thaqafi ke Turki 2010 kali ke-3. Selepas beberapa siri sebelum ini, maka ini adalah peluang terbaik untuk mereka yang ingin mengembara dan menjelajah dunia khususnya Benua Eropah.

Turki sememangnya terkenal dengan Masjid Biru, dan menjadi mercu tanda bagi negara Turki. Negara yang merupakan Pusat Pemerintahan Khilafah Uthmaniah suatu ketika dahulu sebelum dijatuhkan oleh Kamal At-Tartuk laknatullah. Bumi yang kaya dengan sejarah Islam dan tempat-tempat yang menarik untuk dikunjungi.

Pendaftaran yang sepatutnya ditutup pada 12 Jun 2010 masih dibuka kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai. Jom sama-sama jayakan Rehlah Tabadul Thaqafi Ke Turki 2010. Manfaatkan cuti anda dengan aktiviti yang bermanfaat selaras dengan Firman Allah s.w.t. yang menggalakkan umat Islam untuk mengembara keseluruh dunia bagi melihat keajaiban dan kesan peninggalan umat terdahulu.

Kepada sahabat-sahabat blogger. Diminta untuk menyebarkan iklan ini.
Satu Fikrah Satu Amal, Kita PMRAM.
Kemantapan Fikrah, Membina Syakhsiah.

Dah Lama Tak "Menembak"

2 komen mengomen
Bismillahirrahmanirrahim,

Hmm.. Sejak musim imtihan ni, dah tak sentuh dah 'sniper'. Kesian dia, berhabuk dah macam kamera buruk. Terbarai jer atas meja. Bateri pun tak cas.. Ish3.. Rindu plak nak g 'shoot'.. Kalau dapat kamera mahal lagi la syok kan3? Teringin nak Nikon D90 (kamera semi-pro). Huhu.. Ada sape-sape nak sponsor? Silakan.. Yang murah sket pun takpe. D300 ke.

20090124-(18)
Nikon D90 – Kamera DSLR [Sila bagi hadiah kat saya kamera ini] Hehe..


Dan banyak-banyak foto, suka gambar masjid ni. Masjid Ar-Rahman Ar-Rahim. Kalau nak pergi ke Al-Azhar ikut 'kubri' [jambatan] akan lalu la kat masjid ni. Dan gambar ni diambil masa nak pergi imtihan fasa satu aritu. Dalam teksi.

Ni amik guna kamera compact Fujifilm je.

Kami jarang pergi ke kuliah naik teksi kecuali hari periksa, sebab menjimatkan masa dan tak mahu mengganggu kosentrasi nak exam nanti. Sebab naik bas kurang-kurang paling cepat 45 minit - sejam. Huhu.. Tu kalau dapat bas, campur dengan masa nak berjalan dari kompleks, lepastu tunggu bas yang entah tak boleh nak agak dia datang bila. Dengan panas dan bersesak-sesak atas bas. Nasib baik dapat la duduk, kalau tak sejam la berdiri dalam bas tu. Huhu..


Tambahan pulak bila fatrah imtihan ni, maka akan keluarkan semua pelajar baik ikhwah mahupun akhwat yang sebelum ni tak pernah nampak muka pun kat kuliah, tapi time periksa, fuh.. penuh. Sabar je.. Camtu la setiap hari kalau nak g kuliah.

Walaupun kuliah tak wajib, tapi sebagai seorang yang sedar akan tanggungjawab musafir ke bumi anbiya' ini kami terpaksa laluinya jugak. Tapi, ramai je yang futur.. Huhu.. Nak-nak kalau kelas petang. Dahla panas, tunggu punya tunggu.. akhirnya tak jadi pergi kuliah. Dan macam-macam la kes yang akan menyebabkan mereka-mereka ini futur.

Kesian adik nih, nak wat urusan pasport kat jawazat tapi tak lepas. Huhu..

Ha.. Ni lagi best.. masa pagi-pagi nak pergi wat urusan visa kat buuth. Sempat lagi shoot. Suka2..

My Self Part 6
Dan sifu dalam menembak ni adalah beliau. Ust Azhar Idrus. Hehe.. Website beliau Digitalmukmin.com

Biarkan Amal Mengikut Ilmu Bukan Nafsu

0 komen mengomen
"Kalau boleh kan, hari ni nak baca 2, 3 juzuk, eh khatam terus la al-Quran, nak Solat Dhuha, solat witir, baca buku-buku ilmiah dan zikir dan bla.. bla.. bla.."

Selalu kita bermonolog menginginkan hari-hari yang kita lalui penuh dengan ibadah. Namun bukan semudah seperti yang kita monologkan. Hakikatnya, sekejap sahaja ia mampu bertahan sekiranya kita tidak terus melaksanakan apa yang kita niatkan.

Kerana semua yang kita inginkan itu adalah nafsu, bukan berdasarkan ilmu. Kerana nafsu selalu menginginkan tetapi payah untuk melaksanakan. Berbeza dengan ilmu, kerana ilmu kita akan beramal semata-mata kerana Allah, setiap langkahan dan tarikan nafas, walaupun ia payah namun jika dengan ilmu kita tidak mudah ditewaskan.

Kerana sesungguhnya nafsu mudah dipengaruhi syaitan, sedangkan syaitan takut kepada mereka yang berilmu.

Aku petik kalam daripada Ust Syukri,

“ Ilmu itu untuk diamalkan”

Mudah benar kalam ini untuk diungkapkan oleh lidah yang tidak bertulang. Bila diterjemahkan kepada tindakan, ramai yang gagal untuk melakukannya. Syaitan dan nafsu antara yang menjadi penghalang.

Bila hati meniatkan untuk melakukan amalan kebaikan, perasaan malas dan jemu mula menguasai diri. Kadang-kadang, hidup hanya ditipu oleh api semangat yang mudah sangat untuk terpadam. Biasalah, syaitan sengaja memanaskan nafsu untuk sementara waktu sehingga manusia merasakan keinsafan telah lahir dari jiwanya. Padahal, semua itu adalah pakaian syaitan untuk mengelakkan manusia dari terbias dengan cahaya dan petunjuk Tuhan.

Allah Taala Maha Mengetahui akan hakikat hambaNya. Setiap amalan akan dinilai di sisiNya. Tiada guna ketaatan saat Allah Taala memurkainya. Tiada mudarat kemaksiatan apabila Allah Taala mengampuninya.

Jiwa yang sedang mencari keikhlasan dalam amalan. Suatu permata yang sukar untuk ditemui dalam lubuk hati ini.

“ Bertakwalah kepada Allah, nescaya Allah Taala mengajarmu…”

Begitulah bunyi ayat al-Quran yang sentiasa meniti di bibir para ulama’ murabbi. Sepanjang berada dalam kelas pengajian, apabila menyentuh bab yang berkaitan dengan ilmu, inilah ayat yang disebut-sebut oleh para masyayeikh. Teori yang dilemparkan ini cuba untuk dilumatkan dalam hati dan fikiran. Payah betul untuk jadikan teori ini satu amali. Kecuali bagi hamba yang dilimpahi dan dinaungi rahmat dari Ilahi.

Diri ini sangat merindui rahmat dariNya. Biarlah cahaya rahmat dari Allah Taala menjadi pemandu hidup di saat manusia diselubungi dengan jutaan perkara yang sangat meragukan. Keraguan yang sengaja ditimbulkan supaya manusia tersesat jalan. Kadang-kadang menuju utara, kadang-kadang ke selatan. Tidak tahu manakah sebenarnya arah tujuan.

Hati ini sebenarnya sangat rindu untuk istiqamah dan ikhlas apabila melakukan sesuatu amalan. Mohon sungguh-sungguh supaya dijauhkan dari dimasukkan dalam golongan yang rugi lantaran terpedaya dengan amalan keburukan yang disangka kebaikan. Akhirnya, kerugian ini membawa kepada kecelakaan di akhirat yang kekal abadi, nauzubillah min zalik.

“ Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati-hati kami di atas keimanan dan ketaatan kepadamu. Wahai Tuhan, janganlah Engkau palingkan hati kami setelah mana Engkau kurniakan hidayah kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisiMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi Kurnia, amin….”

Koleksi Gambar Majlis Perasmian Serentak Dewan Pemuda, Ulama' & Muslimat PAS

0 komen mengomen

Koleksi Gambar Perasmian Dewan Pemuda, Ulama' dan Muslimat pada Muktamar PAS Ke-56

Sumber : Pemuda Gombak


Persediaan Pelajar Ke Mesir

5 komen mengomen
Salam aleik..

Atas kemalasan yang tersangat malas walaupun takdela malas sangat, lalu aku mengkopi pes kan entri ni daripada blog ust pamie..

apakah persamaan dan perbezaan antara serabut berserabut keserabutan penyerabutan diserabutkan menyerabutkan diserabuti akar serabut rambut berserabut berus sabut dan sabut kelapa?

persamaannya semua itu ditulis dalam bahasa melayu..

perbezaannya tak semua bende kat atas tu ade kat aku..

contohnya sabut kelapa takde kat aku sebab aku seniri pon dah lama tak nampak kelapa kat mesir nih..

tapi bilamana aku menulis bahawasanya tak semua bende tu ade kat aku.. ini bermakna ade sebahagian bende tu yang ade kat aku..

ahhh.. ape bende la main ayat2 camni.. aku tak paham.. cakap jelah terus terang.. aku serabuttt! banyaknyeee bende nak kene pikir.. hadehhh~

........................

sebenarnye ada permintaan daripada seseorang.. [tapi jangan pulak kate seseorang ni menyerabutkan aku ek.. tade2 dun wuri..] beliau memintak tolong aku untuk menyenaraikan beberapa persediaan untuk ke mesir.. ini pun setelah soalan ni didemand oleh adik2 junior beliau yang bakal menjejakkan kaki ke bumi anbiya.. bumi kinanah yang penuh barakah ni.. standard lah.. bagi mereka yang takde pengalaman lagi pegi ke obersea.. tentunya membuat persediaan untuk memikirkan barang apekah yang nak dibawak ke sane adalah sesuatu yang amat merunsing dan menyerabutkan.. tapi nak kabonye keserabutan aku kat atas tadi tu takde kene mengena pun dengan persediaan bebudak yang nak pegi mesir ni.. kami cuma berkongsi satu perasaan.. iaitu keserabutan!

perlu diingat bagi mereka yang ingin melanjutkan pelajaran ke mesir.. ada beberapa perkara yang perlu diambil perhatian.. kita akan melihat daripada beberapa sudut 90darjah celcius.. secara umumnya persediaan untuk ke mesir ini terbahagi kepada 3 bahagian

1. PERSEDIAAN ROHANI @ MENTAL
2. PERSEDIAAN JASMANI @ FIZIKAL
3. PERSEDIAAN MATERIAL @ BARANG2

kita akan cuba huraikan satu persatu oke.. agar semua dapat melakukan persediaan yang mantop dan berdedikasi serta berhemah tinggi sebelum kapal terobang kome semua fly high to the sky.. dont stop at the top touch the sky before you drop..

PERSEDIAAN ROHANI @ MENTAL

aku tau korang semua takde penyakit mental.. kalo tak mustahil pulak doktor bagi lepas korang punye medical check up pegi sambung lajo kat mesir kan.. tambah lagi yang nak sambung bidang medic.. lagi lah.. korang pegi sini nak jadi doktor nak balik sembuhkan orang yang mental.. tengok2 korang mental dulu.. hahaha..

perlu lah diambil perhatian bahawa sesungguhnya mesir bukanlah sebuah negara moden yang canggih seperti jepun.. korang akan berhadapan dengan situasi yang amat berbeza disini.. satu kehidupan yang jauh berbeza dengan kehidupan mewah dan senang lenang korang kat malaysia tercinta.. satu kehidupan yang korang tak dapat bayangkan macam ni rupanya kehidupan melainkan dengan merasa sendiri kehidupan tersebut.. makanya dengan ini aku sebagai orang yang dah agak penat hidup kat mesir ni menasihati supaya ngkorang mengcekalkan hati korang supaya ianya tak jadik manje dan lemah.. kuatkanlah semangat dan ikhlaskan niat korang datang sini semata2 untuk mengutip mutiara ilmu daripada ulama2 al-azhar supaya satu hari nanti korang akan dapat mencapai target membawa pulang segulung ijazah dan selaut ilmu yang korang berjaya korek daripada dada2 ulama2 di bumi anbiya ni.. janganlah dilihat kepada letihnya kehidupan disini kelak akan tetapi lihatlah pada agungnya nikmat peluang menuntut ilmu fi sabilillah yang Allah dah anugerahkan kepada kita melalui redha ibu bapa kita yang melepaskan kita ke sana.. pasakkan dalam hati akan matlamat ini nescaya kita tak akan bengkok dan tersasar sepanjang perjalanan kita di mesir kelak..

nawaitu:
pergi mesir nak cari redha Allah dan RasulNya
pergi mesir membawa harapan ibu bapa untuk melihat anak mereka berjaya
pergi mesir membawa harapan masyarakat untuk kembali mengislah kerosakan dan kefasadan yang berlaku dikalangan mereka
pergi mesir untuk belajar bukan untuk bekerja mahupun melancong
pergi mesir untuk ke kuliah bukan untuk jadi pendownload muvie dan pemarathon citer anime j-drama k-drama mahupun series
pergi mesir untuk spend masa bersama ulama bukan habiskan masa bersama tilam dan selimut

kawasan anjung ruwaq Al-Atrak dan Al-Mugharabah Masjid Al-Azhar, Kaherah

selain itu terdapat juga lagi persediaan rohani yang amat penting yang tidak boleh tidak kita jadikan prinsip bagi diri kita dan persediaan2 inilah yang kita perlu adakan dan didikkan kedalam hati sanubari kita.. iaitulah..

1. perlu bersabar dengan setiap dugaan yang bakal ditempuhi
2. tidak sekali-kali berputus asa daripada kegagalan yang diterima
3. redha dengan apa yang ditentukan oleh Allah
4. usaha dan keyakinan bukan semata2 penentu kejayaan dalam peperiksaan

kalau kita bersedia dengan memperkemas niat kita sejak sebelum kita pegi ke mesir lagi.. dan kita istiqamah atas niat yang kita kemaskan sejak dari mula lagi tu.. insyaAllah kita akan hidup dengan panduan dan jalan yang selamat dan tidak tersasar semasa sepanjang kita berada disana kelak.. biiznillah..

juga termasuk dalam persediaan rohani adalah persediaan daripada segi ilmu kita.. sebaiknya mulakanlah menyibukkan diri dengan menghafal Quran supaya mudah untuk menghadapi mukoror yang ditetapkan oleh pihak universiti.. Quran bawak banyak syafaat pada kita.. hafallah kalam Allah ini dengan tujuan untuk menjaganya.. bukan sekadar untuk sekadar lepas peperiksaan.. insyaAllah ia akan menjaga kita hingga menjadi teman kita didalam kubur membawa kepada mudahnya hisab kita diakhirat kelak..

juga persiapkanlah diri kita dengan ilmu2 asas yang penting seperi ilmu komunikasi bahasa arab tidak kita samada ammiyah atau fushah.. kalau di mesir.. ammiyah lebih2 lagi perlu kerana ianya amat penting untuk digunakan dalam muamalah kita seharian.. cari2lah kat tenet ataupun rujuklah pada ustaz2 lepasan mesir tentang uslub2 yang digunapakai dalam bahasa ammi supaya kita tahu sedikit sebanyak dan mudah untuk memahami apa orang arab sana cakap.. supaya kita taklah kene tipu ke.. ape ke kan.. dahla orang arab ni kalu cakap orang puteh pun bunyi sleng arab dia jugak.. jadi sape yang ada kemampuan belajo dulu bahse ammi sebelum pegi.. itu adalah terlebih baik dan ianya memberikan satu advantage buat anda.. takde la nak terkedek2 tergagap2 lagi nak blajo becakap macam budak tadika kat sane..

daripada segi ilmu2 Islam pulak.. sebaiknya sebelum pegi mesir kita dah melengkapkan diri kita dulu dengan semua ilmu2 asas dan ilmu2 alat seperti ilmu nahu sorof.. arudh.. mantiq.. usul fiqh.. mustolah hadith.. dan sebagainya daripada ilmu2 yang pelbagai.. supaya kita dapat masuk ke al-azhar dalam keadaan kita bersedia untuk menerima ilmu yang lebih tinggi yang dicurahkan oleh para masyayikh kita disana..

seperti yang dikatakan oleh para masyayikh kami.. sepatutnya pelajar yang mahu menyambung pelajarannya ke al-azhar.. sekurang2nya perlu mengkhatamkan kitab2 kecil sejak dari malaysia lagi.. contohnya kalau dalam nahu, Matan Ajrumiah dan Syarah Qatrunnada patutnya dah siap mereka hadam kerana masuk aje taun 1 mereka [pelajar lughah la nih] akan terus dihidangkan dengan santapan daripada Audhah Masalik Syarah Alfiah Ibn Malik.. kitab kedua tertinggi dalam ilmu nahu selepas Mughni Labib.. jadi.. jika kita tiada asas yang kukuh.. maka agak sukarlah untuk kita menguasai tahap ilmu yang lebih tinggi dengan mudah..

dalam fiqh pula contohnya.. jika kita dapat hadam dengan kitab kecil seperti Nailurraja Syarah Safinatunnaja dan Matan Abi Syuja' serta syarahnya seperti Fathul Qaribul Mujib pun sudah mencukupi untuk kita jadikan asas untuk mendalami peringkat yang lebih tinggi dalam fiqh disini seperti Hasyiah Baijuri dan jugak peringkat yang lebih tinggi daripada itu seperti Hasyiah Bujairumi Alal Khatib dan Majmuk Syarah Muhazzab..

itu sikit sebanyak contoh yang ade.. ala kulli hal yang penting kita perlu bersedia dengan ilmu2 asas sebagai pengukuh dan pemudah urusan kita sepanjang pembelajaran kita semasa di mesir..

Masjid Saidina Hussain, Kaherah

PERSEDIAAN JASMANI @ FIZIKAL
___________________________

yang ni tak payah aku elaborate panjang2 rasanya.. korang pun tau kesihatan tu merupakan satu nikmat yang besor yang Allah bagi pada kita.. kalau takde kesihatan semua bende kita nak buat tak jadik.. kalau tak sehat.. letak chicken chop depan mate pun tak rasa selere mane nak makan.. begitu jugaklah dengan belajar.. kalau kita tak bersedia dengan kesihatan jasmani.. ia akan menghalang kita dari merasa nikmatnya menuntut ilmu.. jika tiada kesihatan.. kita akan terhalang untuk berjalan jauh mencari para masyayikh untuk bertalaqqi.. kita akan terhalang untuk bangun malam dan murajaah pelajaran dan menghafal Quran.. kita akan terhalang untuk melakukan apa jua pun melainkan terbaring tanpa ada apa2 yang dilakukan.. nak baca buku pun takde mood kalau dah asik2 pegang buku je migrain.. bila tengok kulit kitab je terus dapat kanser.. [erkk.. ade ke manusia sakit gini ek?]

jadi.. pastikan kita mempunyai kesihatan yang memuaskan sebelum kita sampai ke mesir.. ini bagi memastikan kita jugak tak menyusahkan orang lain ketika keberadaan kita disana nanti.. memanglah kawan yang setia akan senantiasa bersama kita walau dalam senang walau dalam susah.. walau bagaimanapun kita perlu ingat.. kawan2 kita juga seorang pelajar.. setakat mana sangat mereka mampu nak jaga kita kalau2 kita 24jam asik nak menyusahkan mereka dengan penyakit kita.. jadi.. jika ada penyakit2 yang kita seniri rasa kita takkan mampu nak jaga diri kita.. rasanya tak perlulah nak berjauhan daripada keluarga di malaysia.. kerana kalau kita tetap berdegil untuk ke mesir kita hanya akan menambahsakitkan diri seniri dan lebih teruk lagi menyebabkan orang lain pula bersusah payah dan turut sakit dan bersusah payah sebab menjaga kita..

camne cara nak jaga kesihatan.. hok tu aku maleh jugak nak citer kat sini.. posting ni bukan nak citer pasal tips2 kesihatan.. nak tau hok tu pegi la hospital tanye kat doktor.. takpun search jelah kat tenet ke tanye petua orang tua2 ke.. wat senaman kucing ke.. rimau belang ke.. ikut sekati siku korang jelah aku tak masuk campo yang tu.. ngehehehe..

dhob yang diawet.. bukan dibuat awek..

PERSEDIAAN MATERIAL @ BARANG2
_____________________________

sebenornye 2 persediaan kat ateh ni korang tak tanye pon kan.. yang ni je sebenornye yang korang nak tau.. barang2 ape nak hangkut.. tapi takpelah.. saje jer aku citer skali yang atas tu.. pakej.. heheh..

kebiasaannya pelajar baru datang ke mesir dalam keadaan musim panas yang hampir berakhir.. bulan ramadhan ataupun area2 lepas raya merupakan musim yang panas membahang mula menurun dan kesejukan sikit demi sikit mula terasa.. awal winter lah pendek katanya.. dalam area bulan 11 baru masuk winter.. jadi kebiasaannya persediaan barang2 untuk dibawa kemesir adalah berlegar disekitar persediaan untuk menghadapi musim sejuk.. yang mana musim ini tiada di malaysia.. barang2 musim panas no hal punye.. kita kat malaysia pun dah biasa sangat panas sepanjang tahun.. jadi yang banyak nak diambik ihtimam adalah barang2 musim sejuk..

untuk makluman musim sejuk di mesir tidaklah sama seperti musim2 sejuk yang kita nampak dalam felem2 omputih ataupun memane lah.. kerana musim sejuk di mesir tiada salji.. kalau korang datang mesir semata2 nak main salji.. maka janganlah diharapkan harapan itu kerana ianya tak berlaku.. namun jangan disangka musim sejuk yang tiada salji ini tidak menyejukkan.. bahkan terkadang ianya lebih menyejukkan dan mengilukan tulang daripada musim sejuk di negara yang salji turun.. ini kerana musim sejuk di mesir adalah sejuknya yang datang daripada angin yang bertiup.. angin bertiup kencang di negara mesir.. maka kesejukan akan bertambah mendadak dengan bertiupnya angin.. akan tetapi jika angin yang keluar daripada buntut sahabat anda yang bertiup kencang.. maka angin jenis itu tidaklah menambah kesejukan bahkan menaikkan lagi kepanasan suhu kebengangan anda.. tambah2 lagi yang bau petai ataupun bangkai.. itulah sebaik2 cara untuk memanaskan badan dimusim sejuk.. suh kawan kome kentut kat muka kome.. hahaha..

'Attabah.. 'Attabah..

Antara barang2 yang perlu diambil ihtimam:

1. sweater tebal

aku nasihatkan takpayah beli kat malaysia pon takpe.. kat sini biasanya abang2 akan bawak korang gi tempat bundle sweater yang murah2 dan lebih lawo2 dan tahan sejuk.. jadi.. tak payah lah kembungkan beg kargo korang dengan membeli sweter kat malaysia.. tinggal bawak duit jer.. bleh dapat sweter skitar harga LE70-LE150 [approx RM40-RM100] yang lawo2..

Bas.. pengangkutan utama rakyat mesir yang memang tak ramai mana..

2. baju fit

yang ni aku nasihatkan korang beli siap2 kat malaysia.. untuk dipakai kat dalam sweater.. tapi ada jugak kat sini jual cuma payah nak cari yang berkualiti.. eloknye beli la kat malaysia.. baju fit ni gunanya supaya badan kita tak masuk angin.. tahan sejuk..

3. stokin tebal

kat sini pon belambak jer jual stokin.. tapi banyaknye tak berapa bes dan tak kualiti.. jadi nak pueh hati.. bawakla stokin daripada malaysia..

Haram (Piramid) antara salah satu keajaiban dunia.. tak ajaib pon sebenarnya.. kuasa Allah kan.. takde yang mustahil pon..

4. suar jeans

kalau ngkorang pakailah.. kalau tak pakai takpe je.. cumenye nak kabo yang jeans malaysia better than jeans mesir.. ramai budak2 sini pakai jeans musim sejuk sebab tahan sejuk.. tapi musim panas pon ramai je pakai jeans.. almaklumlah.. jin banyak kan sini.. ala kulli hal tak kesahlah korang nak pakai suar apepun janji tutup aurat sudah.. suar slack cotton cam dockers ke ben davis ke ape ke tu takyah bawak banyak daripada malaysia pon takpe sebab bundle kat sini pon agak sempoi2 jugak.. cume kene pandai cari lah.. nak tau bundle best kat mane carilah aku.. tapi waktu korang cari aku tu aku dah ade kat malaysia dah la.. bundle sebelah umah aku pun ade.. blehla kalo nak pegi.. hahaha..

5. suar dalam + baju dalam

yang ni pon penting jugak nak bagitau.. bahawasanya buatan mesir memang tak berkualiti dan tak bes.. kalo untuk akhawat lebih2 lagi lah.. takut korang punye takde saiz jer.. taujelah kan badan arab camne.. jadi.. better bawak siap2 daripade melesia.. untuk keselesaan seniri jugak.. [part ni takleh elaborate panjang2 kang jadik novel..hahaha]

Syallalat Fayyum.. satu2nya air terjun di mesir yang terletak di tengah padang pasir

6. seterika

dulu ustaz aku pesan takpayah bawak seterika buat berat beg kargo je.. sini ade jual.. tapi setelah aku datang seniri aku mendapati bahawa aku terpaksa berkhilaf dengan pendapat ustaz aku tu.. kerana seterika kat sini kebanyakannye macey harey.. cepat beno jahanam + tak paneh mane.. jadi untuk kepuasan sniri juga.. better bawak la streka yang elok sikit daripade melesia.. yang besi berat sket tu.. [tapi tu pun kalo korang jenis yang sterika baju la.. kalau jenih macam aku ni malas bior duk pakai kedut2 jer.. tak payah susah2 bawak pon takpe.. ngeh3.. apepun Islam menggalakkan kekemasan.. jadilah seorang yang bersih dan kemas.. oke]

keretapi ayam.. satu2nya keretapi kat dunia [agaknya] yang boleh dikejar..

7. kitab2

seeloknya bawaklah kitab2 korang terutama kitab2 yang memang korang dah dhobit daripada dulu dan jugak kitab2 melayu kerana setelah keberadaan korang kat mesir percayalah bahawasanya korang akan rasa ingin merujuk kembali segala kitab2 yang korang tinggalkan kat melesia dan korang akan merasakan kerinduan untuk membace kitab berbahasa melayu.. termasuk jugak kamus2 arab-melayu yang kadang2 diperlukan walaupun kat sini belambak jual Maajim2 seperti Lisanul Arab.. Mukhtar Sihah.. Mu'jam Asasi.. Mu'jam Wasit.. Munjid.. dan len2.. saranan saye bawaklah Kamus Besar Arab Melayu terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka dan jugak Kamus At-Tullab karangan Ustaz Husain bin Unang yang kulit kitab kaler merah tu.. kalo Kamus Miftah sini pon ade juey.. kamus arab-melayu amat berguna sebagai rujukan sampingan disisi maajim2 bahasa arab yang ada.. terutama bagi mereka yang gemar menterjemah kitab.. yelah kan.. macam aku ni kadang2 terlupa perkataan2 bahasa melayu.. [nasib baik la aku reti lagi cakap melayu kan? kan?]



Suq Sayyarat.. pasar kereta di hayyu asyir.. tempat memborong kereta..

8. makanan + barang dapo

part ni je sebenornye yang paling penting.. part makan.. memandangkan korang akan duduk lame kat mesir.. jadi korang akan merasakan kesangapan terhadap makanan2 malaysia.. jadi.. seelok2nya korang penuhkanlah beg kargo korang tu sampai cukup 800kg dengan barang2 dapo.. tak rugi korang bawak banyak2 mende2 ni.. baju ke pakaian ke bleh bli sini banyak lawo2.. tapi barang makanan malaysia.. mintak mahap le.. kalo ade pon jual kat kaherah ni.. mahey nak mampos.. bayangkanlah kopok double decker yang singgit stengah kat melesia tu berharga LE6.50 kat sini.. semua itu gara2 sangap makanan malaysia.. [korang tau ke sangap tu ape?]

jadi disini aku akan statekan mende2 yang takde kat mesir.. korang bawaklah banyak mane pon korang nak hangkut.. lagi banyak lagi lama korang bleh makan..

kita mulakan dengan bende yang ade kat mesir yang takpayah bawak pon takpe.. beli kat kedai belambak2.. iaitulah bunge lawang, bunge cengkih, kulit kayu manis, halia, kiub ayam, kiub daging, kicap, santan kelapa kering dan.. ape lagi tah..

adapun bende2 yang takde kat mesir yang perlu korang pikul sebanyak mungkin adalah seperti berikut:


1. serbuk kari ayam
2. serbuk kari ikan
3. serbuk kurma
4. serbuk sup
5. pes/kiub tomyam
6. sup bunjut
7. ikan kering
8. ikan bilis
9. keropok keping/papedem
10. serunding
11. kerisik
12. lengkuas
13. bihun
14. suhun
15. nestom
16. kacang ijau
17. pulut itam
18. selasih
19. agar2
20. asam gelugor
21. asam jawa
22. asam masin
23. kurang hasam
24. belacan
25. pek santan serbuk
26. daun kari (keringkan)
27. daun limau purut (keringkan)
28. daun rambutan (basahkan)
29. tuan tanah kedaun
30. megi
31. dan lain2 yang korang mengidam nak makan nanti.

tu yang aku ingatlah.. kot2 sahabat2 kita dak2 mesir yang baca blog aku ni rasa ada tambahan lagi yang aku tak ingat nak buh.. tambahla dalam ruangan komen oke.. tolong adik2 kita yang nak datang ni..

makanan utama rakyat mesir.. tokmiah.. miah miah..

"aku mana reti masak.. maleh aku masak2 ni.. bek tak payah bawak semua ni.. pegi sana mesti ade orang masak kan.. aku duk goyang kaki je makan sudahlah.. dah ade yang pandai dan rajin masak.." ----> inilah pemikiran sesetengah daripada korang.. ataupun lebih tepat kita katakan daripada sesetengah pelajar mesir..

kalau korang rasa korang nak dibenci dan dimaki oleh seluruh housemate serumah korang samada didepan atau dibelakang korang.. dengan sukacitanya aku menjemput silalah berpemikiran sedemikian..

hidup di mesir bersama kawan2 memerlukan ukhwah yang sangat tinggi.. hormatilah mereka yang hidup bersama2 dengan kita.. belajar apa yang kita tak tahu dan jangan malu.. everybody start from zero rite? lantaklah orang nak kate 1st time masak mi jadi bubur ke.. nak masak rendang jadi nasik goreng ke.. nak masak kari jadi tomyam ke.. pedulikkan.. yang penting kita belajar.. belajar bukannya sekadar mengadap buku.. ada pelajaran yang kita tak dapat daripada buku tapi dapat daripada kehidupan.. daripada pengalaman.. jika tiada pengalaman tu.. nescaya hidup kita akan kekurangan.. tak lengkap.. serba tak kena.. jadi.. seeloknya.. bersedialah dari malaysia.. cuba2lah memasak nasik dengan kaedah sukatan air yang betul.. cuba2lah memasak lauk walau sekadar telo mata kerbau atau telor dadar.. sebagai permulaanlah.. kalau dah sampai 7 taun duk mesir pun tau goreng telo je jugak memang nak kene jentik lah telo tuh..

kalaulah korang tau apa yang ada pada GARGIL.. nescaya korang akan tanam ia walaupun dibawah katil..

Persediaan fail dan lain-lain:

1. Sila standby gambar berukuran pasport, ibu, ayah, salinan kad pengenalan mereka. (Kalau rajin fotostat je semua kad pengenalan adik beradik. haha)
2. Salinan kad pengenalan, pasport, dan kalau boleh semua sekali yang ada kaitan dengan urusan zakat, perdaftaran dan lain-lain. (Sijil perkhemahan pengakap kat sekolah tu takyah la bawak, sijil ketua pegawas pun tak perlu kat sini.)
3. Pastikan ada satu fail khusus.


kesimpulannye.. bawak jelah ape2 yang korang rasa nak bawak.. abeh2 pun korang yang kene bayo kat epot sebab overload bagasi.. hihihi.. kalo maleh sangat nak bawak semua.. korang bawak diri je sudah.. habeh cite.. heheh..

selamat datang ke ardil kinanah jumhuriah misral arabiah.. :)

Tenkiu Ust Pamiesz

Susahnya Menangis

0 komen mengomen
Sudahkah kita menangis hari ini? Atau sekurang-kurangnya minggu ini? Paling tidak pun bulan ini? Jika ada Alhamdulillah. Namun perlu dilihat kembali, apakah jenis tangisan itu?

Adakah kita menangis kerana rindu? putus cinta? Menangis kerana kehilangan harta benda? Menangis kerana kecewa atau menangis kerana kehilangan mereka yang kita cinta? Aduh.. Susahnya menangis..

http://www.esquire.com/cm/esquire/images/crying-baby-0509-s2-99576567.jpg

Alangkah bertuah seorang pelakon yang berjaya melakonkan wataknya menangis. Alangkah hebatnya seorang pengarah berjaya membuat ribuan penontonnya menangis. Namun, Apakah jenis tangisan yang ia timbulkan?

Sedarlah bahawa,

Dan orang-orang yang senantiasa meneteskan air mata takut kepada Allah Subhanahu wata’ala dinyatakan di dalam hadits,

عَيْنَانِ لاَ تَمُسُّهُمَا النَّارُ: عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللهِ وَعَيْنٌ بَاتَتْ تَحْرُسُ فِي سَبِيْلِ اللهِ

“Dua mata yang tidak akan disentuh oleh api Neraka: (pertama) mata yang menangis karena takut kepada Allah Subhanahu wata’ala, (kedua) mata yang bermalam dalam keadaan berjaga di jalan Allah Subhanahu wata’ala.” (HR. At-Tirmidzi no. 1639, dishahihkan Asy-Syaikh Al-Albani dalam Shahih At-Tirmidzi dan Al-Misykat no. 3829)

Maka, seharusnya kita muhasabah kembali, adakah tangisan yang kita leraikan itu memberi manfaat ataupun syafaat kepada kita setelah kita mati?

Mengapa kita begitu susah untuk menangis? Sudah pasti hati yang kotor dan gelap dengan dosa dan maksiat yang kita lakukan. Seperti seseorang yang duduk didalam sebuah bilik yang gelap, dia tidak mungkin dapat menerangkan bilik tersebut jika tidak berusaha untuk mencari sumber cahaya. Samaada menyalakan api ataupun menebuk diding bilik tersebut untuk memboleh cahaya menerobos masuk. Biarkan tidak terang, sekurang-kurangnya dia dapat melihat apakah yang ada didalam bilik tersebut.

Begitu juga hati kita, jika kita tidak berusaha untuk membuatkan ia mudah menangis, bagaimana ia mahu menangis. Hati yang mudah menangis adalah hati-hati yang dekat kepada Allah s.w.t. Sentiasa berusaha untuk mendekatkan diri kepada Allah dan menjauhi segala larangannya. Jika kita tidak berusaha untuk meneranginya, bagaimana ia akan bercahaya?


http://4.bp.blogspot.com/_KPvzSqqI6OA/Sdff4XGJdOI/AAAAAAAAAV4/3VMvxodTGA0/s320/take_my_broken_heart.jpg

Sesungguhnya Ilmu itu Cahaya Allah, dana Cahaya Allah tidak memberi petunjuk kepada mereka yang melakukan maksiat. Dan maksiat itu sudah pasti balasannya neraka andai sahaja kita tidak bertaubat.

Dan api Neraka itu, wahai hamba Allah !… Sebagaimana yang disifatkan di dalam firman-Nya,

لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَمِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ

“Bagi mereka lapisan-lapisan dari api di atas mereka dan di bawah mereka pun lapisan-lapisan (dari api). Demikianlah Allah Subhanahu wata’ala mempertakuti hamba-hamba-Nya dengan azab itu. Maka bertakwalah kepada-Ku hai hamba-hamba-Ku.” (Az Zumar: 16)


http://2.bp.blogspot.com/_R2j3wEPxqX0/SF9lUiPWFCI/AAAAAAAAAVg/jpHEH4dFLf4/s400/pd_hell_070706_ms.jpg

AminMalu Menulis

0 komen mengomen


http://www.nunosilva.ca/wp-content/gallery/portfolio/ashamed_icc_change_resize.jpg

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah, dah lepas 4 kertas peperiksaan. Al-Quran, Fiqh Muqoron, Fiqh Syafie dan harini Qaah Bahas [gabungan madah Usul Fiqh dan Fiqh Syafie] Maka, tinggal 3 kertas sahaja lagi. Iaitu, Usul Fiqh [Ahad ni 14/6] Tauhid [Khamis 17/6] dan yang terakhir sebelum berakhir dengan Imtihan Syafawi ialah Qodoya [21/6].

Setelah penat memeras otak sambil minum Syai Arusah [orang kahwin] keluaran tandas Al-Azhar. Akhirnya berjaya juga menamatkan kertas imtihan tadi. Huhu.. Mengapa saya katakan keluaran tandas al-Azhar? Sebab nak amik sumber air mana lagi kan? Mestila kat tandas. Tapi sedap. Hehe.. jangan termuntah atau geli ketiak ketika membaca posting ini. Saya bukan pengotor, tapi air tu bersih ye. Diambil daripada sinki bukan dari jamban.

http://files.tradoria.de/d0da8d56adb9a3ce777c8e3e3358156a/images/146334336_135531.jpg

Mula-mula ramai jugak kawan-kawan malu untuk beli Syai tersebut, alasan kotor dan sebagainya. Padahal malu dan nak jaga saham. Hehe. Tapi, ada juga yang tanya kat saya. Eh, amin. Syai kat dewan periksa tu sedap tak? Lalu dengan bangganya saya menjawab. Sedap giler!! Hehe.. Maka, natijahnya ramai yang membeli syai harini. Dan yang paling saya tak tahan, kawan sebelah saya tadi. [nama dirahsiakan].

Yela, musim-musim panas ni dah la panas, ditambah minum syai [teh] panas. Bertambah-tambah la panas badan tu, siap kipas-kipas lagi. Nak tergolek saya suka. Bukan nak tunggu syai tu sejuk sikit, dia pegi teguk panas-panas. Kesian tengok. Haha.. Ammu yang jual bukan amik pun gelas tu kalau tak abis minum lagi. Hehe.. Saya pun pelik, kenapa masyarakat mesir dan syai tidak dapat dipisahkan? Pergilah ke ceruk mana sekali pun, pasti anda akan jumpa ammu @ pak-pak arab yang lepak-lepak di tepi jalan sambil menghirup syai pekat yang boleh menguningkan gigi serta mengejutkan neuron dalam otak.

http://ikhwanonline.com/Data/2007/4/23/47777700.jpg

Namun saya telah menjadi junior mereka dalam menghirup syai arusah. namun belum sampai tahap profesional untuk meminum syai pekat. Huhu..
Harini saya terlambat sedikit kerana solat di Masjid Sayyidina Husain r.a. yang juga merupakan cucu baginda Rasulullah s.a.w. Dimana kepala beliau dimaqamkan disini. Kebiasaan, saya akan solat di Masjid Al-Azhar yang berhadapan dengan Masjid Al-Husain jika mahu cepat ke dewan peperiksaan. Namun, saya lebih tenang dan selesa dolat disini kerana suasana yang sejuk dan nyaman.

Foreign Al-Azhar students by BratMikrajovic.

Kerana musim imtihan ini, Masjid Al-Azhar akan dipenuhi pelajar dari seluruh pelusuk dunia yang jumlahnya ribuan orang. Rasa macam solat jumaat je. Ditambah dengan cuaca yang panas, menyebabkan saya membatalkan niat untuk solat disana.

Kebetulan hari ni terdapat majlis di Masjid Sayyidina Husain, mula-mula sampai saya ingat ada shooting filem hindustan sebab penuh perempuan hindustan yang berpakaian ala-ala sari tetapi berhijab beratur diluar masjid. Dan lelaki-lelaki keturunan india dan pakistan yang berpakaian serba putih. Saya rasa mungkin mereka adalah golongan syiah. Payung besar diluar masjid juga dibuka untuk kesekian kali, kerana ia jarang dibuka kecuali terdapat majlis-majlis tertentu.

Under the Shade of Al-Azhar 2 by BratMikrajovic.

Tengah khusyuk mengulangkaji tuh, tentiba terdengar orang menjerit-jerit. Riuh masjid. Saya tidak pasti apa yang berlaku, kawan saya kata mereka berebut untuk bersalaman dengan syeikh mereka. Saya tidak mahu ambil tahu. Kerana peperiksaan akan berlangsung beberapa jam sahaja lagi. Haish.. sungguh tidak dapat fokus hari ini. Beberapa kali insiden tersebut berlaku. Saya sekadar memekakkan telinga.

Dan setelah hampir sejam lebih akhirnya majlis berakhir dengan suasana riuh dan orang berlari-lari berebut untuk bersalaman dengan 'syeikh' mereka. Lepastu Barulah keadaan tenang dan aman kembali 45 minit sebelum masuk waktu zohor. Huhu.. Kureng jer.

Meja yang saya duduki untuk imtihan hari ni saf paling hadapan dekat hujung sekali, tepi tingkap. Tapi tetap panas dan tiada angin sepoi-sepoi bahasa yang sudi mendodoikan saya. huhu.. Tak leh la nak tido. Haha.. Tapi kesian la kepada mereka yang periksa dekat luar bangunan, nak-nak dekat garaj kereta. Pergh.. memang macam sotong bakar la agaknyer. Huhu.. Panas-panas camnih memang maut. Saya yang periksa dalam dewan pun pening+panas+dahaga. huhu..

Exam by Sully Pixel.


Sememangnya, peperiksaan di Al-Azhar cukup mencabar, satu soalan seperti 10 soalan peperiksaan di Malaysia. Kalau satu soalan tapi banyak pecahan takpe. Tapi dia bagi satu soalan, satu matan [petikan daripada kitab] kemudian syarah petikan tersebut. Maka syarah yang perlu diberi kadangkala menuntut kita untuk menulis - Siapa penulis asal, siapa pula penghurai kitab asal dan apa nama kitab tersebut. Khilaf dikalangan ulama'. setiap ulama' pula mempunyai beberapa pendapat dan dalil yang berbeza. Mazhab yang berbeza. Huhu.. Memang maut la kalau tak baca dari muka depan sampai muka belakang.

Kurang-kurang kena habiskan 2,3 kali kitab setebal 300 mukasurat. Dan kebiasaannya ada muqorror [silibus] tapi silibus doktor bagi biasanya "Kullu kitab muqorror' Haha.. Memang bagus kan? Senang bin susah. Sikit jer silibus dia. Hehe..

Huhu.. Lama dah tak menulis ala-ala mengarut. Bukan ape, sebab segan dengan orang-orang yang baca blog ni. Terutama mereka-mereka yang hensem, kacak lagi bergaya dikalangan ust-ust senior mesir. Haha.. [Puji betul nih]. Sebab selalu jumpa, kalau mereka-mereka yang kat Malaysia atau seantero dunia lain jarang jumpa.

Terasa malu sebab penulisan dan mereka semua hebat-hebat. Baik dari golongan bawahan hinggalah ke atasan. Setiap kali jumpa, ada je yang bertanya, "Eh, Ust Amin tak menulis ke harini?" "Ust Amin, jangan lupa upload gambar ana banyak-banyak dalam blog. Ana nak copy." dan macam-macam lagi. Huhu.. Bukan tidak suka, tapi segan dan kerana itu jugaklah saya dilantik menjadi wartawan rasmi PMRAM. Jadi saya kenalah beralih kepada penulisan yang lebih sirius dan ilmiah. Hehe..

http://amitkumarpaliwal.files.wordpress.com/2009/10/dslr.jpg
Inilah kamera impian saya. Kalau ada orang nak bagi hadiah, hadiahkanlah kamera macam nih. Kurang2 Nikon D90 pun jadilah. hehe..

Ditambah pulak blog saya dilinkkan di blog yang paling top dikalangan Mahasiswa Malaysia Mesir. Blog Ust Mujahid [IbnuIrFadzil] yang juga merupakan rakan kongsi bila ada projek-projek besar PMRAM. Saya fotografernya, beliau yang menulis. Dah terbalik plak. Lepasni kena tukar nama Aminmenggambar [tak sedap langsung] dan IbnuIrFadzilMenulis huhuhu..

Banyak sebenarnya peristiwa yang saya ingin kongsikan bersama, tapi biarlah rahsia. Hehe.. Antaranya saya ditahan polis kerana membawa motor tanpa lesen, tanpa plate dan dokumen pengenalan diri. Hampir saja dihumban kedalam lokap. [Ibu dengan Ayah jangan risau, biasala anak lelaki memang macamtu. Hehe. lepasni dah tak buat dah]

Jadi, saya telah merancang untuk membuat blog rahsia. Haha.. Baru saya boleh mengarut disana. Sekian.

http://davidcoethica.files.wordpress.com/2009/04/boy20shouting.jpg

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers