15 ribu rakyat Mesir sertai demonstrasi ala Tunisia

3 komen mengomen
KAHERAH: Sekurang-kurangnya 15,000 penunjuk perasaan Mesir menyertai protes digelar ‘Hari Kebangkitan’ ala Tunisia, sebahagiannya membaling batu dan memanjat trak polis selain bertempur dengan anggota keselamatan di tengah ibu negara bagi menuntut Presiden Hosni Mubarak menamatkan pemerintahan sejak 30 tahun lalu.

PENUNJUK perasaan mula protes anti Mubarak di Kaherah.
PENUNJUK perasaan mula protes anti Mubarak di Kaherah.


Anggota polis bertindak balas dengan melepaskan meriam air selain menggunakan cotar dan gas pemedih mata bagi menyuraikan penunjuk perasaan melaungkan ‘Jatuhkan Mubarak’ selain menuntut pembasmian kemiskinan, rasuah, pengangguran dan salah laku polis.

Bantahan itu awalnya bermula dengan aman, protes terbesar di Mesir sejak bertahun-tahun lalu selepas anggota polis berhati-hati sejajar dengan strategi kerajaan mengelak imej agensi keselamatan terus tercemar kerana dibayangi tuduhan bertindak seperti samseng.
Ketika penunjuk perasaan membawa bendera Mesir dan Tunisia memenuhi dataran Tahrir, anggota keselamatan mengubah taktik dan bantahan bertukar menjadi ganas.

misir3.20110126100201.jpg



Perkembangan itu dianggap sesuai dengan sambutan ‘Hari Polis’ yang berlangsung semalam, kata pemerhati. Ada penunjuk perasaan menyerbu trak meriam air, membuka pintu pemandu dan mengarahkannya keluar.

Orang lain membaling batu dan mengheret penghadang besi manakala anggota keselamatan memukul pembantah dengan cotar kerana cuba merempuh hadangan.
Ada penunjuk perasaan terhuyung hayang terhidu gas pemedih mata, ada yang batuk dan menutup mata dengan skaf.

misir4.20110126100704.jpg



Ada juga yang berlumuran darah. Seorang lelaki pula pengsan. Anggota polis mengheret beberapa daripada pembantah ke luar kawasan itu selain memecahkan kaca mata seorang wartawan dan merampas kameranya.
Pada ketika tertentu, pembantah mendapat kelebihan apabila memaksa sebaris anggota polis pencegah rusuhan lari selepas dihujani batu.

Seorang penunjuk perasaan juga menaiki sebuah kereta bomba dan memandunya dari situ.

“Saya mahu anak saya yang berusia tiga tahun membesar secara bermaruah dan mencari kerja seperti juga presiden,” kata Eid Attallah, 50, yang bekerja sebagai pemandu. – AP

misir1.20110126095804.jpg



aminmenulis: Semalam ketika saya pergi ke lapangan terbang antarabangsa Kaherah, di Terminal 3 dalam urusan menghantar 2 orang sahabat pulang ke Malaysia. Saya dipanggil oleh seorang polis bertugas lalu membawa saya ke satu booth polis ditingkat bawah terminal tersebut. Dalam perjalanan sempat saya tunjukkan gambar-gambar yang diambil kepada polis yang membawa saya, dia beliau sendiri mengatakan "Ma fish musykilah" tidak ada apa-apa masalah. Saya berjalan tenang dan menemui pegawai atasan tersebut, lalu bertanya atas alasan apa saya dipanggil. Pegawai tersebut menyatakan, saya mengambil gambar apa yang tidak perlu. Walhal gambar tersebut langsung tidak merbahaya. (tangga, papan tanda, dll) Maka, sebahagian gambar-gambar yang diambil tersebut terpaksa dipadam dan kes tersebut selesai begitu sahaja. Alhamdulillah.

Namun ini menampakkan betapa Mesir sedang berjaga-jaga bagi mengelak sebarang serangan dan cubaan untuk menggulingkan kerajaan. Disetiap pintu masuk lapangan terbang dipasang alat pengesan/pengimbas bagi memastikan tiada pengunjung yang ingin melakukan tindakan luar jangkaan.

Suasana disekitar kawasan Kaherah juga kelihatan ramai polis sedang berjaga dalam memastikan kawalan keselamatan ditahap yang tinggi. Kejatuhan kerajaan Tunusia dilihat begitu mempengaruhi politik dunia hari ini sehingga merebak ke negara-negara jiran termasuklah Yaman, Algeria dan juga Mesir. Apakah kesudahan era kebangkitan rakyat ini kepada dunia dan negara-negara lain? Sama-sama kita saksikan. Apapun, semoga Allah memelihara negara Malaysia sebagai sebuah negara yang aman dan damai. Dan marilah sama-sama mendoakan kestabilan politik di Mesir kerana disinilah lahirnya dan terletaknya "ummu dunia" kerana didalamnya terletak sebuah Universiti tertua dunia, iaitu Universiti Al-Azhar As-Syarif. Semoga semua umat Islam diseluruh dunia dipelihara oleh Allah s.w.t dan dalam masa yang sama bangkit menentang kezaliman dengan cara yang paling baik dan berhikmah.

Sehingga kini dilaporkan 4 orang rakyat Mesir mati dalam kejadian rusuhan bagi meminta Presiden Husni Mubarak mengundurkan diri daripada kerusi presiden setelah 30tahun memerintah. 3orang rakyat biasa dan seorang polis.

Kebangkitan ini bukanlah berpunca daripada isu-isu besar tetapi penindasan atas kenaikan harga barang makanan asasi menyebabkan rakyat bangun untuk menjatuhkan kerajaan yang ada. Kalau dilihat dan dikaji negara-negara ini mempunyai kekayaan harta negara melimpah ruah, seperti minyak, gas asli dan sumber pelancongan yang tinggi. Tetapi kekayaan tersebut hanya dinikmati sebahagian golongan dan tidak sampai kepada rakyat. Maka, setelah begitu lama ditindas, dicetus pula semangat dan kebangkitan yang berlaku di Tunisia, rakyat di negara-negara ini bangkit bagi menyatakan ketidak puasan hati sekaligus mengekalkan momentum kebangkitan yang sedia ada.

Berdasarkan pemerhatian secara rambang, harga bahan mentah meningkat berlipat kali ganda, sehingga santan, gula, minyak, gandum dijual pada harga yang terlalu tinggi. Apakah penyelesaian kepada krisis ini? Langkah kerajaan yang mengamalkan perbelanjaan yang tidak berhemah antara faktor masalah ini tidak dapat diatasi dengan sebaiknya sehingga membebankan rakyat. Sebagai contoh Malaysia mempunyai bilangan rakyat yang sedikit tetapi kekayaan hasil negara melimpah ruah. Maka, timbul satu persoalan dimanakah hasil itu disalurkan? Rakyat bukan tidak mahu pembangunan, tetapi apa yang lebih penting kos sara hidup mereka terjaga dan mampu menanggung isi rumah. Marilah sama-sama kita membawa perubahan dan bangkit memperjuangkan hak kita sebagai wargenegara yang sepatutnya menerima hak yang patut kita terima. Bagaimana caranya? Anda fikirkan sendiri bagaimana..

Gambar : Muktamar Al-Azhar bersama Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi

0 komen mengomen
Kaherah, 24 Januari 2011. Telah berlangsung satu muktamar khas anjuran Alumni Al-Azhar (WAAG) bertempat di Al-Azhar Conference Center (ACC). Muktamar yang dianjurkan adalah untuk berbincang dan bertukar pandangan kearah penyatuan umat Islam serta membincangkan isu-isu besar umat Islam. Baca disini

Antara pemikir dan saintis yang hadir adalah Syeikhul Akbar Syeikh Al-Azhar, Syeikh Dr. Ahmed Tayeb, Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi, Syeikh Dr. Muhammad Ali Juma'ah, Mufti Mesir, Syeikh Abdullah bin Bayah, Dr. Salman bin Fahd al-Awda, Dr. Muhammad Salim Al-Awa, Dr Mohamed Imara', Dr. Mohammed Saeed Ramadan Al Bouti, Dr. Issam al-Bashir(Bekas menteri Awqaf Sudan)

Tengok jelah gambar-gambar yang sempat saya rakamkan untuk tontonan semua.


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs749.ash1/164044_192772780749682_100000508851984_675291_8361399_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs749.ash1/164054_192732004087093_100000508851984_674826_1312360_n.jpg


Syeikh Al-Azhar. Syeikh Dr. Ahmed b Tayeb

Al Imam Alim Allamah Syeikh Prof Dr. Yusuf Al-Qaradawi Hafizohullah

Dr Salman Fahd Al Audah

Dr Ahmad Ar Raisuni..





Al Imam Syeikh Dr. Ali Jum'ah. Mufti Jumhuriah Misri Arabiah. Sentiasa berfikir untuk ummat..

Syeikh Salman Aoudah

Ketibaan Syeikh Dr.Muhamad Sa'id Ramadhan Al-Buti hafizohullah wa raa'ah




Masyaikh Ummah..

Syeikh Mustafa Hamzah hafizohullah..from Morocco@Maghribi

Dr.Muhamad 'Imarah..

Syeikh daripada Ummul Quraa', Makkah.


Syeikh Ali Jum'ah sedang menulis sesuatu..

Aksi syeikh Ali Jum'ah amat menarik perhatian saya sepanjang muhadharah..




Dr.Essam Basyer..

Kalam Dr Essam yg memukau hadirin.. Bait-bait kalam yang disampaikan bergitu bersemangat dan mencuit hati..

Syeikh Ali tersenyum mendengar kalam Dr Essam..

Wajah Syeikhul Islam wa Syaikhul Azhar..

Syeikhuna Alim Allamah Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan Al-Buti sedang memberi ucapan..


Syeikh Yusuf Al-Qaradawi diserbu hadirin. MasyaAllah. Kasihanilah syeikh yang sudah uzur. Beginilah hidup seorang mujtahid ummah, disayangi semua, namun perlu ada adab dan batasnya..


Gambar : Selamat Pagi Mesir

11 komen mengomen
Selamat pagi Mesir.. Hehe.. Sobahannur.. Buat pertama kali sepanjang aku hidup kat bumi Mesir. Inilah kali pertama aku tengok Mesir dilanda kabus tebal yang teramat tebal. Tak nampak apa-apa. Jarak penglihatan memang terhad. Ramai abang senior cakap, musim sejuk kali ni memang menjadi. Sebab kali ni hujan 4hari berturut-turut. Sampai ada kawan yang pergi Sinai (Jabal Musa, tempat nabi Musa bermunajat) lebat salji turun. Hehe.. Tak sabar rasa nak pergi Sinai. Yela, nak pergi Turki atau Jordan mahal sangat, baru dapat main salji. Hehe.. Takde duit. So, dapat pergi Sinai pun jadilah. Harap-harap time pergi nanti salji masih ada..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs043.snc6/167312_190927124267581_100000508851984_662644_1106506_n.jpg
Hah.. Ni pemandangan daripada tingkap bilik aku. Sampai bangunan depan pun aku tak nampak. Walaupun jarak dekat sangat. Cantik kan? Ada pokok kurma 2 batang kat bawah tu..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs062.snc6/167255_190932540933706_100000508851984_662695_3717816_n.jpg
Ni plak pemandangan daripada atas bumbung (Sutuh) rumah Terengganu. Tengok kat bawah tu, dataran rumah negeri. Yang tengah renovet (ada kain-kain tu) Rumah Selangor, yang betul-betul depan ni. Rumah Kedah, dan yang belah kanan tu Rumah Pahang. Sebab tu lah, dataran kat bawah tu nama dia Dataran Rumah Negeri. Hehe.. Macam kampung melayu dah. Tapi, kalau search kat google, kawasan ni memang nama dia Masakin Malizia, penginapan/asrama warga Malaysia. Wah.. hebat, sampai masuk dalam peta. hehe..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs062.snc6/167255_190932544267039_100000508851984_662696_6889634_n.jpg
Ok. Ni pulak pemandang jalan raya belakang Rumah Terengganu. Tengok, jalan berair dan berkabus. Ni masa dah kurang kabus, tadi lagi lebat. Sampai kereta suma slow macam siput. Hehe.. Tapi satu kejadian yang tidak diingini berlaku pagi nih. Tengah duk usyar kabus, tetiba ada orang simbah air kat aku.. Hampes tol.. Arghh.. dah la sejuk.. Sape la kureng sangat main air pagi-pagi nih. Nak kata, ada kolam, masa bila plak hostel ni ada kolam? Paip air lagilah takde.. haha..

http://l19.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos-l3-ash1/hs791.ash1/168101_191187784241515_100000508851984_664081_4853051_n.jpg
Simbahan yang hampir terkena aku yang hensem dipagi hari.. Tau la, aku belum mandi, jangan main simbah je.. Huhu..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1389.snc4/164175_191185474241746_100000508851984_664063_2300966_n.jpg
Ceh.. Rupanya Exco Perumahan, (Ust Kamal) tengah keringkan air kat atas bangunan ni sebab tangki hostel akhwat bocor. Huhu.. PErgh.. cayalah. Pagi-pagi sanggup terjun dalam air, dah la sejuk. Tapi kerana akhowat (erkk!! hehe) tanggungjawab selaku Exco yg berdedikasi, sanggup mengharung air yang sejuk sampai ke tulang gearbox. Haha..


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs071.snc6/168101_191187787574848_100000508851984_664082_6270375_n.jpg
Ust Kamal sedang membancuh teh tarik untuk diberi kepada seluruh penduduk mesir minum diwaktu pagi. Haha.. Baik sungguh beliau. Harapnya beliau diangkat menjadi Yang Dipertua tahun depan. Hehehe..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs070.snc6/168083_191189354241358_100000508851984_664091_2320286_n.jpg
Ust Kamal tengah check kebocoran pada tangki. Aku bagi dah kat dia steple tapi dia taknak. Selamber je dia cakap, guna soletep lagi kuat.. Hahaha.. Hampeh..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs050.snc6/168083_191189357574691_100000508851984_664092_4651373_n.jpg
Huhu.. Air ni terbuang macam tu je. Sayang betul..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs070.snc6/168083_191189360908024_100000508851984_664093_5430638_n.jpg
Ust Kamal bajet macho, melepaskan lelah setelah penat mengerinkan air. Macam dalam filem titanik lak aku tengok. Berada di awangan..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs041.snc6/167162_191180494242244_100000508851984_664028_2786509_n.jpg
Tadaa... Nilah gambar Sinai yang terbaru.. Hari ni insyaAllah, sahabat-sahabat kita dari Syoubra akan bergerak kesana. Tapi, berdasarkan pemerhatian, salji turun sebab hujan yang teramat kerap beberapa hari lepas. Huhu.. Mungkin sapa yang pegi lambat-lambat dah takde kot.. Nauzubillahiminzalik..


RESPONS KEPADA ISIS: ADAKAH MALAYSIA AKAN BANKRUP JIKA KERAJAAN MELAKSANAKAN PROGRAM BUKU JINGGA

1 komen mengomen

Dalam laporan berita Utusan Malaysia bertarikh 13 Jan 2011, Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) Datuk Dr. Mahani Zainal Abidin berkata bahawa Program 100 Hari Pakatan Rakyat akan hanya menghancurkan ekonomi negara kerana tidak menyumbang sebarang kebaikan terhadap pertumbuhan ekonomi.[1]

Kritikan beliau berasaskan tiga perkara, iaitu: 1) Program tersebut semata-mata bersifat agihan dan tiada usaha untuk mencambah ekonomi; 2) Subsidi dberikan secara besar-besaran sehingga mengalami hutang yang besar seperti Greek dan Itali; serta 3) Menyerahkan pengurusan ekonomi kepada kerajaan dan menolak sektor swasta.

Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) telah membuat perbandingan terperinci dengan mendalami Buku Jingga Pakatan Rakyat untuk meneliti kritikan-kritikan tersebut. Secara kesimpulannya, KPRU berpendapat bahawa ketiga-tiga hujah yang menjadi asas kritikan ISIS adalah songsang dan tidak berasas.

Program 100 Hari Pakatan Rakyat bersifat agihan

Berdasarkan Buku Jingga yang bertajuk Agenda Pakatan: Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia, Pakatan Rakyat akan melaksanakan reformasi menyeluruh dalam semua aspek pengurusan negara, ekonomi, pendidikan, dan sebagainya berdasarkan prinsip yang digariskan dalam Dasar Bersama.[2] Program 100 Hari Pakatan Rakyat hanya merupakan permulaan kepada reformasi tersebut yang berasaskan Dasar Bersama. Dasar-dasar pertumbuhan ekonomi yang lebih luas disebut dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang menyentuh ekonomi berprestasi tinggi, berkemahiran tinggi, ekonomi telus, desentralisasi dan pengupayaan pengurusan ekonomi negeri, tenaga kerja dan lain-lain.[3]

Maka Program 100 Hari Pakatan Rakyat merupakan program konkrit yang bakal (atau mula) dilaksanakan dalam tempoh 100 hari selepas Pakatan Rakyat mendapat mandat rakyat, dan sebab itu adalah kurang adil jika program 100 hari didakwa bersifat agihan dan tidak mengutamakan perkembangan ekonomi. Sebagai sebuah badan pemikiran bersejarah, ISIS seharusnya memahami bahawa dasar pertumbuhan memerlukan pembaharuan dan transformasi berbentuk struktur yang berjangka panjang, malah program 100 hari adalah sekadar permulaan kepada agenda reformasi ekonomi politik Pakatan Rakyat.

Baca Lanjut Di KPRU 2010

aminmenulis : Sebagai sebuah badan profesional ISIS sepatutnya mengeluarkan kenyataan dan kajian yang penuh bertanggungjawab dan berintegriti. Bukan membuta tuli dan hanya mengikut telunjuk golongan tertentu. Jika beginilah kerja yang dilakukan oleh sebuah badan penyelidikan antarabangsa. Bagaimana mahu melahirkan masyarakat yang berilmu dan berakhlak serta terkehadapan?

Sepatutnya ISIS membuat kajian terlebih dahulu selaras dengan fungsinya. Jika ISIS bersikap sebegini, daripada manakah sumber yang perlu kita percaya lagi? Janganlah memperbodohkan rakyat. Zaman sekarang zaman manusia sudah boleh mengakses segala maklumat dan menjalankan kajian sendiri.

Gambar : Refleksi

6 komen mengomen
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs245.snc6/179361_190738120953148_100000508851984_661791_3701865_n.jpg

Kata Sayyidina Umar : Hisablah diri kamu sebelum kami dihisab dihadapan Allah.

Kita seringkali mengkritik dan mengatakan apa yang orang lakukan tidak baik. Tidak sempurna, tidak itu dan ini. Tetapi pernah dan selalukah kita berkata sedemikian kepada diri kita? Mungkin ada tetapi apa jarang yang melakukan sedemikian. Ramai yang berbangga dengan paras rupa, ramai yang berbangga dengan pangkat dan harta. Tetapi berapa ramaikah yang sedar bahawa amalan dan sumbangannya untuk Islam sedikit cuma?

Kita mungkin setiap pagi menghadap cermin, menyikat rambut dan memastikan wajah kita dalam keadaan baik dan cantik. Tetapi pernahkah kita mencerminkan hati kita dengan cerminan agama? Iman kita hari ini bagaimana? Cinta Allah dan Rasulnya kepada kita sudahkah kita membalas dan me"reflect"kannya?

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs027.snc6/165746_190700570956903_100000508851984_661607_3813461_n.jpg

Begitu juga sebuah rumah, kita mahu ianya besar dan cantik di mata manusia. Tetapi kita langsung tidak memikirkan apakah yang sepatutnya diisi didalamnya. Rumah yang cantik dan tersergam indah lengkap dengan perabot dan kereta mewah tidak bermakna andai penghuninya sakit dan derita jiwa. Kekosongan masih terasa kerana jiwa mereka tidak menurut apa kata agama, Sepertilah sebuah hadith yang pernah diriwayatkan "Bukanlah kekayaan itu dengan melimpahnya harta benda, tetapi kekayaan itu ialah kekayaan jiwa"

Ayuh kita koreksi dan refleksi diri kita. Selam kita hidup apakah yang telah kita penuhkan dalam jiwa kita? Apakah sumbangan kita dalam memperjuangan agama Islam yang tercinta. Banyak mana luka dan parut kesan kita mempertahankan agama dan maruah umat Islam daripada dipijak dan dihina. Memang indah berkata-kata, tapi payah untuk mengamalkannya. Bangun dan sedarlah, kita sebenarnya leka dengan dunia dan tertipu dengan apa yang ada didalamnya. Laksana mayat hidup bergerak tetapi tidak bernyawa. Begitulah manusia, apabila hidup tanpa agama.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs245.snc6/179318_190706327622994_100000508851984_661685_3497287_n.jpg

Bukalah jendela hati kita, cuba lihat, apakah cahaya yang selama ini hanya kita lihat dari celahan itu datangnya daripada lampu bernafsu atau cahaya hakikat daripada Allah s.w.t.

Pelajar Malaysia Meninggal Keracunan Gas Pemanas Air : Alfatihah

7 komen mengomen
Iskandariah,17 Jan : Seorang pelajar akhawat, Nurul Iman binti Ab Alim telah disahkan meninggal dunia kira-kira jam 10.15 pagi tadi. Arwah yang berasal dari Kelantan pada mulanya ditemui berada dalam keadaan tidak sedarkan diri pada jam 9.15 pagi di dalam bilik air oleh 2 orang ikhwah yang mendapat panggilan kecemasan daripada ahli rumah beliau.

Anak ke 2 daripada 10 adik-beradik ini dipercayai telah masuk ke bilik air pada jam 8.00 pagi. Selepas lebih satu jam tidak keluar, ahli rumah mengesyaki sesuatu berlaku kerana tiada sahutan apabila pintu bilik air diketuk, dan kemudiannya mereka menghubungi ikhwah yang berada berdekatan. Ikhwah yang tiba ditempat kejadian lantas membawa mangsa ke Hospital Salamah apabila melihat mangsa dalam keadaan tidak sedarkan diri, dan mereka mengesyaki kemungkinan mangsa mengalami keracunan gas yang berpunca daripada kebocoran gas yang digunakan untuk memanaskan air selepas terbau gas semasa berada dalam bilik air tersebut.

Kira-kira jam 9.45 pagi, mereka tiba di Hospital Salamah dan membawa mangsa untuk dirawat di wad kecemasan. Pengarah MARA Timur Tengah, Ustaz Isahak Othman serta pegawai tiba di hospital kira-kira 5 minit kemudian selepas dihubungi oleh ikhwah terbabit. Jam 10.15pagi, doktor yang merawat mangsa telah mengesahkan mangsa meninggal dunia akibat keracunan gas (Carbon Monoxide Poisoning). Atase Pendidikan(Khas) JPMK Iskandariah, Ustazah Zakiah binti Zaidon tiba bersama Pengerusi PERUBATAN Cawangan Iskandariah, Abdul Rahim Suhaini kira-kira jam 11.15 pagi selepas mendapat makluman.Mereka kini sedang menguruskan proses untuk mengeluarkan jenazah daripada hospital.

Arwah merupakan pelajar tahun 3 jurusan perubatan yang kini sedang menghadapi peperiksaan akhir semester berbaki 7 kertas daripada 10 dimana kertas ke-4 akan diduduki pada esok hari. Sehingga saat berita ini ditulis jenazah masih berada di hospital dan menunggu urusan untuk dikeluarkan.

Semua warga PERUBATAN Iskandariah dijemput bersama-sama ke Asrama MARA selepas maghrib hari ini untuk melaksanakan solat jenazah buat arwah.

Al-fatihah untuk arwah,semoga rohnya ditempatkan bersama para solihin.

Makluman untuk semua pelajar tahun 3 IUMP, berikutan kejadian yang berlaku, exam pathology esok (18/1/2011) akan ditangguhkan daripada pukul 9pagi ke 12tengahhari.

Sebarang maklumat terkini akan dikemaskini dari semasa ke semasa – mediaPERUBATAN

aminmenulis : Takziah buat keluarga dan sahabat arwah, sama-samalah kita berdoa dan sedekahkan Al-fatihah buat beliau. Semoga pemergiaanya dikira oleh Allah s.w.t. sebagai syahid menuntut Ilmu di jalan Allah, dan ditempatkan bersama para syuhada' serta orang-orang yang beriman. ameen~

Gambar : Semalam Yang Berlalu

8 komen mengomen
Usai solat jumaat, awan mendung sudah mula menampakkan riak wajah, ia akan menangis. Kelihatan manusia-manusia yang baru sahaja menunaikan solat berjalan cepat-cepat, kerana tangisan yang bakal dititskan awan bakal membasahi mereka. Tidak semena-mena, terjunan air mata itu memulakan langkah, keras, sakit terkena kepada. Rupanya, tangisan awan kali ini, tangisan air batu.

Namun, tangisan itu hanya tangisan kecil jika dibandingkan dengan tangisan air batu tahun lalu, mungkin tahun ini, awan tidak sedih seperti tahun lalu, atau mungkin sahaja, suhu bumi yang semakin tinggi menyebabkan air mata itu kecairan dan tidak sebesar dahulu.

Sejuk. Memang itulah gambarannya, tapi seronok. Mesir memang jarang sekali menangis, namun bila sahaja ia menangis, pasti mendapat rungutan daripada penduduknya, kerana akan kotorlah rumah, pakaian dan kenderaan mereka dek kerana, pasir dan debu.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs754.ash1/164552_189682551058705_100000508851984_654844_2567270_n.jpg
Hujan air batu yang menyerang bumi Kaherah, selepas sahaja solat Jumaat. Kelihatan ketulan kecil ais berkumpul diaras kanopi.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1373.snc4/164552_189682554392038_100000508851984_654845_5163588_n.jpg
Ketulan kecil ais yang jatuh ditingkap bilik, hanya ini yang sempat dirakamkan. Ada yang lebih besar dan pelbagai bentuk. Namun, tidak terfikir untuk makan, bagaimana rasanya.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs744.ash1/163682_189690587724568_100000508851984_654861_4769242_n.jpg
Pemandangan matahari terbenam selepas hujan amat mengasyikkan, awan melatari angkasa, memagari matahari, menghasilkan lukisan alam yang luar biasa cantiknya. SubhanAllah.

http://l22.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos-l3-snc4/hs1368.snc4/164051_189694947724132_100000508851984_654871_4971637_n.jpg
Nun dihujung sana, matahari hampir menenggelamkan dirinya. Mungkinkah esok matahari terbit dari sebelah sana?


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs756.ash1/164781_189700141056946_100000508851984_654903_1707974_n.jpg
Hanya cahaya yang tinggal..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs749.ash1/164051_189694951057465_100000508851984_654872_5360590_n.jpg
Mesin ciptaan manusia, membantu merakam saat dan detik istimewa..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs737.ash1/163042_189701161056844_100000508851984_654912_4550218_n.jpg
Manusia dan alam saling bersahabat. Namun ada juga yang khianat. Kerana manusia, alam hancur musnah binasa..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs732.ash1/162600_189704734389820_100000508851984_654920_6049089_n.jpg
Kereta bagaikan semut, mula pulang ke sarangnya..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1334.snc4/162600_189704737723153_100000508851984_654921_347184_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1373.snc4/164552_189682547725372_100000508851984_654843_2982398_n.jpg
Wajahmu cantik bagaikan rembulan, namun sedarkah bahawa bulan itu penuh kawah dan lubang? Dimanakah cantiknya? Sudah pasti pada cahaya diwajahnya.. Begitu juga manusia. Bukan dinilai secantik mana wajah dan bentuk tubuhnya, tetapi sejauh manakah akhlak dan agamanya..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers