Wallpaper/Kad: Selamat Berpuasa ^^,

3 komen mengomen



Ramadhan datang lagi. Nampaknya tahun ni aku berpuasa di Mesir lagi la. Hehe.. Bermakna maaidaturrahman datang lagi. Ha, spesel puasa kat Mesir, bulan ni adalah bulan ibadah dan bulan penjimatan duit makan bagi student kat sini, sebab buka puasa nanti akan dapat makanan free. Pergilah kat mana-mana masjid, semua ada. Tinggal nak pilih je masjid mana yang berkenan di hati. hehe..


BERSIH: Yayasan Terengganu Perlu Siasat Dahulu Pegawai Sebelum Siasat Pelajar

1 komen mengomen

Baru-baru ini kecoh apabila Bersih 2.0 diadakan Mesir, diantara mereka yang hadir adalah pelajar-pelajar daripada negeri Terengganu, berdasarkan gambar yang terdapat di laman sosial facebook. Maka, pihak pengurusan Yayasan Terengganu mengarahkan Pegawai Tadbir Asrama Darul Iman di Mesir menyiasat mereka-mereka yang terlibat untuk dikenakan tindakan seperti mana yang dilaporkan diportal-portal berita tanah air.


Amat melucukan apabila Yayasan Teregganu, mengarahkan pegawainya untuk menyiasat pelajar-pelajar tajaan mereka yang terlibat dengan Bersih 2.0 Mesir. Kerana Pegawai HEP sendiri sudah 4 bulan tidak berada di Mesir. Keprihatinan Pengarah Yayasan Terengganu untuk memantau setiap aktiviti anak-anak Terengganu di Mesir amatlah dihargai dan jutaan terima kasih diucapkan, kerana menunjukkan mereka begitu mengambil berat dengan segala aktiviti anak-anak Terengganu di Mesir. Tetapi apa yang menghairankan adalah mereka hanya mengambil berat sehingga mengeluarkan kenyataan di akhbar apabila pelajar-pelajar ini terlibat dengan Bersih 2.0.

Tetapi tidak pula cakna apabila anak-anak Terengganu ini dinafikan hak mereka untuk mendapat zakat dan begitu juga pinjaman seperti yang berlaku tahun lepas (Boleh baca disini & disini) :

Secara ringkasnya apa yang berlaku pada 28 November tahun lalu :

  • Pengambilan zakat kali kedua bagi salah seorang mahasiswa dinafikan atas sebab keterlibatan beliau dalam Gerakan Tuntut Hak Asnaf Zakat (GERTHAK)
  • Bayaran zakat yang sepatutnya diterima penuh (RM 5,000) dikurangkan dengan alasan mahasiswa muadalah tersebut melebih dari 2 tahun. Tanpa sebarang surat tunjuk sebab dan siatan terperinci kepada pelajar tersebut.
  • Pegawai tidak membenarkan wakil bagi penerima zakat yang telah pulang ke Malaysia untuk mengambil wang zakat tersebut walaupun telah disertakan surat tawkil.
  • Seorang pelajar tajaan Yayasan Terengganu tidak dibernarkan untuk mengambil duit pinjamannya atas alasan mengeluarkan komen dan menyokong page Gerakan Tuntut Hak Asnaf Zakat (GERTHAK) di laman sosial facebook.
  • Program pemberian zakat diadakan di Iskandariah, tanpa disediakan pengangkutan. Walhal, majoriti anak-anak Terengganu menetap di Kaherah.
  • Pegawai mengeluarkan surat yang di s.k (salinan kepada) Yang Dipertua (YDP) Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir (KPT, sebuah persatuan anak negeri disini) menyatakan program pemberian zakat, tetapi surat tersebut tidak pernah diserahkan, sekadar ditampal di papan kenyataan serta tiada sebarang perbincangan diadakan dengan wakil pelajar.
  • Kenyataan yang pernah dikeluarkan "Sebab kamu lawan saya, saya taknak beri duit zakat kamu"
Kini, hampir genap 4 bulan selepas penghantaran semula anak-anak Terengganu ke Mesir selepas proses Evakuasi pada bulan Mac yang lalu. Pegawai Tadbir Hal Ehwal Pelajar Terengganu Di Mesir, En. Kamal bin Abdullah, tidak kelihatan dan begitu juga Pejabat Pengurusan Pentadbiran Siswa/wi Terengganu Timur Tengah (PPSTTT) tidak dibuka untuk sebarang urusan.


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1157.snc4/149928_177993975560896_100000508851984_565010_3471166_n.jpg

Tindakan selanjutnya telah dilaksanakan oleh persatuan pelajar dengan menghantar memorandum dan surat aduan salah laku pegawai kepada pegawai Kedutaan Besar Malaysia Kaherah, Pegawai Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu (MAIDAM) tetapi sehingga sekarang tiada sebarang proses atau tindakan lanjut baik MAIDAM dan Yayasan Terengganu sendiri.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1150.snc4/149205_177912432235717_100000508851984_564430_6916624_n.jpg

Maka, dalam hal ini, adalah lebih baik dan penting pihak Yayasan Terengganu menyiasat terlebih dahulu salah laku pegawai mereka sebelum ingin menjatuhkan hukum dan menyiasat pelajar yang terlibat dengan Bersih 2.0. Kerana penglibatan pelajar sedikitpun tidak merugikan mana-mana pihak. Sedangkan, ketiadaaan pegawai HEP Timur Tengah hampir 4 bulan menjadi tanda tanya anak-anak Terengganu disini.

Pegawai lebih sibuk dengan Kelab UMNO Kaherah, berbanding menyelesaikan hal ehwal pelajar.

Jangan kerana politik, habis pelajar dihukum tetapi salah laku pegawai sendiri tidak ambil kisah. Lebih rela menghukum pelajar daripada menghukum pegawai sendiri. Dimana sikap dan kredibiliti Yayasan Terengganu untuk dijadikan contoh kepada anak-anak Terengganu? Dimana sikap profesionalisma pegawai Yayasan Terengganu dalam melaksanakan agenda menjaga kebajikan anak-anak Terengganu di Timur Tengah?

Selain itu apa fungsi sebenar bangunan Galeri Ulul Albab yang kini dijadikan tempat/bilik istirehat bagi pengawal yang mengawal bangunan Asrama Darul Iman disini dan dibiarkan terbengkalai?


Permasaalahan lain adalah, Bilik IT/Cyber di Maktabah Darul Iman sehingga kini tidak berfungsi kerana sudah hampir 2 tahun perkhidmatan internet tidak disambung semula. Pelbagai masalah lain lagi seperti kerosakkan kemudahan dibangunan, kebocoran tangki asrama pelajar perempuan yang sehingga kini mengalamai masalah kadangkala terputus bekalan air dan lain-lain yang tidak diberikan perhatian.

Apakah masalah politik/pelajar yang terlibat dengan Bersih 2.0 lebih besar daripada masalah-masalah kebajikan pelajar ini yang langsung tidak diberikan perhatian? Sama-sama kita fikirkan profesionalisma pegawai Yayasan Terengganu ini. Duit itu hak rakyat yang diamanahkan kepada Yayasan Terengganu untuk disalurkan kepada pelajar bukan Hak Mutlak Yayasan Terengganu, pimpinan Kerajaan Barisan Nasional.

Dibuang Universiti Kerana Menganjur Bersih 2.0 Mesir. Kenapa Hanya di Mesir?

18 komen mengomen



Semalam saudara Mohd Firdaus Madzlan atau lebih mesra dikalangan mahasiswa Islam di Mesir sebagai Ust Alang. Menerima panggilan telefon daripada doktor kuliahnya, di Darul Ifta' Misriyyah. Bahawa beliau telah dibuang daripada universiti atas alasan ada masalah dengan kedutaan Malaysia di Mesir. Kemungkinan besar adalah disebabkan beliau adalah penganjur kepada Bersih 2.0 Mesir baru-baru ini.



Saudara Firdaus adalah penuntut kursus lanjutan untuk menjadi mufti di Darul Ifta' Misriyyah. Beliau yang akan menamatkan pengajiannya pada 25 Julai ini, setelah 3 tahun menghabiskan masa untuk melayakkannya menjadi seorang bakal mufti terpaksa berputih mata, atas alasan menganjurkan Bersih 2.0 dan ia tiada kena mengena dengan undang-undang atau kesalahan universiti. Hanya kerana mendapat arahan daripada kedutaan Malaysia, beliau dinafikan haknya.

Apakah ini demokrasi dan keterbukaan kerajaan Malaysia? Walhal di Mesir, atau pelajar Malaysia yang belajar di luar negara sama sekali tidak terikat dengan Akta Universiti Dan Kolej Universiti (AUKU) yang membolehkannya untuk dikenakan tindakan yang terkandung didalam akta tersebut. Amat malang dan menyedihkan tindakan yang diambil oleh kerajaan Malaysia kerana politik sempit.




Persoalannya sekarang, mengapa hanya di Mesir diambil tindakan? Bukankah Bersih 2.0 dianjurkan diseluruh dunia? Di Australia, Jepun, Taiwan, United Kingdom, US dan lain-lain lagi? Adakah hanya kerana beliau seorang mahasiswa Melayu Islam, maka tindakan tersebut dikenakan keatas beliau? Jika kerajaan Malaysia ingin mengenakan tindakan sebegitu, biarlah adil, hukum semua penganjur atau mereka yang terlibat dengan tindakan yang sama ditempat-tempat lain. Jangan hanya kerana kami anak Melayu, kamu berani mengambil tindakan, berbanding pelajar bangsa lain? Ini sikap double standard kerajaan Malaysia.


BERSIH 2.0 UK


BERSIH 2.0 San Franscissco

Apa yang salahnya dengan penganjuran Bersih 2.0 di Mesir atau diseluruh dunia? Walhal ia dilaksanakan untuk menyokong dan menuntut kearah sistem pilihanraya yang bebas dan lebih adil. Malah, ia dilaksanakan dengan aman dan tiada sebarang provokasi dan kekecohan. Maka, dimana atau atas alasan apa beliau dihukum? Jika dikatakan menderhaka kepada Yang Dipertuan Agong, dimana lafaz atau tindakannya yang menderhaka? Dalam titah Yang DIpertuan Agong sendiri tiada kenyataan dikeluarkan melarang perhimpunan Bersih, tetapi baginda hanya menasihatkan bahawasanya himpunan/demonstrasi jalanan lebih banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik.



Seluruh dunia melihat, bahawa keburukan dan kekecohan itu berlaku adalah disebabkan provokasi polis dan menggunakan kekerasan. Walaupun perdana menteri cuba menafikan dengan mengatakan polis hanya menggunakan tindakan yang paling minimum keatas demonstran dalam temubualnya dengan CNN dalam rangka lawatan ke UK semalam. Tenyata, kebenaran tidak dapat disembunyikan lagi, semua mata memandang dan mengatakan bahawa tindakan polis dan FRU adalah zalim dan melanggar hak asasi manusia. Jika tidak, masakan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menyelar tindakan kerajaan Malaysia dalam menyurai dan mengendalikan himpunan aman Bersih baru-baru ini.




Sepatutnya kerajaan menggunakan peluang himpunan bersih 2.0 sebagai satu peluang dan menambah kredit bagi menunjukkan kepada rakyat Malaysia dan dunia, bahawa Kerajaan Barisan Nasional yang ada sekarang adalah terbuka dan rasional dalam memberikan hak kepada semua rakyat seperti mana yang terkandung dalam perlembagaan negara, hak setiap warganegara untuk berhimpun secara aman dan bebas bergerak diseluruh negara. Tetapi, kerana ketakutan yang amat terhadap tuntutan bersih, kerajaan tidak nampak peluang dan ruang yang boleh mereka ambil daripada perhimpunan aman tersebut.




Kami berharap kerajaan Malaysia tidak sebodoh itu dan menarik balik tindakan kurang cerdiknya hanya kerana seorang rakyat menuntut hak agar diadakan pilihanraya yang bersih dan adil.

Ayuh sahabat-sahabat sama-sama kita mendoakan agar mereka yang dizalimi mendapat pembelaan dan mereka yang zalim Allah beri hidayah atau hancurkan mereka.

Rasulullah Sollallahu alaihi wasalam pernah bersabda: "Barangsiapa yang memudahkan jalan orang yang ingin menuntut ilmu, Allah akan mempermudahkan jalannya untuk ke Syurga" maka dengan tindakan menyusahkan serta ingin menyekat orang ingin menuntut ilmu hanya kerana perbezaan fahaman politik, seolah-olah ia menolak tawaran syurga daripada Allah subhanahu wataala. Maka, lawan kepada syurga adalah neraka.

Sabda Rasulullah SAW: "Bantulah saudaramu yang zalim atau yang di zalimi". Para sahabat lalu bertanya: "Memang kita perlu membantu saudara kita yang dizalimi, tetapi bagaimana pula kita membantu mereka bilamana mereka melakukan kezaliman?”. Maka Rasulullah SAW menjawab : “Engkau mencegahnya daripada melakukan kezaliman, itulah cara membantu saudaramu yang zalim.” (H.R. Al-Bukhari)

Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang. Jika anda rasa ianya menyakitkan, fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain juga

Jika demonstrasi aman sebegini pun dikata tindakan yang memalukan negara, hingga dibuang universiti. Lebih baik kita buat huru hara sungguh, biar tindakan buang universiti tersebut setimpal dengan tindakan yang dilakukan. Jangan cabar anak muda untuk melakukannya. Kami mampu merusuh, menyerang kedutaan, tetapi kami tidak mahu lakukan, sebab kami tahu bukan sebegitu yang Islam ajar dan kami masih ada pertimbangan yang rasional dan menghormati adab tingkah laku sebagai seorang mahasiswa Islam. Dan yang paling penting perlu difahami adalah kami bukan menentang kerajaan, kami sekadar mahu penambah baikan dalam sistem piliharaya negara. Tanda cinta dan semangat patriotisme kami anak Malaysia.

Lawak Pecah Perut: Peniaga Karipap Rugi RM56.89juta Sebab BERSIH

3 komen mengomen
Kuala Lumpur, 10 Julai – Para peniaga di sekitar Kuala Lumpur hari ini mendakwa mereka kerugian hampir mencecah RM 40 billion gara-gara perhimpunan haram BERSIH semalam.

Makcik Ros, seorang peniaga karipap mendakwa beliau kerugian kira-kira RM 56.89 juta selepas perniagaan terpaksa ditutup bagi mengelakkan bertembung oleh peserta perhimpunan haram BERSIH.

”Selalunya Makcik buka jam 8 pagi dekat Central Market, tutup jam 12 tengah hari dengan jualan purata RM 30 juta hari biasa, dan RM 50 juta hari minggu”, kata Makcik Ros dengan nada kecewa kepada wartawan PemudaGombak.com.

Manakala seorang penjaja aiskrim, En Din Yasin, merungut jualannya merosot mendadak daripada RM 7 billion setiap hari, tetapi semalam hanya RM 68.90 sahaja.

Selalunya pada hujung minggu ramai kanak-kanak akan membeli aiskrim miliknya, tapi semalam ia berkurangan.

”Saya amat marah kepada BERSIH”, kata En Din Yasin dengan nada tegas.

“Selalunya jualan kami mencecah RM 37 juta sehari, tapi hari ini terpaksa makan sendiri sahaja…”, kata Kak Ros dan Pak Jib ketika membuat sidang media selepas BERSIH.
Peniaga cendol, Pak Jib pula hampir sama ceritanya, beliau menganggarkan kerugian yang dialami semalam kira-kira RM 65 juta untuk cendol biasa, RM 38 untuk cendol special serta RM 96 untuk cendol aiskrim.

”Semalam saya tidak berani untuk membuka gerai cendol saya di Puduraya”, kata Pak Jib kesedihan.

Sementara itu, Persatuan Peniaga Roti Canai Kuala Lumpur (PERCOKAI) Encik Ebrehem Alikatak berkata, setakat laporan yang diperoleh lewat petang semalam, anggaran kerugian penjaja-penjaja roti canai seluruh Kuala Lumpur dianggarkan RM 28 billion.

”Ia adalah anggaran sahaja untuk roti canai biasa, dan tidak termasuk roti telur, roti sardin, roti tirai, roti pelempang dan lain-lain”, kata Encik Ebrehem Alikatak sambil menepuk meja dan menjegilkan mata ke arah wartawan PemudaGombak.com

Catatan Seorang Cina, harus baca. Terharu.

3 komen mengomen

Seorang pakcik yang berkopiah menuju ke arah saya, "Di manakah stadium?" Saya menuding jari ke depan. Lantas beliau berjalan ke arah sana, tanpa sebarang keraguan. Saya merasakan diri saya amat tidak berguna pada ketika itu. Mengapa tidak saya bertindak sebagaimana pakcik itu? Berarak adalah hak kita. Mengapa pula saya takut? Saya tetap berdiri di situ, menyaksikan bagaimana orang tua itu dihalang polis, dan kemudian beliau terus berjalan ke depan.

Kemudian saya berjalan, dan terserempak dengan seorang polis muda. Beliau bertanya untuk apa saya berada di situ, saya sekadar jawab, tak ada, cuma jalan-jalan. Beliau menunjuk ke arah Jalan Sultan, mengarahkan saya beredar dari situ, atau saya akan ditangkap. Saya tahu beliau cuba menakutkan saya. Masih awal lagi, saya tidak mahu timbul hal, maka saya pun beredar.

Saya nampak sekumpulan orang di kedai KL Commercial Book Co., semacam orang PAS, maka saya berjalan menuju ke arah mereka. Pada hakikatnya, saya amat yakin dengan mereka. Saya rasa diri saya berselindung di dalam kelompok mereka pada ketika itu. Ya, saya rasa sangat selamat.

Pada kira-kira jam 12.20 tengah hari, kelompok di sini hanya kira-kira 20 orang. Tiba-tiba kami dengar jeritan orang, dan kami bergegas ke situ dan mendapati kira-kira 2,000 orang. Mereka muncul entah dari mana, sungguh ajaib! Tapi kami masih menganggap bilangan ini terlalu sedikit!

Pada kira-kira jam 12.30 tengah hari, saya tak berapa ingat lagi. Kami nampak sekumpulan manusia menuju ke arah kami melalui Jalan Sultan, sambil melaungkan slogan. Bilangan mereka terlalu ramai berbanding kami. Ramai orang tua yang bertanya, PERKASA? Pemuda UMNO? Kami berdiri di situ dan memandang, gagal mendengar apakah yang dilaungkan.

Tiba-tiba, ada yang bertepuk tangan, berkata "Tengok, Cina ada, India ada, bukan PERKASA, bukan Pemuda UMNO, orang kita!" Kami bertepuk dengan gemuruh, berarak ke arah mereka untuk berkumpul bersama. Kami seolah-olah dapat membentuk pasukan kami, dan tidak lagi keseorangan atau kesepian.

"BERSIH! BERSIH! Hidup BERSIH!" Ribuan yang membanjiri Jalan Sultan. Orang berada di tengah dan di tepi jalan, warga tua dan warga muda. Maka kami terus berjalan, tidak memasuki jalan ke arah Stadium Merdeka. Saya sedar, bilangan kami masih tidak mencukupi. Kami menuju ke arah Pudu Raya, dan di situ telah dibanjiri lautan manusia yang lebih daripada 10 ribu.

Abang saya menghantar sms kepada saya, memberitahu bahawa pasukan di Hotel Hilton telah mula bertolak. Dengan serta-merta saya berkongsi maklumat ini dengan orang yang berada di sisi saya.

Kira-kira jam 1 tengah hari, kami nampak satu pasukan yang lebih besar, kemas sususannya berarak dari arah Hospital Tung Shin. Kemudian, muncul lagi satu pasukan dari Kota Raya. Tidak berhenti kami bertepuk tangan. Kami menjerit sepuas-puasnya. Saya nampak ramai yang menakung air di matanya. Saya amat terharu. Saya kini berada di tengah-tengah belasan, malah puluhan ribu orang. Saya tidak kesepian, kami tidak kesepian!

Terharu kerana dibantu orang yang saya tidak kenal langsung!

Kami berkumpul di depan Menara MayBank. Saya tak dengar apa yang diucap pemidato. Tapi saya hanya seorang penyokong. Saya hanya menyorak bersama kelompok manusia, bertepuk tangan apabila semua orang berbuat demikian.

Kemudian saya mendapati trak FRU. Seorang warga tua, mungkin dari PAS, memesan agar saya undur dahulu. Tidak lama kemudian, FRU melepaskan gas pemedih mata, dan meriam air kimia yang berwarna biru. Saya rasa macam tersengit. Baunya sangat tidak menyenangkan. Orang di sisi saya (sahabat dari kaum lain) menuangkan air ke atas kepala saya. Ada seorang yang menyapu minyak angin di bawah kelopak mata saya. Ada pula yang memberi garam kepada saya.

Saya teringat, air mata saya mengalir pada ketika itu bukan disebabkan gas pemedih mata, tetapi mengalir kerana terharu dengan bantuan yang dihulurkan oleh orang-orang yang saya tak kenal ini.

Pada ketika itu saya nampak polis, kononnya, menangkap orang ramai di depan Menara MayBank. Ramai yang memanjat ke atas di cerun pada mulanya, kemudian mereka melompat dari tembok yang tinggi. Saya sangat marah ketika itu, kerana saya nampak ramai wanita dan warga tua. Dan mereka yang kononnya polis itu dicemuh dalam hati saya, "Bukan manusia!"

Saya berehat seketika. Saya menjangkakan bahawa orang ramai akan menuju ke Jalan Sultan. Maka, saya berjalan dahulu ke arah sana. Apabila berdekatan dengan KFC, hujan mulan turun. Seorang peserta yang tua berkata kepada saya, "Komunis pun tak macam ini!" Saya tercengang seketika, gagal memberi apa-apa jawapan....

Matlamat sama..

Pada sebelah malam, saya dimaklumkan bahawa kawan dari kaum Melayu amat terharu dengan kehadiran kami. Mereka berkata, "Itu kebanggaan kami apabila kamu muncul bersama. Kamu duduk belakang sikit, biar kami yang hadapi peluru (gas pemedih mata) dan keganasan di depan!"

Nota: Akhirnya saya sedar, mengapa saya berselindung dalam kelompok orang PAS. Mereka membuktikan dengan tindakan mereka, itu yang membuatkan saya terharu dan berasa selamat. Lain kali, saya tetap akan bersama mereka, berada di garis depan, untuk menghadapi peluru (gas pemedih mata) dan keganasan.

Terima kasih, sahabat semua. Walaupun kita tidak berkenalan, tapi matlamat kita sama. Dan ini hanya boleh dirasai mereka yang hadir dalam perhimpunan.

Saya menyeru agar lebih ramai bangkit dari tidur, dan mereka yang sudah sedar, biarlah bertindak.

*Tulisan di atas disedut, disunting dan diterjemah daripada catatan seorang pembaca MerdekaReview, edisi bahasa Cina, yang menghadiri perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011. MerdekaReview akan memilih beberapa lagi tulisan untuk diterjemahkan, dan mengalu-alukan tulisan daripada pembaca. Sila email kepada editorial_bm@merdekareview.com. Terima kasih.

Tawaran Aqiqah Di Makkah (Bulan Ramadhan)

0 komen mengomen


(Gambar Kredit kepada Ustaz Azhar Idrus/Digital Mukmin.com)

Tawaran Aqiqah Ramadhan di Mekah 1432H/2011 Harga : RM350/seekor kambing (siap dimasak dan diagih2kan) Berminat/Maklumat Lanjut : Call /SMS - Hj Salleh Farmin: 0179356577
*Penyertaan selewat-lewatnya sebelum 25 July 2011

Gambar Roadtour Bersih 2.0 Rakyat Malaysia di Mesir

6 komen mengomen
Amaran: Post ini bukan politik yer. Cuma berkait rapat dengan hak dan keistimewaan rakyat jelata. Kepada yang tak suka jangan baca.

Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum semua. Huhu.. Sebulan lebih dah rupanya blog ni tak terupdate. Bukan takde isu ataupun cerita yang hendak ditulis, tapi semata-mata untuk memberi laluan kepada peperiksaan akhir bagi semester ni. Mohon doa daripada semua agar aku berjaya dengan cemerlang nanti. amin..

Alhamdulillah, aku baru baik daripada demam je ni. Mungkin sebab banyak sangat dosa, Allah uji masa aku nak imtihan Usul Fiqh baru ni. Memang blur, ditambah pulak dengan cuaca musim panas kat Mesir sekarang ni. Ok, biarkan cerita demam dan imtihan tu. Kebetulan jumpa internet laju. Jadi rasa nak update je blog ni.

Ok, ceritanya seperti dibawah. Sekadar kongsi pengalaman dengan semua, apa yang berlaku di Mesir baru-baru ni. Demam-demam pun aku turun jugak join. Haha.. Semangat nak amik gambar punya pasal. Nak wat camner, dah minat nak jadi journalist la konon-kononnya. So, bace jelah, cerita pendek dan gambar yang tak seberapa kat bawah ni. Sekadar nak meng'update' blog ni bagi bernyawa. Kesian aku tengok, ramai follower, semakin bertambah. Tapi takde cerita aku update. Mintak maaf la semua. hehe...



Roadtour Pra-BERSIH 2.0 Rakyat Malaysia Di Mesir. 2 Julai 2011.
Gambar kat atas ni, yang pakai vest tu adalah President SUARA. Ust Firdaus Madzlan atau lebih mesra dengan panggilan Ust Alang. Masa ni on the way nak ke rumah Melaka. Meriah kan tengok? hehe..

Ok, 2 Julai 2011 baru-baru ni, hampir 50 orang sukarelawan terdiri daripada Rakyat Malaysia di Mesir anjuran Gerakan Suara Rakyat (SUARA) mengadakan roadtour (Sesi Jelajah) ke rumah-rumah negeri di sekitar Kaherah, Mesir.

Sukarelawan ketika berhimpun dihadapan Asrama Rumah Terengganu di Hayyu 10. Mendengar taklimat sebelum memulakan kembara.

Sesi yang bermula di Dataran Rumah Negeri, Hayyu 10, Kaherah, Mesir. Disini menempatkan Asrama Rumah Negeri Kedah, Pahang, Sarawak & Terengganu. Semua dibahagikan kepada 4 kumpulan bagi menyebarkan risalah ke setiap rumah negeri. Setelah hampir 15 minit bergerak dari rumah ke rumah, dari bilik ke bilik. Kami kemudian berarak menuju ke Hayyu 7. Disana, dimana terletaknya Asrama Rumah Kelantan, Perak, Kedah (Rumah Baru), Selangor, Wilayah, Pulau Pinang, Melaka, Negeri Sembilan & Perlis. Manakala Asrama Pelajar Johor di Rabaah tidak sempat untuk diziarahi kerana lokasinya agak jauh di Rabaah. Tetapi sudah ada sukarelawan yang akan kesana.

Amat menarik kerana, kembara menaiki bas beramai-ramai berpakaian kuning. Arab tengok pun terkejut. Ramai-ramai pakai baju kuning menyala. Hehe.. Tapi, kat sini diorang dah biasa dengan orang Melayu. So, takde yang peliknya.


Si comel, adik Iman kalau tak silap namanya ni pun turut sama menjayakan Pra-Bersih 2.0 Rakyat Malaysia di Mesir.

Ok, objektif utama Pra-Bersih 2.0 ini adalah untuk menyebarkan risalah serta mengajak seluruh rakyat Malaysia di Mesir turun beramai-ramai berpakaian kuning pada 5 & 9 Julai 2011 nanti, sebagai tanda sokongan Rakyat Malaysia di Luar Negara bagi menuntut Suruhanjaya Pilihanraya mentransformasikan Sistem Pilihanraya di Malaysia yang dilihat tidak telus dan terdapat kelemahan.

Selaras dengan 8 tuntutan BERSIH yang dilihat tidak menyebelahi mana-mana pihak baik Pembangkang mahupun Kerajaan, tetapi kearah penambahbaikkan sistem pilihanraya negara. Maka, usaha ini patut disokong oleh semua lapisan masyarakat tidak mengira parti politik,kaum dan agama. Selagi mana tuntutan tersebut selaras dengan kehendak Syariat Islam serta mengikut lunas dan perlembagaan negara.

Ok, apa tuntutan BERSIH sebenarnya? Mungkin ramai dah tau dan ada jugak yang tak amik tau. Malas nak layan hal-hal politik tanah air nih. Ok, korang kena tau jugak serba sedikit apa yang BERSIH nak sebenarnya. Sebab, media hari-hari sumbat korang dengan pelbagai cerita, konon BERSIh ni nak jatuhkan kerajaan la, nak merusuh, komunis dan sebagainya. Walhal, kalau tengok apa yang BERSIH tuntut tak sebelah mana-mana pihak pun. Sekadar kearah penambah baikkan sistem pilihanraya yang ada. So, kenapa kerajaan/SPR perlu takut sampai nak tangkap orang yang pakai baju kuning semua?

8 tuntutan BERSIH:

So, lepas korang baca 8 tuntutan ni, ada sebelah mana-mana pihak ke?

Maklumat lanjut dan terkini disini. https://www.facebook.com/pages/Rakyat-Malaysia-di-Mesir-Menyokong-Bersih-20/119073048180213



Roadtour Pra-Bersih 2.0 Rakyat Malaysia Di Mesir. 2 Julai 2011 (Rumah Melaka) Hayyu 7, Kaherah, Mesir. Alhamdulillah, dapat jugak kami masuk bagi risalah ke Rumah Melaka.



Roadtour Pra-BERSIH 2.0 ke Rumah-rumah Negeri Malaysia di Mesir. 2 Julai 2011 (Kelantan) Ni pulak dekat depan Rumah Kelantan.


Risalah/flyers yang disebarkan sempena Pra-Bersih 2.0

InsyaAllah, himpunan BERSIH di Mesir akan diteruskan dengar katanya. Wallahua'lam la. Kita tunggu apa respon daripada pihak penganjur dan aku hormat titah perintah Duli Yang Maha Yang Dipertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin. Jika, himpunan pada 9 Julai ni perlu dibatalkan, aku akur je. Cuma, sebagai rakyat yang ada hak dan kebebasan, aku nak pakai jugak baju warna kuning walaupun takde demonstrasi tanda sokongan dan semangat memulihkan sistem pilihanraya negara kita.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers