TGNA pun kaki bola jugak..

0 komen mengomen

KUALA LUMPUR, 29 Okt: Tidak seperti musim lalu, kerajaan negeri Kelantan akan memberi imbuhan berupa wang tunai kepada pemain pasukan bola sepak The Red Warriors Kelantan yang berjaya ke final Piala Malaysia musim ini.

Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, pemberian wang tunai tersebut ekoran kerajaan negeri merasakan ianya lebih sesuai berbanding imbuhan menunaikan umrah yang diberikan musim lalu.

"Imbuhan ada, tahun lepas kita bawa ke tanah suci, tapi dapat dirasai oleh suami sahaja, isteri tak dapat rasa apa-apa.

"Jadi tahun ini kita ubah teknik sikit, kita bagi wang tunai supaya suami sebagai pemain dapat rasa, isteri sebagai penonton dapat rasa, anak-anak pun seronok," katanya kepada stesen radio HotFM semalam.

Beliau bagaimanapun tidak memberitahu berapa jumlah yang akan diberikan kepada setiap keluarga pemain tersebut.

Sabtu, 30 Oktober ini, Kelantan akan berdepan pasukan Negeri Sembilan, pada Piala Malaysia edisi ke-84 di Stadium Bukit Jalil.

Pertemuan ini adalah kali kedua berturut-turut selepas bertemu pada peringkat akhir musim lalu dengan kemenangan milik Negeri Sembilan 3-1.

Dalam pada itu, Nik Aziz turut mengingatkan penyokong Kelantan yang akan hadir ke stadium agar menjaga adab dan tatasusila dan tidak menimbulkan kekecohan.

"Saya nak tengok penyokong jaga tatsusila, jangan ada keganasan, semangat kesukanan kena jaga molek.

"Kita rakyat dan kerajaan negeri Kelantan duduk dalam keadaan tenang, berakhlak dan beradab," katanya penuh harapan.

Beliau bagaimanapun optimis Kelantan mampu membawa pulang Piala Malaysia ke negeri itu pada pertemuan Sabtu ini.

"Saya sebagai rakyat Kelantan berdoa agar kita berjaya..InsyaAllah kita harap kita berjaya," tambahnya.

Ditanya pengalamannya bermain bolasepak, beliau memberitahu meminati sukan itu sejak kecil.

Malah katanya lagi, bahagian lututnya kini masih terdapat kesan kececederaan akibat bermain bolasepak sebelum perang Jepun lagi.

"Saya muda dulu main bola sebelum perang Jepun, ketika itu saya duduk pondok.

"Lepas Asar main bola, kawan saya sepak, kena lutut kanan saya smpai hari ni cedera. Orang tak tahu tu.

Beliau turut memberitahu, selain bermain bola sepak, beliau juga aktif dalam sukan berkuda.

"Ayah saya ada empat ekor kuda, kami empat beradik berlumba kuda.

"Bila saya menang, saya lepas tangan atas kuda tu, tiba-tiba biawak melintas, kuda terkejut dan berhenti mengejut, jatuh la saya.

"Lutut saya rosak sebab bola, belakang saya rosak sebab kuda, jangan main-main," ceritanya.

Rakaman temubual bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Kegagalan Bukan Satu Hukuman Tapi Penambahbaikkan..

1 komen mengomen
1. Imtihan qobul baru saja berlalu bagi pelajar tahun satu yang ingin mendaftar masuk ke Universiti Al-Azhar. Maka, ramai yang melihat ia sebagai satu halangan dan cubaan menghalang pelajar-pelajar untuk meneruskan pegajian dalam bidang agama. Berbeza dengan jalan dan laluan senang yang dilalui oleh pelajar-pelajar perubatan yang siap dengan tajaan. Kita lupa dan hindarkan seketika persepsi buruk dan negatif sesetengah pihak yang cuba untuk menyusahkan pelajar-pelajar agama.

2. Mari kita lihat ia dari sudut pandangan berbeza. Andai kita menilai ia dari sudut penjagaan kualiti, Ia merupakan satu peluang dan cabaran buat mahasiswa/wi Islam dalam proses melahirkan Ulama' yang berkualiti. Bukan mudah ingin menjadi seorang ulama'. Bukan cukup sekadar lulus di kuliah sahaja, tetapi mampu menguasai seluruh aspek dan disiplin keilmuan dan mampu dikeluarkan bila-bila masa sahaja. Maka, imtihan Qobul merupakan satu peringkat tapisan serta latihan untuk menilai prestasi keilmuan kita yang sejengkal cuma.

3. Saya juga pernah melalui dan menjejakkan kaki dilaluan yang sama, juga merupakan pelajar pertama yang menjadi bahan ujikaji keberkesanan apabila ujian ini dilaksanakan. Memang agak sukar dan sedikit menyusahkan kerana kita telah bersusah payah mengerah keringat lebih setahun lepas bagi menduduki peperiksaan STAM. Dengan subjek yang banyak dan hafalan yang bertimbun, bila sudah berjaya, seolah-olah kejayaan itu sia-sia bila tiba di Mesir menduduki Imtihan Qobul, bermakna sijil STAM tiada harga disisi Al-Azhar.

4. Namun kalau kita kaji dan hayati, dimana ilmu dan kefahaman kita yang kita hadam dan kunyah semasa menduduki STAM dahulu? Disitu kita dapat menilai adakah kita belajar semata-mata ingin menduduki peperiksaan atau ingin beramal dengan ilmu yang kita belajar. Kalau kita belajar semata-mata kerana ingin menduduki peperiksaan, saya percaya otak kita akan bocor semasa peperiksaan, usai sahaja periksa, hafalan yang kita hafal hilang begitu sahaja. Dan saya juga pernah alaminya. Berbeza dengan belajar untuk menambah kefahaman.

5. Imtihan Qobul pada tahun ini ramai yang gagal berbanding tahun lepas. Apa puncanya? Itu yang perlu kita telitikan. Terserah kepada diri masing-masing untuk menilai dari sudut pandangan mana yang mahu dinilai.

6. Kita sebenarnya tidak gagal tetapi belum berjaya dalam peperiksaan. Kegagalan dan Kejayaan dalam sesuatu pekerjaan yang kita lakukan hakikatnya daripada Allah s.w.t. Sepandai dan serajin mana pun kita, andai Allah masih belum mengizinkan, maka kejayaan bukan milik kita. Namun ada ujian yang lebih besar sebenarnya yang kita sedang hadapi, iaitu ujian daripada Allah swt. Maka disitulah ujian sebenar kita, adakah kita redha dengan ujian yang Allah s.w.t. berikan. Andai kita redha, ia merupakan satu kemanisan dan kejayaan yang amat besar buat diri kita.

7. Buat diri dan sahabat-sahabat sekalian, kita yang sudah menjejakkan kaki di bumi Anbiya' ini sebenarnya sudah dikira satu kejayaan kerana kita telah dipilih oleh Allah s.w.t. untuk berada dan merasa apa yang kita rasai sekarang. Kenapa Allah tidak memilih orang lain? Kerana Allah swt Maha Mengetahui apa yang terbaik buat diri kita. Maka, sabar dan redha menjadi kunci utama. Kuliah bukan satu-satunya jalan untuk kita berjaya dalam kehidupan serta peluang mencari ilmu. Di Mesir ini peluang terbuka luas, dengan kelas talaqqi, majlis tafaqquh fiddin dan sebagainya. Hanya kita yang perlu dan mahu memilih jalan dan kelas mana yang ingin dituju.

8. Moga-moga peringatan ini dapat memberi kesan dan manfaat khususnya buat diri untuk melaksanakan apa yang dikata. Kapada sahabat-sahabat dan adik-adik baru yang belum najah dalam imtihan, harap dapat bersabar dan redha. Betulkan kembali niat dan matlamat kita hadir ke bumi anbiya' ini. Adakah untuk masuk ke universiti Al-Azhar semata-mata atau untuk menuntut ilmu dengan para masyaikh dan ulama' disini?

Budak Kecik Mahu Belajar.. Hehe..

2 komen mengomen
Testing guna kamera Canon EOS 550D...

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs462.ash2/73504_168579559835671_100000508851984_501391_3149843_n.jpg
Ni guna kitlens jer..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs922.snc4/73504_168579563169004_100000508851984_501392_7122628_n.jpg
Ni guna 55-250 mm..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs462.ash2/73504_168579566502337_100000508851984_501393_2714995_n.jpg
Ni pun same jugak..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs449.ash2/72248_168583156501978_100000508851984_501398_4016019_n.jpg
Yang ni guna 55mm.. Bokeh..

Hari Pertama Kutub Sittah Berjalan Dengan Lancar..

0 komen mengomen
Sumber : kutubsittah-pmram.blogspot.com

Barisan Masyaikh di Majlis Perasmian


Fadhilah As-Sheikh Al-Ustaz Ad-Duktur Muhammad Mahmud Abu Hashim menurunkan tandatangan di atas plat buku kutub sittah untuk menyempurnakan gimik perasmian


Presiden PMRAM menyampaikan cenderahati kepada perasmi


Fadhilah As-Sheikh Usamah


Fadhilatus Sheikh Dr. Yusri Rushdi As-Sayyid Jabr Al-Hasani


Kaherah, 27 Oktober - Majlis Pembacaan Kutub Sittah siri Ke-2 PMRAM 2010 telah berlangsung dengan jayanya dengan kehadiran peserta yang mencecah sehingga 1100 orang beserta kehadiran tetamu kehormat. Dewan Nadi Riadhi sekali lagi menempa sejarah kerana dipilih sebagai lokasi berlangsungnya Majlis Pembacaan Kutub Sittah Siri Ke-2. Kehadiran para peserta yang membanjiri perkarangan Dewan Nadi Riadhi seawal jam 6.30pagi. Majlis yang gilang gemilang ini telah bermula pada jam 8.30pagi dengan upacara majlis perasmian yang disempurnakan oleh Fadhilah As-Sheikh Al-Ustaz Ad-Duktur Muhammad Mahmud Abu Hashim Dekan Kuliyyah Usuluddin Universiti Al-Azhar, Kampus Zaqaziq mewakili Al-Imam Al-Akbar Sheikh Al-Azhar Al-Ustaz Ad-Duktur Ahmad Muhammad Thoyyib.

Majlis pembacaan hadi dimulakan oleh Fadhilah As-Sheikh Usamah Sayyid Mahmud Al-Azhari pada Kitab Al-Umrah bermula hadis yang ke 1773 sehingga hadis yang ke 1917(Kitab Puasa).

Seterusnya majlis pembacaan diteruskan dengan pembacan oleh Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Yusri Rushdi As-Sayyid Jabr Al-Hasani sehingga hadis yang ke 2046 seterusnya menamatkan kitab al-i'tikaf.

Seusai Solat Fardhu Asar, pembacaan hadis diteruskan oleh Al-'Alim Al-'Allamah As-Sheikh Muhammad Ibrahim Abdul Baith Al-Kittani sehingga akhir kitab As-Salam.

Majlis ditangguhkan dengan bacaan doa oleh Al-'Alim Al-'Allamah As-Sheikh Muhammad Ibrahim Abdul Baith Al-Kittani.

Atase Akademik Mesir : Pegawai yang paling banyak masa lapang!!

1 komen mengomen

n1029764547_30249807_75880911

En. Khairi bin Jalalluddin
Atase Pendidikan (Akademik)
Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah

Emel: akademik@jpmk.info
Tel Bimbit: (002) 019 0051525
Tel Pejabat: (002) 02 37622395

Tugas Utama Seorang Atase Pendidikan

Bertanggungjawab menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan akademik pelajar meliputi proses mendapatkan tempat pengajian dan kemasukan pelajar baru, pengesahan pengajian, kursus peningkatan akademik, hubungan dengan pihak Kementerian Pengajian Tinggi Mesir dan pentadbiran Universiti, mengkaji dan menyampaikan pendapat kepada unit pengiktirafan ijazah di Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) berhubung nilai taraf ijazah Universiti apabila diperlukan oleh pihak JPA, menyedia dan menilai laporan prestasi akademik pelajar dan seterusnya membuat syor kepada pihak penaja dan pihak yang berkenaan untuk tindakan sewajarnya.

Diatas adalah tugas dan tanggungjawab sebenar seorang Atase Pendidikan. Namun amat malang tugas dan tanggungjawab tersebut disia-siakan begitu sahaja. Masanya lebih banyak tertumpu kepada Hal Ehwal Politik (HEP) daripada menguruskan Hal Ehwal Pelajar (HEP) Malang2.. Saya ambil sumber tersebut daripada Laman Rasmi JPMK/MSD Cairo. Disini

Tugas Yang Dilakukan Atase Pendidikan Sekarang :

Antara yang saya lihat tanggungjawab beliau berada di Mesir adalah :

1. Melayari Facebook.

2. Menguruskan pejabat Kelab UMNO Mesir.

3. Mengedarkan Borang Kelab UMNO kepada pelajar-pelajar baru spt di Mansurah.

4. Membalas komen di facebook.

5. Makan angin.

6. Sibuk membuat bancian jumlah pelajar Mesir yang menyebelahi pihak (Pembangkang di parlimen.)

7. Tugas2 lain klik disini. Disana


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs114.snc4/36053_101068956627798_100001740815247_6597_4266285_n.jpg

Biarlah Gambar Bercerita plak ye.. Layann..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs002.snc4/33483_101069539961073_100001740815247_6605_4323545_n.jpg

Rajinnya beliau mem"vacum"..


http://3.bp.blogspot.com/_oyaKTBq2tHU/TEbt-Awyj6I/AAAAAAAAEb0/wfH7nkfLL8Q/s1600/Facebook_1279710077789.png

http://2.bp.blogspot.com/_oyaKTBq2tHU/TEbt8vWXUxI/AAAAAAAAEbs/rWmgtqjCZz8/s1600/Facebook+-+Khairi+Jalalluddin_1279711335420.png


http://1.bp.blogspot.com/_oyaKTBq2tHU/TEbt8UZHDZI/AAAAAAAAEbk/hEv5ZbPc7tM/s1600/Facebook+-+Khairi+Jalalluddin_1279711294547.png

Alhamdulillah, Lifeline 5 Berjaya Tiba Di Gaza

0 komen mengomen


Sumber klip berita, youtube.com

GAZA - Ketibaan konvoi 'lifeline 5' di Semenanjung Gaza pada petang tadi(khamis) yang melintasi sempadan Rafah, Republik Arab Mesir disambut besar-besaran dan juga secara rasmi.


Liputan dari pemberita Al-Jazeerah, Tameer Mashal jelas menunjukkan sebaik konvoi tiba di Gaza, laungan takbir 'Allah Maha Besar' kedengaran kuat dari para sukarelawan konvoi. Di samping itu, sujud syukur tanda gembira yang tidak terhingga dan ada sukarelawan wanita menangis kerana dapat bertemu dengan penduduk Palestin di Gaza yang terkepung dengan sekatan zalim zionis.

Pemberita Al-Jazeerah menjelaskan lagi bahawa konvoi dapat merentasi sempadan Rafah dengan mudah dan senang berikutan pihak penganjur konvoi mengikut persetujuan dengan Pihak Berkuasa Mesir.

Jurucakap konvoi, Zaher Birawi berkata, Pihak Berkuasa Mesir telah membenarkan 342 sukarelawan memasuki Gaza. Sebahagiannya ada yang datang dengan menaiki kapal dari pelabuhan Latakia dan sebahagian besar yang lain menaiki kapal terbang Syria.

Beliau menyebut para sukarelawan yang terlibat datang dari 30 buah Negara, 12 darinya Negara Arab dan selebihnya adalah dari Negara-negara barat yang jauh.

"Tujuan mereka hanyalah satu iaitu untuk membantu membebaskan Palestin dari kezaliman," jelas Birawi.

Jurucakap konvoi mengungkapkan ketibaan sukarelawan-sukarelawan lifeline ke Gaza petang ini menandakan pembetulan kesilapan yang telah dilakukan pihak Mesir kepada kami pada permulaan perjalanan konvoi. Demikian itu, konvoi akan berada di Gaza selama tiga hari dan akan beredar keluar pada pagi ahad akan datang.

Beliau turut menyatakan, para sukarelawan bertekad untuk mengadakan tinjauan dan melawat tempat-tempat yang musnah serta bertemu dengan sebahagian keluarga mangsa-mangsa perang Israel.

Kapal besar Greek yang membawa kenderaan konvoi lifeline 5 berlepas dari pelabuhan Latakia, Syria malam semalam dan tiba di pelabuhan El-Arish selepas waktu tengahari tadi.

Mengulas antara persetujuan Pihak Berkuasa Mesir bagi membenarkan konvoi ke Gaza, seramai 17 sukarelawan termasuk bekas ahli parlimen Britain, George Galloway tidak dibenarkan masuk ke Gaza. Pihak Berkuasa Mesir menganggap sukarelawan-sukarelawan tersebut individu-individu yang tidak dialu-alukan Mesir.

Konvoi 'amal'

Ketika penduduk Gaza meraikan kegembiraan dengan sukarelawan konvoi lifeline 5 yang telah berjaya memasuki Gaza, sebuah lagi konvoi bantuan kemanusiaan dari Britain sedang bersiap sedia memasuki Libya.

Konvoi 'طريق الأمل' yang disertai 70 aktivis Britain dengan 29 buah kenderaan yang membawa muatan makanan, bekalan perubatan dan alat-alat pembelajaran datang dari Tunisia menuju ke Semenanjung Gaza dan akan merentasi Libya dan tanah Mesir. Sumber 21/10/2010, berita Al-Jazeerah, web berita safa.ps dan web berita Al-Jazeerah

Rakaman-rakaman gambar konvoi lifeline 5 yang berjaya memasuki Gaza.
Dipetik dari web berita safa.ps
















aminmenulis : Alhamdulillah, Allahuakbar!! Seronok dan gembiranya melihat mereka dapat menjejakkan kaki membantu saudara-saudara kita di Palestin. Moga-moga suatu hari nanti kita juga akan kesana.

Isu IFF : Kurang Cerdiknya Ulama' UMNO

0 komen mengomen

Kenyataan Rasmi Ulamak Pelapis PAS:
Isu IFF dan Kedangkalan Ilmu Ulama Muda UMNO

Ulamak Pelapis PAS melahirkan kekesalan apabila tindakan Datin Seri Rosmah Mansur yang menghadiri Festival Busana Islam (IFF) didokong dan dibela oleh saudara Fathul Bari bin Mat Jahya.

Ulamak Pelapis PAS kesal apabila tindakan rakyat yang bangkit berdemonstrasi dalam membantah penglibatan Datin Seri Rosmah Mansur Festival Busana Islam (IFF) turut dikecam dan dianggap sebagai tersasar daripada konsep Islam.

Bagi Ulamak Pelapis PAS, tindakan saudara Fathul Bari bin Mat Jahya yang membela kesilapan Datin Seri Rosmah Mansur mencalarkan imejnya sebagai seorang yang berlatarbelakangkan pendidikan Islam.

Hujah Bahawa Datin Seri Rosmah Mansur Hanya Penaung Bukan Penganjur

Fathul Bari bin Mat Jahya mempertikaikan sikap PAS yang dianggap salah kerana menurut beliau, Datin Seri Rosmah Mansur bukanlah penganjur sebaliknya hanyalah penaung kepada majlis IFF tersebut.

Namun bagi Ulamak Pelapis PAS, Fathul Bari selaku seorang yang berpendidikan agama sepatutnya jelas mengenai sikap yang perlu diambil oleh seseorang muslim apabila terlibat dengan program-program maksiat sebagaimana yang telah berlaku dalam IFF.

pic_iff_rm
(Prime Minister Datuk Seri Najib Razak (left) and his wife, Datin Seri Rosmah Mansor, speaking with Prince Albert II of Monaco at the International Islamic Fashion Festival. — Reuters picture)

Pakaian menjolok mata dengan tidak mengendahkan arahan Allah agar wanita muslimah menutup aurat ditambah dengan penghinaan nama Nabi Muhammad yang ditulis secara terbalik dan ditonjolkan di bahagian dada wanita yang memperagakan fesyen tersebut sangat jelas untuk dihukumkan sebagai satu majlis maksiat dan menghina Islam.

Menerusi firman Allah Taala di dalam Surah al-Nisa' ayat 140, Allah menegaskan larangan untuk orang Islam bersama-sama di dalam majlis yang menghina ayat-ayat Allah. Umat Islam disuruh untuk menegur maksiat yang berlaku di dalam mana-mana majlis. Sekiranya mereka tidak mempunyai kemampuan, maka mereka wajib untuk meninggalkan majlis maksiat kerana kebersamaan di dalam majlis berunsur maksiat adalah satu maksiat. Ini jelas terpampang dalam kenyataan para ulama tafsir sewaktu mereka menghuraikan ayat 140 daripada Surah al-Nisa'.

Adakah boleh diterima secara waras bahawa Datin Seri Rosmah Mansur selaku seorang muslimah sebenarnya tidak mengetahui bahawa majlis seperti itu adalah satu majlis maksiat? Adakah beliau boleh dianggap sebagai seorang yang tidak mengetahui sama sekali bahawa pakaian-pakaian yang dipamerkan dalam majlis tersebut adalah pakaian yang menyongsang daripada kehendak agama Islam?

Ulamak Pelapis PAS beranggapan bahawa Datin Seri Rosmah Mansur menyedari bahawa IFF adalah bercanggah dengan tuntutan Islam yang sebenar. Sekiranya Fathul Bari beranggapan sebaliknya, ini bermakna Datin Seri Rosmah Mansur begitu sangat jahil dalam memahami kehendak Islam dan ini adalah sangat-sangat malang sekiranya berlaku kepada seorang wanita Islam apatah lagi kepada isteri kepada seorang Perdana Menteri.

Sekiranya Fathul Bari mempertikaikan PAS kerana menyelar keterlibatan Datin Seri Rosmah Mansur dalam satu program maksiat, maka Ulamak Pelapis PAS ingin bertanya di manakah suara orang-orang berpendidikan Islam di dalam UMNO seperti Fathul Bari dalam membantras maksiat sebagaimana yang berlaku dalam IFF dan konsert Adam Lambert yang diizinkan oleh kerajaan UMNO untuk dibuat di Malaysia? Ulamak Pelapis PAS kesal dengan sikap orang-orang berpendidikan agama di dalam UMNO yang membisu dalam membantras gejala maksiat di dalam negara sebaliknya begitu lantang mengecap tindakan rakyat yang bangkit menyuarakan isi hati mereka yang tidak berpuas hati apabila agama dipersenda.

Hujah Bahawa Nasihat Kepada Pemimpin Tidak Boleh Secara Terang-Terangan

Ulamak Pelapis PAS ingin menjelaskan kepada umum bahawa para ulama Islam telah menyatakan bahawa apabila maksiat yang dibuat secara terang-terangan, maka tidak menjadi satu kesalahan untuk umat Islam memprotes maksiat tersebut secara terang-terangan.

Sekalipun ada hadith Rasulullah yang meminta supaya nasihat diberikan secara senyap-senyap dan bukan secara terang-terangan, hadith ini sebenarnya ditujukan kepada kesilapan yang dibuat secara senyap-senyap. Ini kerana apabila seseorang itu melakukan dosa dan maksiat secara sembunyi-sembunyi tanpa diketahui oleh orang lain, maka orang yang mengetahui kesalahan tersebut tidak boleh sama sekali menghebahkan kesilapan si pelaku kerana Islam meminta umatnya agar menutup keaiban manusia.

pic_iff_fathulbari
(Saudara Fathul Bari bin Mat Jahya)

Namun sekiranya dosa dan maksiat yang dilakukan adalah secara terang-terangan sebagaimana yang berlaku dalam majlis IFF, maka mendedahkan kepada umum berkenaan dengan perlanggaran Syariat yang berlaku adalah dibolehkan oleh Islam agar umat Islam mengetahui bahawa majlis yang dibuat secara terbuka tersebut adalah bercanggah dengan Islam.

Al-Imam Al-Nawawi mendedahkan enam keadaan yang mana seseorang itu dibenarkan oleh Islam untuk mengumpat dan menyatakan kejahatan atau keburukan orang lain:

  1. Orang yang dizalimi membuat aduan kepada pihak pemerintah ataupun pihak yang berautoriti agar kezaliman dapat dibanteras.
  2. Perbuatan mengumpat dan mendedahkan kesalahan adalah bertujuan untuk membasmi kemungkaran seperti apabila seseorang berkata kepada orang yang mempunyai kemampuan untuk mengubah kemungkaran: "Si Fulan melakukan kemungkaran. Maka cegahlah ia daripada kemungkaran tersebut". Namun hendaklah niat mengumpat tadi semata-mata kerana ingin mencegah kemungkaran.
  3. Meminta fatwa daripada seorang mufti yang mana orang yang bertanya terpaksa menggunakan umpatan bagi menjelaskan masalahnya kepada sang mufti. Contohnya si penanya bertanya "Ayah saya menzalimi saya kerana sebab begini dan begini. Bagaimanakah cara untuk saya mendapatkan hak saya?"
  4. Memberikan peringatan kepada para muslim terhadap kejahatan seseorang agar setiap orang dapat menghindari kejahatannya.
  5. Apabila seseorang itu menzahirkan kemungkaran yang dilakukannya secara terang-terangan. Maka ketika itu tidak mengapa seandainya kita menghebahkan kepada masyarakat tentang kejahatan yang dilakukannya kerana dia sendiri telahpun menzahirkan kejahatannya secara terang-terang.
  6. Mengumpat dengan tujuan mengenali seseorang. Apabila seseorang individu dikenali dengan sesuatu aib yang ada pada dirinya maka kita boleh menggunakan gelarannya yang merupakan aib tersebut atas tujuan untuk mengenali orang tersebut. Namun kebenaran ini dibolehkan dengan syarat si pemilik aib tersebut tidak merasa marah dengan gelaran aib yang disandarkan kepadanya selepas gelaran tersebut dikenali oleh orang ramai.

Sejarah Islam Bukti Bahawa Kesalahan Pemimpin Yang Dibuat Secara Terangan Ditegur Secara Terangan

Sejarah Islam sendiri telahpun mendedahkan kepada kita berkenaan dengan sikap umat Islam dahulu yang berani menyatakan kesilapan para pemerintah secara terang-terangan sekalipun mereka diancam dengan kematian.

Apabila Marwan bin al-Hakam yang merupakan pemerintah Bani Umayyah ketika itu cuba untuk membaca khutbah terlebih dahulu sebelum solat hari raya, tindakan beliau telah ditegur secara terang-terangan oleh seorang sahabat Rasulullah yang bernama Abu Said al-Khudri. Apabila Marwan bin Hakam tetap mahu berkhutbah dahulu sebelum solat hari raya, Abu Said al-Khudri telah merentap baju pemerintah tersebut agar dia tidak meneruskan niatnya untuk membaca khutbah sebelum solat. Dalam masa yang sama, seorang lelaki lain yang turut berada di situ telah menegur Marwan secara keras dengan berkata:

"Wahai Marwan. Engkau telah menyalahi Sunnah Nabi. Engkau telah mengeluarkan mimbar pada hari raya sedangkan sebelum ini mimbar tidak pernah dikeluarkan pada hari raya. Engkau telah mulakan dengan khutbah sebelum solat hari raya".

Lantas Abu Said al-Khudri bertanya kepada orang ramai siapakah lelaki berkenaan. Selepas mana hadirin memberi tahu nama lelaki tersebut kepada Abu Said al-Khudri, Abu Said telah berkata:

Adapun orang ini, dia telahpun menunaikan kewajipannya. Saya telah mendengar Rasulullah bersabda:

"Sesiapa yang melihat kemungkaran dan dia mampu untuk mengubah kemungkaran itu dengan tangannya, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu, maka hendaklah dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu, maka hendaklah dengan hatinya dan itulah selemah-lemah Iman".

(Lihat kisah ini dalam Sahih Muslim: Hadith ke-9 daripada Kitab Solat al-`Idayn. Lihat juga Sunan Abi Daud Kitab al-Solat Bab al-Khutbah Yawm al-`Id).

Antara contoh lain adalah Sultan al-`Ulama Izzuddin bin Abd al-Salam dan Ibnu al-Hajib al-Maliki. Dua tokoh ulama kurun ke-6 ini begitu berani mendedahkan kesilapan Raja Syria ketika itu di atas pentas mimbar Jumaat. Mereka berdua begitu lantang dalam khutbah mereka mendedahkan kepada umum berkenaan dengan dosa Raja Syria yang bersubahat dengan tentera Salib dalam menyerang Mesir sehingga raja tersebut tergamak membenarkan tentera Salib masuk ke kota Damsyik bagi tujuan membeli peralatan senjata daripada umat Islam. Al-Imam Izzuddin yang merupakan ulama besar dalam mazhab Syafi`e akhirnya telah dibuang negeri dan beliau akhirnya berhijrah ke Mesir dan tinggal di sana sehingga beliau meninggal dunia.

Ini adalah beberapa contoh kecil yang ada di dalam lipatan sejarah Islam. Maka apabila tindakan PAS mendedahkan kepada umum tentang kesilapan para pemimpin UMNO dipertikai oleh Fathul Bari, Ulamak Pelapis PAS sebenarnya sangsi dengan tahap keilmuan Islam yang dimiliki oleh beliau. Adakah Fathul Bari tidak pernah mengetahui perbahasan seperti ini ataupun beliau sebenarnya sengaja menidakkan fakta ini demi menjaga kepentingan peribadi beliau di dalam UMNO.

Ulamak Pelapis PAS meminta agar orang-orang yang berpendidikan agama di dalam UMNO menginsafi dan bertaubat kepada Allah S.W.T. serta bersikap tidak mengkhianati ilmu Islam yang dipelajari hanya semata-mata kepentingan keduniaan.

LAJNAH KEAHLIAN DAN ULAMAK PELAPIS
Dewan Ulamak PAS Pusat
Kuala Lumpur

Isu Pegawai Tidak Profesional : Kenyataan Rasmi Presiden PMRAM

0 komen mengomen
http://4.bp.blogspot.com/_49COP69082g/TMWN__kdhFI/AAAAAAAAATw/m0IsRyEffbQ/s400/shah+33.jpg
Sumber : Minda Presiden PMRAM

Sejak kebelakangan ini, banyak isu-isu yang melibatkan penindasan mahasiswa Islam di Mesir berlaku. Bermula daripada isu Kutub Sittah pada tahun 2009 sehinggalah sekarang ini, ia berlaku bagaikan dirancang. Namun PMRAM meminta agar ahli bertenang serta bertindak mengikut arahan pimpinan.

PMRAM dengan ini melahirkan rasa kesal dan kecewa di atas tindakan pihak-pihak berwajib yang melanggar polisi dan etika sebagai seorang penjawat awam. Bagi PMRAM, tindakan Pengarah JPMK Prof. Madya Dr. Jamil bin Hasyim yang menandatangai surat sokongan bagi penubuhan 'Academy Center' di Tanta merupakan tindakan yang tidak profesional.

Di dalam surat tersebut terdapat beberapa kesalahan mengikut format rasmi surat kerajaan. Bahkan beliau juga menafikan peranan Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta (DPMT) yang selama ini menjaga keselamatan mahasiswa-mahasiswi Islam di sana. PMRAM menyifatkan kata-kata ini sebagai tuduhan yang tidak mempunyai asas yang kukuh.

Di sini saya ingin menegaskan bahawa walaupun DPMT mampunyai autoriti untuk menyelesaikan isu-isu yang melibatkan pihak keselamatan Mesir, PMRAM tidak pernah sesekali membelakangi peranan Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) dalam isu-isu keselamatan mahupun menafikan kewujudannya.

Beralih kepada isu yang berlaku di Mansurah pada 16 Oktober lalu. PMRAM sekali lagi melahirkan rasa kesal dan kecewa terhadap salah seorang pegawai JPMK yang menyalahgunakan kuasa. PMRAM menyifatkan tindakan yang dilakukan oleh Pegawai Atase Akademik En. Khairi bin Jalaluddin juga sebagai tindakan yang tidak profesional.

Sebagai penjawat awam beliau tidak sepatutnya mengambil kesempatan ketika taklimat biasiswa tersebut untuk mengedarkan borang Kelab Umno. Tindakan tersebut seolah-olah mengajak mahasiswa untuk terlibat dengan parti politik.

PMRAM mengambil pendekatan diplomasi dalam menghadapi isu ini dan cuba mengelakkan tindakan provokasi. Walaupun tindakan tidak profesional ini dilakukan oleh beberapa orang pegawai JPMK, PMRAM dengan ini menegaskan bahawa hubungan rasmi tetap akan diteruskan demi menjaga kesatuan dan kebajikan di kalangan mahasiswa-mahasiswi Islam di Mesir.

PMRAM mengharapkan agar pihak JPMK lebih profesional dalam melaksanakan tugasnya demi menjaga nama baik negara Malaysia. PMRAM juga mengharapkan agar semua ahli sentiasa berdoa semoga persatuan induk ini terus mendapat bimbingan daripada Allah SWT dalam setiap tindakan yang dilakukan serta dilindungi daripada halangan dan ancaman.

Akhirnya saya mewakili PMRAM mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan dan dukungan ahli dalam menghadapi isu-isu yang melibatkan mahasiswa Islam ini.

Sekian.

KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKHSIAH

Shahrizan bin Mohd Hazime,
Presiden,
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2010.

Salah Laku Pegawai JPMK : PMRAM Hantar Memorandum kepada Kedutaan Besar Malaysia Kaherah

0 komen mengomen
Semalam 24 oktober, sekitar jam 10.30 pagi PMRAM telah menghantar memorandum kepada Kedutaan Besar Malaysia Kaherah, En. Saiful, tentang tuntutan mahasiswa terhadap salah laku Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah, yang telah banyak menyusahkan mahasiswa. Beberapa keping gambar boleh dilihat di bawah ini. Tahniah.


Delegasi Mahasiswa daripada PMRAM menunjukkan memorandum yang ingin disampaikan kepada Kedutaan Besar Malaysia Kaherah.

Saudara Sulaiman Pengerusi Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta (kanan sekali). memberikan sedikit penerangan selepas pertemuan bersama Pegawai Kedutaan.


Suasana semasa perjumpaan dengan Pegawai Kedutaan.

Presiden PMRAM, saudara Shahrizan Mohd Hazime mengadakan 'press conference' dihadapan kedutaan.

En. Shaiful meneliti memorandum yang dihantar.

Saudara Shahrizan Mohd Hazime (Presiden PMRAM) menyerahkan Memorandum kepada En. Shaiful Anuar Mohd (Kuasa Usaha Sementara Kedutaan Besar Malaysia Kaherah)

Layari

Isu Penindasan Zakat Pelajar-pelajar Terengganu Di Mesir

6 komen mengomen
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs766.snc4/66601_113634785366565_113451035384940_104345_3392857_n.jpg

Senyum Dalam Tangis


Mungkin ramai yang tidak mengetahui disebalik keceriaan dan ketenangan wajah anak-anak Terengganu di Mesir sebenarnya mempunyai seribu kedukaan dan kesakitan yang terpaksa ditelan saban hari. Semuanya berpunca daripada penyalahgunaan dan penyelewangan yang dilakukan oleh Pegawai Hal Ehwal Pelajar Terengganu Timur Tengah, Encik Kamal Bin Abdullah yang juga merupakan bekas ADUN Sura, Dungun Terengganu.

Untuk makluman semua, disini sudah ada persatuan pelajar yang juga merupakan Badan Kebajikan Anak Negeri yang diberi nama Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir (KPT). KPT telah ditubuhkan semenjak Tahun 1946, yang bertanggungjawab menaungi seluruh anak-anak Terengganu di Mesir. Sepanjang pemerintahan atau dibawah seliaan KPT, pelajar-pelajar hidup dengan aman dan tenang tanpa berlaku sebarang konflik dan kejadian yang tidak diingini. Namun suasana itu berubah bila beberapa orang pegawai di hantar kesini.

Hal Ehwal Pelajar jadi Hal Ehwal Politik

Pegawai-pegawai yang dihantar sepatutnya bertanggungjawab menguruskan Hal Ehwal Pelajar (HEP) tetapi malangnya lebih menumpukan Hal Ehwal Politik (HEP) disini. Amat malang bagi anak-anak Terengganu kerana mendapat pegawai yang tidak profesional dan tidak bertamadun ini. Saban tahun isu zakat menjadi topik yang tidak pernah selesai. Baik dari segi pengagihan mahupun jumlah zakat yang diterima.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs114.snc4/36053_101068956627798_100001740815247_6597_4266285_n.jpg
Dari kiri Encik Kamal Abdullah (Peg. HEP Terengganu) Prof. Dr. Jamil (Pengarah MSD(Malaysia Student Department Cairo/JPMK(Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah) Saudara Khairi Jalaluddin (Atase Pendidikan JPMK)

Pegawai juga jarang berada di pejabat kerana kerap pulang ke Malaysia dan sibuk urusan di Mansurah menyebabkan pelajar-pelajar susah ingin bertemu dengan pada bila-bila masa mahupun waktu pejabat.

Upah Zakat

Amat pelik bilamana seorang pegawai yang telah diberi gaji dan elaun masih mahu mengambil upah sebagai bayaran perkhidmatan menguruskan zakat anak-anak Terengganu disini. Adakah halal duit yang sepatutnya diberikan kepada asnaf penerima zakat diambil sebahagian tanpa kerelaan si penerima?

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs792.snc4/67270_113462805383763_113451035384940_103535_13769_n.jpg

Cuba bayangkan, sekiranya upah yang diambil daripada setiap mahasiswa/wi LE300 jika dijumlahkan daripada 300orang pelajar angkanya mencecah LE90000. Sungguh tidak bertamadun perkara yang dilakukan oleh seorang pegawai yang berstatuskan "ustaz" ini. Seorang yang berdegar-degar membicarakan soal agama dan hukum hakam Islam tetapi dalam masa yang sama melakukan kemaksiatan dan kezaliman kepada asnaf zakat yang telah dijamin oleh Allah swt hak-hak mereka.

Melari dan Memindahkan Pelajar-pelajar Baru

Sepanjang beliau dilantik menjadi pegawai HEP disini pelbagai masalah yang ditimbulkan, antaranya pada tahun 2009. Beliau telah "melarikan" pelajar-pelajar baru dibawah tajaan Yayasan Terengganu sebaik pelajar-pelajar tersebut sampai di bumi Mesir, tanpa memberikan hak yang sepatutnya untuk pelajar-pelajar baru ini berehat. Kekecohan telah berlaku

Pelajar-pelajar ini dibawa keluar daripada Kaherah untuk dibawa "makan angin." diluar Kaherah dan dikurung tanpa diberi makan dan tempat tinggal yang selesa. Apakah ini tanggungjawab seorang pegawai dalam menajga kebajikan anak-anak Terengganu di Mesir ini?

Apa yang lebih memeningkan kepala dan akal yang waras ialah, kelakuan pegawai ini dengan memindahkan hampir keseluruhan pelajar-pelajar perubatan baru yang nama mereka sepatutnya didaftarkan di Universiti Ain Shams di Kaherah ke Universiti Mansurah tanpa sebab-sebab yang munasabah dan dibincangkan dengan pelajar. Akibatnya ada sebahagian pelajar terpaksa menguruskan sendiri pendaftaran kuliah mereka tanpa diberi bantuan dan dibiarkan begitu sahaja.

Kelewatan Penghantaran Borang Zakat Kepada MAIDAM

Pada tahun ini, anak-anak Terengganu sepatutnya menerima Zakat pada bulan September tetapi atas beberapa faktor penyerahan tersebut terpaksa dilewatkan pada akhir bulan Oktober. Sudahlah pelajar-pelajar ini hanya bergantung kepada bantuan zakat, bermakna bila berlaku kelewatan penyerahan duit zakat, pelajar-pelajar ini terpaksa meminjam dan menangguhkan perbelanjaan bulanan mereka. Bagi mereka yang tinggal di Kaherah dan Kompleks Asrama Darul Iman mungkin boleh bersabar kerana bangunan ini dimiliki oleh Yayasan Terengganu.

Tetapi bagaimana dengan anak-anak Terengganu di Muhafazah atau diluar Kaherah? Yang kesemua mereka menyewa rumah dan setiap bulan perlu menjelaskan sewa dan bil mereka kepada tuan rumah Arab yang tidak mahu bertolak ansur dengan sebarang kelewatan pembayaran dan jika ada sebarang kerosakan yang dialami.

Selepas KPT menanyakan sendiri kepada pegawai atas alasan apa kelewatan yang berlaku. Pegawai hanya menjawab masih ada pelajar yang belum menghantar borang zakat. Itu mungkin alasan yang cuba diberikan. Tetapi persoalan yang timbul ialah tarikh tutup penghantaran telah lama luput dan borang masih berada di pejabat manakala pegawai telah pulang ke Malaysia. Apa sebenarnya masalah yang berlaku sehingga borang yang sepatutnya boleh dihantar terus ke Pejabat MAIDAM tetapi ditinggalkan di Pejabat HEP sedangkan Pegawai Sendiri pulang ke Malaysia?

Syarat Tidak Masuk Akal

Tidak pernah sebelum ini atau ada mana-mana pegawai yang menetapkan setiap individu yang ingin memohon zakat perlu menyertakan plan dan lokasi rumah kediaman di Mesir. Apakah cerdiknya idea ini sehingga perlu menyertakan pelan/peta lokasi rumah mereka di Mesir?

Syarat ini tidak lain adalah untuk menyusahkan pelajar-pelajar ini memohon bantuan zakat. Dan syarat ini ditetapkan oleh pegawai sendiri. Amat bodoh dan bangang title yang boleh saya berikan andai alasan perletakan syarat tersebut adalah untuk memudahkan pegawai untuk kerumah pelajar-pelajar tersebut. Sedangkan pegawai boleh mengadakan pertemuan, majlis ramah mesra atau menghubungi terus nombor pelajar-pelajar ini sekiranya ingin bertemu dengan pelajar kerana sudah menjadi tugas dan tanggungjawab beliau untuk memudahkan urusan pelajar-pelajar bukan menyusahkan.

Satu Lagi Idea "Kurang Cerdik" Pegawai

Pada tahun ini, diwajibkan pula kepada seluruh penerima zakat untuk menyertai Kursus Bina Insan Gemilang yang bertempat di Hotel Cleopatra Iskandariah. Sedangkan sebelum-sebelum ini zakat diagihkan di Asrama Rumah Melayu Abbasiyah, (ARMA) Kaherah. Dimana, majoriti anak-anak Terengganu tinggal di Kaherah.

Dan umumnya mengenali dan mudah untuk sampai ke ARMA. Amat mengejutkan adalah penganjuran Kursus ini tidak dimaklumkan kepada Yang Dipertua Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir. Walaupun surat yang dikeluarkan di (S.K.) atas nama YDP, tetapi hakikatnya surat tersebut tidak pun sampai kepada beliau. Ini antara satu penyelewengan dan penipuan yang dilakukan oleh pegawai HEP Terengganu ini.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs789.snc4/66959_113611262035584_113451035384940_104274_6464829_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs445.ash2/71825_113611195368924_113451035384940_104273_4616963_n.jpg

Persoalannya lagi, Kursus yang dianjurkan ini hanya mewar-warkan nama Hotel berlangsungnya majlis, tetapi tidak menyatakan secara detail dimana lokasi sebenar kursus ini berlangsung dan yang lebih membingungkan pengangkutan tidak disediakan.

Bagaimana pula dengan keselamatan mahasiswi?

Kursus bermula seawal jam 7.00 pagi. Untuk yang tinggal di Kaherah (majoriti tinggal di Kaherah) perjalan ke Iskandariah memakan masa 3 jam. Bermakna pelajar-pelajar ini perlu keluar seawal jam 3 pagi sekiranya ingin sampai sebelum jam 7pagi sedangkan pengangkutan dan tempat tinggal sebelum program tidak disediakan.

Kenyataan Rasmi YDP KPT

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

KPT Mesir, 23 Oktober 2010 – Makluman kepada seluruh mahasiswa Terengganu Mesir yang dirahmati Allah S.W.T. Pihak Keluarga Penuntut -penuntut Terengganu Mesir dengan penuh rasa tanggungjawab ingin menyatakan pendirian berkenaan isu zakat yang telah berlaku kepada mahasiswa Terengganu Mesir.

Berkenaan dengan program Kursus Bina Insan Gemilang yang dijadualkan pada 25-26 Oktober 2010 untuk sesi pertama dan 26-27 Oktober 2010 untuk sesi kedua bagi melayakkan mahasiswa Terengganu untuk mendapat zakat yang telah dikenakan kepada penerima zakat, dengan ini pihak KPT Mesir ingin menyatakan pendirian berkenaan hal ini:

1) Pihak KPT Mesir menyatakan kekecewaan kepada pihak pengurusan program kerana tidak mengadakan perbincangan terlebih dahulu dengan pihak KPT Mesir seolah-olah menafikan tanggungjawab KPT Mesir dalam menjaga kebajikan ahli dan juga tidak mengiktiraf KPT Mesir yang telah berdaftar di bawah KBMK.

2) Pihak kami juga kesal atas tindakan pihak pengurusan program yang tidak menitikberatkan soal keselamatan
ahli terutamanya mahasiswi kerana tidak menyediakan pengangkutan ke program tersebut walaupun telah didesak oleh pihak KPT Mesir.

3) Walaubagaimanapun, pihak KPT Mesir tidak menghalang ahli untuk menghadiri program tersebut, kerana pihak kami merasakan bahawa itu adalah hak ahli untuk menentukannya.

4) Sebarang permasalahan atau kesulitan berkenaan dengan program ini, maka perlu merujuk kepada pegawai Terengganu.

Pihak KPT Mesir akan berusaha sedaya upaya untuk membantu dan meringankan permasalahan yang berlaku kepada mahasiswa Terengganu khususnya.Namun begitu pihak KPT tetap bekerjasama dengan pihak berwajib demi memastikan kebajikan mahasiswa terjaga.

Sekian, terima kasih.

“BERILMU DAN BERAMAL”
“KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKHSIAH”

MOHD RIDUAN BIN ABU BAKAR
Yang Dipertua,
Keluarga Penuntut -penuntut Terengganu Mesir,
sesi 2010/2011.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers