Awas Mahasiswa Di Mesir : Taktik penyamaran pencuri di rumah sewa


KAHERAH, 6 Januari - Salah satu taktik licik yang digunapakai oleh warga Arab tempatan untuk menceroboh masuk ke rumah sewa mahasiswa-mahasiswi Malaysia adalah dengan menyamar sebagai wakil Pihak Keselamatan Mesir.

Taktik ini sering kali digunakan dalam beberapa kecurian termasuklah kejadian yang berlaku pada hari ini.

Presiden PMRAM, Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime menyatakan bahawa, beliau menerima laporan kecurian tersebut daripada Yang DiPertua BKASM Saudara Mohd Yazid bin Ahmad pada jam 9.30 pagi. Kecurian tersebut berlaku di salah sebuah rumah yang didiami oleh mahasiswa Selangor yang terletak berdekatan dengan Masjid Walidain.

Menurut mangsa yang enggan dikenali, kejadian yang berlaku pada jam 8.30 pagi itu bermula apabila terdapat 4 orang warga tempatan yang tidak dikenali mendakwa mereka sebagai wakil Pihak Keselamatan Mesir.

Tambah mangsa lagi, mereka masuk ke dalam rumah tersebut dengan alasan untuk memeriksa barang-barang kelengkapan serta dokumen pengenalan diri mangsa dan rakan-rakan. Kejadian tersebut berlaku kira-kira 20 minit.

Setelah selesai, mangsa bersama rakan yang lain mendapati 6 telefon bimbit, 'broadband' serta wang berjumlah LE 300 lesap dari tempat asal. Jumlah nilai anggaran yang hilang adalah melebihi LE 2600.

Setelah kejadian tersebut, mangsa ditemani oleh Presiden PMRAM serta YDP BKASM bergegas ke Qisim Syurthoh Qismul Awwal Madinah Nasr untuk membuat laporan polis.

Tegas Presiden PMRAM, sekiranya mahasiswa-mahasiswi Malaysia mendapati warga tempatan mendakwa sebagai wakil Pihak Keselamatan Mesir, pastikan mereka menunjukkan kad kuasa terlebih dahulu.

Katanya lagi, segala pemeriksaan rumah sewa mahasiswa oleh Pihak Keselamatan Mesir perlu dimaklumkan kepada Presiden PMRAM. Pastikan kejadian seperti ini tidak lagi berulang dengan mengambil langkah-langkah keselamatan yang telah ditetapkan oleh PMRAM.

0 komen mengomen :: Awas Mahasiswa Di Mesir : Taktik penyamaran pencuri di rumah sewa

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers