Jom Buat "Dosa" Lagi Besar Lagi Sedap

Bismillahirrahmanirrahim,

Hmm.. Buat Dosa? Lagi Besar Lagi Sedap? sesat ke hape Ust nih? Jual beli dosa? Nak Makan Dosa? Boleh ke dosa dijual dan dibeli dan dimakan? wah.. kalau camtu best la, sape taknak jual dosa diorang kat orang kan? Huhu.. Tapi ada ke orang nak beli dosa? Ish.. Merapek betul. Tapi, memang ada. Dosa sangat sedap, ada yang tergila-gilakan dosa.

Ada Dosa kecik dan ada Dosa besar. Dosa kecik tentulah harganya lebih murah daripada Dosa besar. Kompem la kalau kita orang Islam bleh jual dosa-dosa kita memang ramai dah yang jual. Takyah jual, bagi free jer. Tapi awas, jangan keliru. Dosa dan "Dosa" dua perkara yang berbeza walaupun sama pada lafaz dan ejaan.

Dosa bagi orang Islam adalah balasan yang diberikan kepada mereka yang melanggar larangan Allah s.w.t. dan meninggalkan segala suruhannya. Dan hanya Allah sahaja yang layak memberi keampunan setelah kita bertaubat daripada melakukan maksiat tersebut dengan meninggalkannya, berazam untuk tidak melakukan dan memohon ampun kepada Allah s.w.t. Kecuali dosa mensyirikkan [menyekutu @ menduakan] Allah sama sekali tidak diampunkan kerana Allah s.w.t. tuhan yang maha esa dan tidak ada sesuatupun yang bersamaan dengan Allah s.w.t.

Namun, Dosa yang hendak saya maksudkan disini adalah sejenis makanan. Terjemahan bagi Dosa berbeza di setiap tempat. Dosa mempunyai banyak nama seperti dhosha, dosay, dosai, dhosai, tosai, thosai, or dvashi. Seperti di Malaysia & Singapura ia dipanggil Thosai kerana perbezaan dialek Tamil di Benua Asia Tenggara.

Dosa juga terdapat dalam pelbagai menu :

  • Dosa telur [Dosa Egg]- Dosa yang disalut dengan telur.
  • Dosa Cili [Chili Dosa]- serbuk cili/lada ditarburkan di atas dosa tersebut.
  • Dosa terbuka [Open dosa] - chutney powder ditaburkan ketika sedang memasaknya. Dan sebelum dihidangkan diletakkan pula rempah dan kentang lenyek diatasnya.
  • Dosa Bawang [Onion dosa] - Bawang cincang ditaburkan diatas dosa tersebut.
  • Dosa Mentega [Butter dosa] - mentega digunakan untuk memasaknya dan diletakkan sedikit diatasnya ketika dihidangkan.
  • Dan banyak jenis dosa lagi ada.
  • Untuk Maklumat lanjut Boleh lihat disini.

http://legendcurryhouse.com/images/thosai.jpg

Tadaa.. Inilah dosa yang saya maksudkan.

http://www.ifood.tv/system/files/u14/The_Dosa_of_Life.jpg

Haa.. ini lagi besar @ Dosa besar. huhu.. Memang kenyang kalau kena sekeping.

http://3.bp.blogspot.com/_Y5cIo4wW3OQ/Skd-hkAz1iI/AAAAAAAACNI/yCTTdXCbnxM/s400/SNC00151.jpg
Haa.. Yang ni biasa orang Malaysia kenal, sebab cara hidangan dekat kedai mamak semua lebih kurang camni.

http://www.sajaforum.org/images/2007/09/30/dosa.jpg
Hah.. pkcik Misai tebal ni la yang selalu kita nampak selalu membuat dosa kat kedai mamak tu.

http://farm4.static.flickr.com/3071/3069665545_7a85c88417.jpg?v=0
Tapi yang kemas camni jarang sket nak jumpa. Huhu..

P/S : Fatrah imtihan ni ada-ada je idea yang datang. Hehe.. Tekanan giler. Esok Pekse Tahriri Al-quran. Huhu.. Doakan yer untuk kami semua. Moga dipermudahkan oleh Allah s.w.t. dan moga-moga dosa atas maksiat yang kami lakukan diampunkan oleh Allah dan tidak menjadi hijab buat kami untuk mejawab soalan esok. ameenn..

Kat Malaysia senang jer nak makan tosai/dosa nih. Tapi kat Mesir kat mana nak carik? Huhu.. Mengidam la plak.

10 komen mengomen :: Jom Buat "Dosa" Lagi Besar Lagi Sedap

  1. Salam.

    Haih..ingatkan dosa apa..

    Btw,bittawfiq wan najah.
    May Allah bless u alwiz!

  2. "dosa" yg perlu ditakwilkan.......

  3. haha..
    lepas ni makan roti canai je..
    baru xde dosa..haha..

  4. salam ust amin..

    enta nih, kalau xbuat kecoh memang xsah...hehehe=)

    pasni buat artikel pasal pahala pulak,pandai2 enta la nak cari kuih pahala tu kat mana..hehehee=)

  5. gegey mu ni amin~ igt kn nape la td~

  6. gegey la mu ni amin...igtkn dosa nape td~

  7. Hello, i believe that i noticed you visited my website thus i
    got here to return the desire?.I'm attempting to to find things to enhance my website!I suppose its adequate to use a few of your concepts!!

    my blog youtube downloader online
    my webpage - gratis spiele spielen

  8. You can аlsο buy bundle deals, which most raԁio stations offer, to decreaѕe thе
    oѵerаll ad cost. Many people will bе hapрy with replaceable battеries
    fоr hοme uѕe anԁ occasional outіngs.
    Eνen if уou have a good two way гadio, іt іsn't bad to have some kind of receive only radio to get information on.

    my web blog ... internetradio

  9. Greate pieces. Keep writing such kind of info on your page.

    Im really impressed by your blog.
    Hello there, You've done an incredible job. I will definitely digg it and personally recommend to my friends. I'm sure they will be
    benefited from this site.

    my webpage gamekey kaufen

  10. As we all know, looks can be deceiving, so I decided to try out the question
    tool for myself. com’s report. Users normally tend to visit websites that are at the top of this list as they perceive those to
    be more relevant to the query. Naturally,
    they will flock to your competitor who does. NOW, I don't mean you should just put keyword spam in your footer. Meta Name and Meta Description Tags are two of the important ones. Social networking Optimization Websites which include Facebook and You - Tube could be the latest examples of how "personal" websites can be appropriated for business. Content writing for websites is not as simple as typing out a predetermined amount of words, if you wish people to view the content. The title is supposed to explain the article, and the title is what your readers see when they search for content. ) of links. Search engine optimization is necessary for online businesses because it lets your website get found. The concepts make use of the current social networking sites, which are very popular among the online audience. The SEO agencies must take care of the fact that the traffic is getting converted to potential customers. No - you name some of your images "breast. This is where your innovative SEO marketing techniques can achieve a high search ranking for your budget motel whenever a user is specifically searching for a motel at your location. G) SEO basics -Image 6: Open Google. Law firms face various challenges and have issues in remaining at the top in the market. Keep in mind that Google doesn’t really like page rank manipulation, even if it’s internally on your site or externally by backlink spamming. You need the keyword and phrase in both title and description. If customers like what they see, they just might go on reading.

    Here is my web blog http://blessbook.com/profiles/103446/

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers