Kentang dan Ketam makhluk berbeza.

Sekadar celoteh pendek di musim imtihan,

Suatu petang selepas solat Jumaat, Muhammad pulang ke rumah sewanya. Cuaca agak panas terik, ditambah dengan angin bahang yang mengeluarkan keringat.

Sampai di hadapan rumah, terlihat kelibat beberapa rakannya. Lalu beliau menyapa Ahmad.

"Mad, aku dah beli kentang 2 kilo lebih pagi tadi."

"Berapa harga?"

"2 kilo LE4.00 je."

"aik, murah beno?, biar betul?"

"Betul la."

"Beli kat mana?"

"kat belakang bangunan tu jer, ada ammu datang naik lori jual."

"aik, ketam jual belakang bangunan? Rasanya dia jual sayur jer."

"Abistu, ko ingat dia jual ape?"

"dah, tadi kata beli ketam?"

"Bila masa plak aku beli KETAM? aku beli UBI KENTANG!"

Haha..

"Cis, cakap la Ubi.. "

Mungkin tersalah dengar agaknya, disebut kentang mungkin didengar ketam.

haha.. itulah perbualan yang berlaku. Muhammad orang Selangor, manakala Ahmad orang Terengganu. Bila dua negeri dan loghat yang berbeza bertemu. Maka akan berlaku khilaf disitu.

Orang Terengganu biasanya akan menggunakan istilah Ubi untuk Kentang, manakala orang di Selangor dan negeri-negeri yang berdekatan akan menggunakan istilah kentang. Jadi, kalau berbeza negeri sudah berlaku khilaf dari segi bahasa.

Lazimnya orang Terengganu jarang menggunakan perkataan Kentang kecuali yang terdekat bunyi sebutannya adalah ketam dan loghat terengganu tidak menyebut kentang dengan makhraj yang betul K E N T A N G tetapi diidghamkan sebutan N kedalam T dan samar-samar sebutan N maka menjadi K E nT A N G. Kalau disebut laju-laju akan kedengaran seperti KETANG = KETAM. dan Ketam juga jarang disebut dengan betul, KETAM tetapi KETAMG. Pasti bunyi G dibelakang masih kedengaran.

Namun kita meraikan lahjah dan loghat setiap negeri. dan setiap negeri ada keistimewaan dan nilai bahasanya yang tinggi dan tersendiri.

Maka lebih-lebih aula akan berlaku khilaf dikalangan Ulama' dalam membahaskan sesuatu hukum hakam agama. Tidak pelik bila ada ulama' membolehkan [sah] mengambil wudhuk hanya menyapu pada stokin dan tidak perlu menanggalkannya. Sesetengah ulama' pulamengatakan tidak sah. Ia bergantung kepada maslahah umum (waqi') keadaan sesuatu tempat ataupun negara dan bergantung kepada kefahaman setiap ulama'.

Wallahua'lam. Esok pekse Qaah Bahas. Gabungan madah [subjek] Fiqh Syafie [Nassi] dan Usul Fiqh [Nassi] Doakan, hamba yang hina ini.

1 komen mengomen :: Kentang dan Ketam makhluk berbeza.

  1. Salam.

    Bittaufiq wan najah..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers